A BlackBelt öt év alatt néhány emberes cégből 170 fős szoftverfejlesztő nagyvállalattá vált. A történet 2013-ban kezdődött; ekkor Czifra András, Privitzky Gábor és Wolf András elhatározta, hogy közös céget alapít. „Hozzunk létre egy olyan informatikai vállalatot, amely tudásával kitűnik a tömegből – ezt a célt tűztük ki” – idézi fel Czifra András.
Ez lett a BlackBelt. A társaság alaptevékenységét a kiemelkedő szaktudású informatikai mérnökök – akár teljes csapatok – felkutatása, kiválasztása és ügyfélprojektekbe helyezése jelenti. On-site, azaz a megrendelőnél végzett szoftverfejlesztésből indulva építették fel nearshore, vagyis a saját irodájukban működő fejlesztőközpontjukat, miközben létrehoztak egy saját üzleti IT-platformot is, a JUDO-t.
„A legjobbaknak a legjobbak járnak” filozófia mentén indultak el a cégépítés útján. Ennek jegyében kizárólag a legfelkészültebb informatikusokat veszik fel, ők dolgoznak aztán az ügyfelek IT-projektjein. „Nálunk a felvételi interjú egyben komoly szakmai vizsga is, csak így vagyunk képesek megfelelni a magunk által támasztott elvárásoknak. Ezt mára a partnerek is megszokták, nekik sem nyújthatunk kevesebbet” – jegyzi meg Privitzky Gábor. „Ez a szakmai maximalizmus alapozta meg ügyfeleink bizalmát – már a kezdetektől. Szakembereink sok esetben a kliens irodájában ülnek, az ő csapatában dolgoznak, így hamar kiderül, ki mennyire érti a dolgát” – teszi hozzá.
Ez a szoros, bizalomra és szakmaiságra egyaránt építő üzletpolitika tette lehetővé a növekedést, újabb és újabb hazai s külföldi ügyfelek megszerzését. Ma már számos megrendelő a teljes informatikai projektcsapat felépítését és menedzselését bízza a BlackBeltre. „Akár ügyfélnél, akár a mi irodánkból, a nearshore központból dolgoznak a kollégáink, jellemzően úgy gondolnak ránk a partnerek, mint a sportban az idegenlégiósokra: minket azért szerződtetnek, hogy gólt lőjünk a döntőben, s megnyerjük a legnehezebb meccseket. Így ezen a pályán nincs helye alibinek” – ezt már Wolf András, a cég értékesítési vezetője fejti ki. Szerinte a legnagyobb kihívás is ebben rejlik: megtalálni és megnyerni a legjobb szakembereket. A toborzásban persze sokat segít, hogy a társaság szakmai reputációja remek: a BlackBelt hazai, valamint nemzetközi projektek széles palettáját kínálja, és az ezek közötti átjárhatóságot ugyancsak biztosítja.
Míg az első évben mindössze hat alkalmazottjuk volt, az idén már 170 szakemberrel dolgoznak. A növekedés a forgalom bővülésében is tetten érhető: négy esztendő alatt 40 millióról közel 1,85 milliárd forintra nőtt a bevétel, ráadásul önerőből, külső befektető bevonása nélkül. Az eltelt időszakban többször is kinőtték irodájukat; jelenleg pedig ezer négyzetméteres budai központjuk bővítése került napirendre. A BlackBelt a hazai ITszektor egyik legdinamikusabban fejlődő vállalata.
„Szerettünk volna saját terméket is létrehozni. Olyat, amely magas szintű IT-szolgáltatásaink mellett külön üzleti értéket képvisel az ügyfelek számára. Ennek jegyében fejlesztettük ki a JUDO-t” – mondja Czifra András. A cégvezető úgy látja: a szoftverek iránti igény elképesztő tempóban nő, a kliensek pedig mind szorosabb határidőket szabnak – ezzel a tempóval az oktatás és a piac egyre nehezebben tud lépést tartani. Kevés a felkészült szakember. „A JUDO abból a felismerésből jött létre, hogy megtöbbszörözhető a teljesítmény, ha a cégben meglévő s folyamatosan bővülő informatikai tudást és tapasztalatot egy szoftverfejlesztő robotban összesítjük. Azaz a rutinfeladatokat és a legjobb minőségű kódokat mintaként tároljuk, s azok a JUDO-ból gombnyomásra előhívhatók. A rutinszerű programrészeket tehát előkészíti a platform, a bonyolultabb egyedi fejlesztéseket pedig hozzákapcsolják a nálunk dolgozó jól képzett informatikusok.” Hatalmas élményként élik meg az ügyfelek, amikor kipróbálhatják azt a szoftverprototípust, mely az ő konkrét igényeik alapján készült el – akár pár nap leforgása alatt.
A JUDO mára a BlackBelt egyedi szoftverfejlesztési üzletágának az alappillére, amely egyben belépő lehet a nemzetközi piacra. A társaság számos partnerének fejlesztett már a platform segítségével: ügyfele például az ExxonMobil, de a telekommunikáció, a logisztika és az egészségügy területén is bizonyított már a program. „Meggyőződésünk, hogy a JUDO filozófiája jelenti a szoftverfejlesztés jövőjét. Vagyis mi akkor programozunk, ha a robot, az algoritmus, az architektúra már nem képes maga megoldani a feladatot. Így egy-egy projekt során nagyobb erővel tudunk koncentrálni a lényeges részekre: arra a feladatra, amely a leginkább versenyelőnyhöz juttatja partnerünket a saját piacán” – mondja Wolf András, akit az idén a szakmát tömörítő Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége, az IVSZ a nagyvállalati tagozat vezetőjének választott.
A BlackBeltnél az ügyfélkezelés is sajátos: amikor egy partner felkeresi őket, nemcsak a megoldandó problémát tekintik át, hanem úgy tesznek, mint a jó építész. Nem azt kérik, hogy a megbízó rajzolja le a házat, hanem először igyekeznek megérteni, ki is az illető, hogyan él, miképpen telik egy napja, hogyan tervezi és látja a jövőjét. A szoftverfejlesztés során tehát legelőször is meg akarják érteni a kliens működését, gondolkodását, csak utána térnek rá a konkrét igényekre.
Ebben az évben a BlackBelt célja a meglévő portfólió erősítése mellett a nemzetközi terjeszkedés: folyamatosan dolgoznak az ezt szolgáló stratégia megvalósításán.