A több mint negyed évszázados cégcsoport az autókereskedelem, az ingatlanfejlesztés, a speciális padlók gyártása, az energiatermelés területén egyaránt maradandót alkotott, az utóbbi években pedig a kiskereskedelem és a startup-inkubáció is be-került számos iparágat lefedő portfóliójukba. Sőt, várhatóan a je-lenlegi erőviszonyokat is felforgatják a Budapesti Értéktőzsdén, mivel az Altera Nyrt.-ben történő befolyásszerzésükkel parkettre lép a Wallis gépjármű-kereskedelmi és -szolgáltatói tevékenységet ellátó vállalatcsoportja.
A sokszínű tevékenységi kör ellenére sokaknak a jól hangzó luxus- és prémium autómárkák jutnak elsőre eszébe a Wallist említve – nem csoda, hiszen nagyon erősen kapcsolódik a céghez a BMW neve. Két éve nyitották meg Kelet-Közép-Európa legmodernebb BMW-márkakereskedését a Hungária körút 95.-ben, ahova minden bizonnyal a Debrecenben épülő új gyárból is érkeznek majd modellek. Stratégiai terület tehát az autókereskedelem a Wallisnál, amelyet már a kezdetektől, 1992 óta visznek – kezdte a cégtörténetet Müllner Zsolt, a Wallis Asset Manage-ment vezérigazgatója. Eleinte a Saab, a már említett BMW, vala-mint a Land Rover volt a fő márkájuk. Később, az ekkor szerzett tudásra és tapasztalatra alapozva elindították a kiskereskedelmi vonalat is – mára több cégből álló, több országban működő autós vállalatcsoporttá fejlődtek. A társaság által képviselt márkák közé tartoznak a BMW személyautók és motorkerékpárok, a Mini, a Jaguar, a Land Rover, a Maserati, az Isuzu, a SsangYong és a Sixt rent a car. A Wallis korán megkülönböztette magát a többi nagy-kereskedőtől: professzionális szintre emelték az egyes luxus- és prémium márkák független nemzetközi disztribúcióját. Itthon most három nagy BMW-kereskedésük van, csaknem negyven-százalékos piaci részesedéssel, és ők építették fel a népszerű már-ka hazai kiskereskedelmi hálózatát is. Rendkívül fontos ebben a szegmensben a prémium kiszolgálás, amely sok befektetést igé-nyel, mivel mindig a piac elvárásainak a legtetején kell teljesíteni. A Wallis Automotive Europe-ból, a Wallis Motor Pestből, a Wal-lis Motor Dunából és a Sixt – Wallis Autókölcsönzőből álló autós cégcsoport masszív regionális jelenléttel bír: árbevételének mint-egy fele származik külföldről. Legutóbb a balkáni térségben terjeszkedtek disztribútorként, ami jelentős mértékben hozzájárult a tavalyi megugró eredményekhez; forgalmuk 66 milliárd forintra nőtt, ez csaknem a duplája az előző évinek, de a következő években is ütemes növekedés várható.
