Egy szerencsés véletlen és a bűvös hármas szám is közrejátszott a Marso Kft. létrejöttében a rendszerváltás környékén; a világos jövőkép, a kemény munka és a jó döntések pedig ah-hoz kellettek, hogy a három fővel induló cég mára három országban több mint háromszáz embert foglalkoztató csoporttá váljon. A Marso tulajdonosai közül hárman a Taurus nyíregyházi gyárában dolgoztak, és 1990-ben éppen meghiúsult egy üzlet – indította a cégtörténetet Becser Zoltán ügyvezető igazgató. A volt szocialista gumiipari nagyvállalat vezetése az alapítók javaslata ellenére nem akart részt venni a Taurus mezőgazdasági abroncsok Szovjetunióban történő bérgyártásában. A kapcsolat azonban kapóra jött a cég jelenlegi tulajdonosainak. Létrehozták a Marso Kft.-t, megegyeztek a beszállítóval, majd elkezdték importálni és itthon értékesíteni az abroncsokat. Be is vált a számításuk, ugyanis megvolt a kereslet ezekre a típusú gumikra – hiszen rengeteg keleti blokkbeli traktor, haszongép-jármű futott még ekkor az országban.

A piaci igényekre reagálva hamarosan a személygépkocsi-ab-roncsokat is beemelték a portfóliójukba, de egészen 1996-ig csak klasszikus nagykereskedelemmel foglalkoztak, kiskereskedelemmel és szervizzel egyáltalán nem. Nyíregyházáról azonban nehéz lefedni az országot, így a terjeszkedés mellett döntöttek: kereskedelmi hálózatot, partnerkapcsolatokat építettek ki. Az első saját üzletek egyben nagykereskedelmi regionális ellátóközpontként, raktárként is funkcionáltak, egyúttal nyitottak a kiskereskedelem felé: depójellegűen saját értékesítési pontokat alakítottak ki a raktárak mellett. Később szervizzel is bővítették a szolgáltatásokat, ami Becser Zoltán szerint „nem volt szimpatikus a gumis kollégáknak”, ezért főleg az elején nagyon figyeltek arra, hogy ne ígérjenek alájuk, mivel alapvetően nagykereskedőknek tartják magukat. Az üzletpolitikát az-óta is áthatja a nagy- és a kiskereskedelem közötti egyensúlyra való törekvés – jelenleg az árbevétel hetven százalékát teszi ki az előbbi, míg az árrésben majdnem 50-50 százalék az arány.

Az ezredfordulótól kezdve aztán fokozatosan fókuszba került a szervizelés, de komolyan 2007-től kezdték fejleszteni a hálózatukat. Ennek egyik fő oka, hogy a gumiabroncspiac elég erős szezonalitást mutat, ami nagy kapacitás- és munkaerő-problémákat okozott – március-április, valamint október-november ugyanis a legsűrűbb hónap a téli-nyári gumicserék miatt. A szervizek-kel ezt a hullámzást szerették volna „kisimítani”: 2006–07-ben indították el az első gyors- és autószervizeiket.

A 2008-as válság érzékenyen érintette a céget, de mégsem hagyott mély nyomot benne. Megtorpant ugyan az addig meredeken emelkedő árbevétel, meg is tették a szükséges fájdalmas lépéseket – költségcsökkentés, létszámleépítés –, de Becser Zoltán visszatekintve úgy látja, hogy a piactisztító hatás kedvezően érintette az iparágat. Ugyanis sok bizonytalan jövőjű, egyik napról a másikra élő vállalat vérzett el ekkor, míg a stabil alapokon álló, törvényes működésű kereskedők meg-maradtak. Sőt, 2011-ben az addigi időszak csúcsévét zárta az egész magyar abroncspiac, nem csak a Marso. A gyártói kapacitások csökkentése ugyanis addigra már hiányt okozott, így komoly árrést lehetett elérni a gumikon.

A Marso 2010 táján kezdett el komolyan foglalkozni az online értékesítéssel. A negyedik ipari forradalom, a digitalizáció nemcsak az előállítást, hanem a kereskedelmet is átalakít-ja. Előtte sokáig azért álltak ellen, mert az interneten sokszor nagykereskedelmi áron árultak, és nem akartak a saját viszont-eladóik ellen dolgozni. A mai napig az jelenti a legnagyobb kihívást a kiskereskedelmi értékesítés terén, hogy belőjék az arany középutat: megtalálják azt az árfekvést, amellyel már versenyképesek, de még nem sértik a nagykereskedelmi partnerek érdekeit. Alapvetően nem az ellenértékre mentek rá, s nem is a legolcsóbb, hanem a legjobb szolgáltatást és hátteret biztosító internetes értékesítővé szerettek volna válni. Erre fogékonyak is voltak a vásárlók Becser Zoltán szerint. Értékelték, hogy van készlet, megbízható a cég, pontos a szállítás, valamint elérhető, jó ügyfélszolgálatuk van. Évekig duplázták, sőt triplázták a világhálós kiskereskedelmi eladásokat. Mára a szegmens értékesítéseinek a fele az interneten keresztül zajlik, és folyamatosan növekszik az arány.

marso-infograf

Rá is kaptak a siker ízére. „Nincs mese, nagyon sok dologban szeretnénk az elsők lenni” – fogalmazott az ügyvezető. A gumi-abroncs-kereskedők közül elsőként a Marso rukkolt elő az online időpontfoglalással, a regisztrált bankkártyás fizetéssel, de tervben van egy a piacon innovatív, ügyfélélményt növelő újítás is. Ambiciózus tervük, hogy szeretnék harmadolni, azaz 20-25 percre csökkenteni az átszerelési időt a rendelésfelvételtől a távozásig – ennek érdekében már el is kezdték a fejlesztéseket. Utóbbiak, legyen szó hatékonyságoptimalizálásról vagy éppen ügyfélélmény-növelésről, folyamatosan fókuszban vannak.

Rendkívül fontos a családi összetartás a Marsónál. Jelenleg négy alapító família a tulajdonos, ők három évtizede töretlenül viszik előre a közös vállalkozást. A generációváltással sincs gond, hiszen az összes tulajdonosnak van olyan gyermeke, aki a cégnél dolgozik. Mára csaknem mindegyik fiatal tulajdonos egy-egy üzletágat vezet – de ehhez szinte a teljes céges ranglétrát végig kellett járniuk. Ahogy a dolgozók többsége, Becser Zoltán is régi motorosnak számít a Marsónál: 21 éve kezdett kereskedő-üzletkötőként, majd fokozatosan előrelépve lett üzletágvezető, 2013-tól kereskedelmi igazgató, s két esztendeje tölti be az ügyvezető igazgatói pozíciót. Úgy véli, a vállalkozás jó működésének a titka egyrészt a hatáskörök pontos elhatárolása, másrészt egy „vízió”, jövőkép felmutatása a dolgozóknak, amelyből látszik: ez a cég tudja, merre akar menni, és az egyes munkavállalók egyéni szinten hogyan tudnak ehhez hozzáadni.

A Marso most félúton van egy középvállalat és egy multi között az ügyvezető szerint. Miközben sok nagyvállalati típusú rendszert, folyamatot működtetnek, rendkívül fontosnak tartják az utóbbi több mint negyed évszázadban kialakult hagyományos értékeket, amelyek főleg a stabil partnerkapcsolatokban érhetők tetten.

Marso.PNG