A Cerbona elődje az 1962-ben megalakult Fejér Megyei Gabonaforgalmi Vállalat volt. Abban az időben minden megyében volt egy olyan cég, amely a térség gabonaellátásáért felelt. Az akkori vezetés fejében felvetődött az ötlet, hogy a hagyományos termékeken túl más készítményeket is gyártsanak – mesél a kezdetekről Mészáros Tamás, a Cerbona Élelmiszergyártó Kft. ügyvezető igazgatója. Az 1980-as évek közepén építettek egy tésztagyárat, ez a második legnagyobb volt Magyarországon. Pár esztendővel később, 1987-ben, egy külföldi tanulmányutat követően meglátták a lehetőséget a müzliszeletek és a gabonapelyhek előállításában. Németországi gyártósorokat szereztek be. Ezek olyan jó minőségűek, hogy részben a mai napig is termelnek, harminc év üzemidő után.

A privatizáció alatt latin szavak összevonásából kialakult a Cerbona márkanév. (Cereália = gabona, bona = jó dolog. Vagyis gabonából készült finomság.) A cég dolgozóiból pedig tulajdonosok lettek. Három üzletággal foglalkozott a vállalat: malomipar, tésztagyártás, illetve cereáliák – extrudált termékek. A müzlitermékeik piacvezetővé váltak, azok is maradtak mind a mai napig.

A malomiparban jelentős átalakulások zajlottak le – ez az üzletág veszteségtermelővé vált. A tésztagyártásban a korábbi kelet-európai piacok megszűntek, s az akkor már Cerbona Zrt.-ként működő, tízmilliárdos árbevételű, négyszáz főt foglalkoztató társaság olyan adósságokat halmozott fel, hogy a bankok nem voltak hajlandók tovább finanszírozni. Így a cég 2010-ben csődöt jelentett.

cerbona-infograf

Az extrudátum-üzletág azonban egy a dr. Pókecz Attila tulajdonos által vezetett befektetői csoportnak köszönhetően új esélyt kapott. Nekik ugyanis éppen abban volt nagy gyakorlatuk, miként lehet egy nehéz helyzetben lévő vállalatot úgy átstrukturálni, hogy az újra nyereséget termeljen. A malom- és tésztaipari tevékenységekkel nem foglalkoztak, csak egy üzletágra fókuszáltak. Ezt egy sajátos, de igen célravezető konstrukcióban kezdték működtetni, melynek lényege az volt, hogy egy újonnan létrehozott projekttársaság vette meg az alapanyagot, amelyet eladott a Cerbonának, majd visszavásárolta a készterméket. Ezzel fenn tudták tartani a cég működőképességét. Végül 2012-ben az eszközöket is megvásárolta a projekttársaság. A tulajdonosok és a menedzsment működése egyébként eltér a magyar vállalatoknál általánosan bevett gyakorlattól. A menedzsment saját jogkörrel és saját felelősséggel vezeti a céget.

Mivel korábban az üzletágak termelés szempontjából különültek el, az értékesítés és az egyéb tevékenységek egységesek voltak, ezeket a tulajdonosváltás után újraépítették, de ugyanígy tettek a partneri kapcsolataikkal is. Stratégiai fontosságú volt, hogy mindent új alapokra helyezzenek, ezzel is erősítve a Cerbonába vetett bizalmat. Az irányváltás és az újraépítés sikeressége egyre inkább megmutatkozott, a beszállítók fizetési konstrukcióiban is jelentkezett.

A cég új pályára állítása során nem maradt el az új minőségbiztosítási, gyártási és karbantartási rendszerek kialakítása sem. Átalakult a könyvelési, a vállalatirányítási struktúra is. Kifejezetten nagy hangsúlyt fektettek az utókalkulációra és a kontrollingra: csak olyan partnerekkel és termékekkel foglalkoztak, amelyek nyereséget hoztak. Most már heti-havi szinten látják az eredményességet, termék- és partnerszinten egyaránt. Ebben az ágazatban körülbelül egy-másfél év kell ahhoz, hogy egy produktumról bebizonyosodjon: megállja-e a helyét a piacon. Ráadásul azt is felismerték, hogy az áruházi márkás árucikkeket a Cerbona brand alatt futó termékekhez képest kisebb arányban éri meg gyártani. Ez is sokat lendített a cég sikerén.

A Cerbona aktív beruházási politikát folytat. 2016-ban vásároltak egy puffasztott gabonaszeletet gyártó gépsort, ezt új üzletágként indították el. Tavaly egy gluténmentes termékeket előállító gyártócsarnokot helyeztek üzembe, az idén pedig a szelet- és a müzligyártást bővítik. De akviráltak is. 2016-ban a Ham-Let nevű, puffasztott szeletet gyártó céget szerezték meg. Ezzel ugyan egy új termékkör jelent meg a vállalat berkeiben, de illeszkedik az üzleti filozófiájukhoz. Tavaly tőkeemelés révén szereztek egy kisebbségi üzletrészt egy startupvállalkozásban. Ez a cég vegán proteintermékeket gyárt. Az eredmény nagy hányadát a tulajdonosok a társaságban hagyják, a beruházásokat pedig túlnyomó részben saját erőből, kisebb részben bankhitelek segítségével finanszírozzák.

A Cerbona komoly hangsúlyt fektet a termékfejlesztésre is. A piac átalakulóban van, s ez az utóbbi időben jelentősen felgyorsult. Egyre nagyobb a kereslet a laktóz- és gluténmentes, valamint a zabból készült produktumok iránt. Utóbbiak három-négy éve lettek népszerűek – ezért egy teljes, zabra alapozott termékpalettát építenek éppen ki. Hasonló a helyzet a glutén- és laktózmentes áruknál. Az induláskor 25-30-féle terméket gyártottak, mára ez 150-re nőtt. Csak müzliszeletből Cerbona márkanév alatt harmincféle portékát állítanak elő – a harmincadik a jubileumi dobostortaízű termék.

cerbona.PNG