Futurisztikus környezetben találja magát, aki meglátogatja a HELL ENERGY Szikszó melletti gyárát: a high-tech gépsorok és robotok automatikusan, szinte emberi beavatkozás nélkül állítják elő az energiaitalokat. A Borsod megyei cégnél komolyan veszik a fejlesztést: tíz év alatt csaknem teljesen önellátóvá váltak, a 2011 óta működő töltőüzemen kívül tavaly óta az országban egyedüliként saját alumíniumdoboz-gyáruk is van. A határ pedig a csillagos ég: kapacitásukat folyamatosan bővítik, jövőre már napi hétmillió doboz energiaitalt fognak gyártani. Ezzel jó eséllyel rövid időn belül átlépik az évi negyvenmilliárd forintos forgalmat is.

A HELL ENERGY kicsit több mint tíz éve, 2006-ban indult családi vállalkozásként – amelyből aztán „családi multi” lett, és továbbra is százszázalékos magyar tulajdonban van – mondta el Tóth Eszter Anna, a HELL PR-igazgatója. A tulajdonos testvérpár részt vesz a napi munkában, így megmaradt a családi cégekre jellemző gyors döntéshozatal. Azonban akkorára nőttek, hogy muszáj volt a hatékony multis működési folyamatokat is integrálni a szervezetbe. Mára több mint hét-száz munkavállalót foglalkoztatnak a miskolci és a budapesti irodákkal, valamint a külkereskedelmi képviselőkkel együtt – a gyárakban négyszázan dolgoznak.

hell-infografJókor, jó helyen lenni nagyon fontos egy üzlet beindításához, de nem elegendő. A tulajdonosoknak édesség- és csokoládé-nagykereskedésük volt Miskolcon. A portfólió bővítésére elkezdtek energiaitalt is értékesíteni, ami jó döntésnek bizonyult. Annyira sikeres lett az új kategória, hogy elhatározták, belevágnak és saját energiaital-márkát csinálnak. Sok vállalkozó itt bukott volna el azon, hogy megpróbálja „okosban” megoldani a gyártást, és a lehető legkisebb befektetéssel gyorsan a legnagyobb hasznot elérni. A sikert azonban a HELL-nél éppen a nagyban gondolkodás és a maximalizmus hozta meg: a lehető legjobb minőségben, mindenben az újítást és a világraszóló hatást keresve álltak hozzá az üzlethez. Rögtön az első években leszerződtek például az AT&T Williams Forma–1-es csapattal a márka nemzetközi ismertségének a megalapozására. Nemrég pedig olyan világsztárt nyertek meg a brand arcának, aki egy igazi nagyágyú: Bruce Willis nyitja a HELL-t a cég reklámkampányában.

A sikerhez pontos célok és folyamatos fejlesztések kellettek. Az energiaital kategóriáját megteremtő osztrák vállalat árszintje mögötti piaci rést célozták meg, és a kezdetektől törekedtek arra is, hogy a lehető legtöbb boltban elérhetők legyenek. Mára nyolcvan százalék feletti a disztribúciós arányuk Magyarországon, ami kiemelkedőnek számít a piacon. Fontos mérföldkő volt a cég történetében, amikor 2011-ben megnyitották a saját töltőüzemüket – addig külföldi bértöltéssel oldották meg a gyártást, ami hosszú távon nem volt kifizetődő. A napi kétmilliós darabszámot 2016-ban érték el, amikor új töltősort telepítettek. Az idén már a harmadik töltősort üzemelik be, így összesen 4,5 millió dobozt tudnak naponta legyártani, ez nő majd napi hétmillióra.

Nagy a különbség két energiaital között, annak ellenére, hogy jó részüknek továbbra is ugyanaz a klasszikus tuttifruttiíze van.