Nem dőlnek azonban hátra az eredmények láttán, sőt, nagyobb sebességfokozatba kapcsolnak: a következő időszakban újabb márkák és piacok megszerzése révén kívánják bővíteni az autós szegmens tevékenységi körét, míg középtávú terveik között további gépkocsi-értékesítési pontok nyitása, a már meg-lévő márkakereskedői és szervizhálózat fejlesztése szerepel Müllner Zsolt szerint. Az ehhez szükséges forrást pedig elsősorban a már említett, Alterán keresztüli tőzsdére lépéssel szeretnék bevonni, ami az év nagy befektetői sztorijai közé tartozik: ez az első alkalom, hogy a magyar gazdaság egyik fő húzóágazata, az autóipar megjelenik a parketten. A több hónapos folyamat eredményeképpen az Altera tulajdonába kerülnek a Wallis autós cé-gei: ennek első része, a nyilvános vételi ajánlat már lezárult, a Wallis 25 százalék fölé növelte befolyását az Alterában. Ezt követően egy 15,8 milliárd forint értékű apporttal történő tőkeemeléssel az Altera tulajdonába kerülnek a Wallis autós vállalatai. Tavalyi árbevétele alapján így rögtön a hatodik-hetedik legnagyobb cég lesz a magyar börzén, ahol a vezérigazgató szerint a cél a prémium kategóriába kerülés. Logikus lépés lehet az Altera helyett egy új név választása, hiszen a Wallis nagyon erős brand az autópiacon, s nem csak Magyarországon. Jól cseng a név a külföldi befektetők számára is. A tőzsdei bevezetés racionális lépés autós cégek esetében, nem csupán itthon, hanem a határokon túl is, hiszen működésük transzparens, míg a nyilvános tőkepiaci forrásbevonás lehetősége a növekedéshez szükséges vállalati mozgástér bővítését támogatja. Emellett nem kis marketingértéke van annak, ha egy társaság jelen van a börzén, ráadásul a kereskedelmi szakmában a bizalom az egyik legfontosabb szempont, amit ez a körülmény tovább fokoz. Az is sokat számít, hogy látványos, mindenki számára követhető tevékenységet folytat a vállalat, hiszen szívesebben helyezik az emberek a pénzüket egy olyan sztoriba, amelynek kézzelfogható vagy – autókereskedelemről lévén szó – garázsban tartható eredménye van, és a tőzsdei jelenléttel már nemcsak a Wallis által forgalmazott gépkocsikban, de a parketten is a csoporttal utazhatnak a befektetők.
A társaság számára nem ismeretlen a börze és a nyilvános működés: a Wallis a fő tulajdonosa a BÉT-en jegyzett, alternatív energiával is foglalkozó Alteó-nak, melynek célja, hogy a fenn-tartható fejlődés globális trendjéhez csatlakozzon, ami ugyan-csak a Wallis hosszú távú gondolkodását támasztja alá. A kötvényein keresztül szintén a tőkepiacon van az elsősorban irodákra és kereskedelmi ingatlanokra koncentráló Wing, amely Magyar-ország egyik legjelentősebb ingatlanfejlesztő vállalkozásává nőt-te ki magát. A cég az idén belépett a lakáspiacra is: az évek óta stabilan növekvő keresletre reagálva Budapesten, a XIII. kerületben kezdett bele egy hétszáz lakásos beruházásba. A Wallis a magyar ipartörténet egyik kiemelkedő szereplőjét, a több mint 110 éve folyamatosan működő, speciális padlókat gyártó Graboplastot is a portfóliójában tudhatja 2001 óta. A Praktiker magyarországi hálózata a barkácsáruház német anyavállalatának a csőd-je után, 2016-ban került a csoporthoz, amely rögtön sikerpályára állította a jól bejáratott brandet. Az alapvetően befektetési szemléletű Wallis a startupszcénából sem hiányozhat: tizennégy induló stádiumban lévő kis-, illetve középvállalatot fejlesztenek. Port-fóliójukba tartozik többek között a Bubbles gyorsmosodalánc és az internetes kereskedelem térnyerésével a csomagküldést forradalmasító FoxPost is.
A Wallis Csoport sokszínű tevékenységi köre egyedülálló lehetőséget ad arra, hogy mindebből a legjobbat hozzák ki: megteremtsék a legkülönbözőbb iparágak közötti természetes szinergiák feltételeit. Egy-egy felvásárlás során megtartják a cégek korábbi menedzsmentjét, aminek több előnye van: kölcsönösen tanulnak egymástól, és ők is egy erős vezetői gárdával gazdagodnak. A felvásárlási üzletág mellett a vagyonkezelés profi csapata tanácsadó cégként is üzemel: hosszú távú stratégiai gondolkodást adnak a vállalatnak a tőkeinjekció mellé, meg-osztják eddigi tapasztalataikat főleg a humán és a pénzügyi, banki-finanszírozási területeket illetően. Igazi cégépítőkről van tehát szó, akik most az autós iparágat teszik kézzelfogható befektetési lehetőséggé a Budapesti Értéktőzsdén keresztül bárki számára.