HELL-nél például a tartósítást pasztörizálással oldják meg, azaz nincs tartósítószer az energiaitalokban. Gyorsan eloszlatták az egészségtelen összetevők miatti kételyeket is, mivel semmi olyan nincs a HELL energiaitalokban, amelyet máshonnan nem vinnénk be a szervezetbe – ilyen a cukron és koffeinen kívül a B-vitamin, a szénsav vagy a savanyúságot szabályozó anyagok. A legfontosabb, egyben legdrágább összetevő a cukor, amely az energiát adja, ezenkívül a sztenderd, 250 milliliteres doboz ital 80 milligramm koffeint tartalmaz, ami pont egy csésze közepesen erősre főzött kávénak felel meg. Érdekesség, hogy a magyar piacra kerülő HELL be az adótörvények miatt nem tesznek taurint, míg a külföldre gyártottak döntő hányadába belekerül ez az összetevő is.

Van hova szállítani a sok millió doboz italt: hazánkon kívül kilenc országban piacvezetők, és ötven államba szállítanak. Sok helyen disztribútoron keresztül vannak jelen, akiknek magas lécet kell megugorniuk: egy éven belül az adott ország top három energiaital-márkája közé kell kerülni, három esztendőn belül pedig piacvezető kell legyen a brand. A forgalom döntő hányada exportra megy. A legnagyobb piacuk Románia és Azerbajdzsán – ez utóbbi országban annyira népszerűek, hogy majdhogynem nemzeti itallá vált ott a HELL.

Az energiaitalok alapíze a mindenki által jól ismert tuttifrutti – ez a legnépszerűbb típus továbbra is. Az első, a klasszikustól eltérő ízű – red grape – terméket a HELL még 2011-ben vezette be, nagy sikerrel. Később tovább bővítették a palettát: már meggyes, kivis vagy éppen fehér barackos ízben is kap-hatók az italaik. Nagyon figyelnek arra, hogy ha új beszállítót is alkalmaznak, az áru íze ne változzon, ezért az új alapanyagok mindig szigorú vizsgálaton esnek át. Az egyik oka, hogy csak Szikszón gyártanak, az az, hogy bárhol máshol más íze van a víznek, így a végeredmény sem ugyanaz lesz. S az italok kilencven százalékát teszi ki az egyébként a saját kútjaikból kinyert víz.

És ha már saját víz. A jelenlegi gyár melletti többhektáros termőterület is a HELL tulajdonában van, s ott az elkövetkezendő tíz évben szeretnék tovább bővíteni a birodalmat. A bővítés kapcsán azonban nem elég magáról az energiaital-gyártási tevékenységükről beszélni. A portfóliójuk ugyanis ennél szélesebb palettán mozog. A szállodákkal, éttermek-kel, szórakoztatóegységekkel rendelkező Avalon Park szintén a HELL tulajdonában van, s az épülő autópálya mellett egy egyedi és magas szintű dizájnú, Angel Petrol névre hallgató benzinkút, valamint az Angel Station autómosó és -szerviz is gazdagítja a cégportfóliót.

Innovációban, fejlesztésekben is jócskán a piac előtt járnak. Saját szabadalmuk a köröm helyett ujjbeggyel nyitható doboztető, melyet innovációs díjjal is jutalmaztak – az italok nagy részét már ezzel a megoldással készítik. Nemcsak a már említett gyártási folyamatokat űzik a legmagasabb szinten az iparágban, hanem a logisztikában is úttörő megoldást fejlesztenek: most épül egy teljesen automatizált, harminc méter magas raktár a gyár szomszédságában. Itt a raklapok és a rajtuk lévő áruk egy zárt pályás rendszerben közlekednek majd, amelyet számítógépes vezérléssel működtetnek, így elég lesz beírni a rendelési mennyiséget és a célországot, s a rendszer levezényli a dobozok kiválasztását, a töltést és a csomagolást, sőt, a kamion platójára is felpakolja a kívánt terméket. Ezután már csak a gázt kell nyomnia a sofőrnek.

hell.PNG