Varga testvérek maguk sem hitték volna, milyen szerencsés kombinációban végezték el egyetemi tanulmányaikat. Zoltán villamosmérnök lett, László pedig közlekedési szakember. A fele-fele arányban birtokolt, közel 20 éve sikeresen működő Secret Control GPS Kft. nevű cégük pont erre a két szakmára épít – és nem is akárhogyan!
A vállalat két alaptevékenysége a gépjárművédelem és a flottakövetés. Az autókat GPS felügyeli, s ennek köszönhetően abban a pillanatban, amikor egy tolvaj megpróbál elkötni egyet, már küldi is a jelzést a cég diszpécserszolgálatának, amely nyomban értesíti a rendőrséget, valamint egészen a kocsi megkerüléséig segíti az intézkedést. E pillanatban mintegy 6000 értékes járműbe van beszerelve a rendszer, ezek közül évente jellemzően százat próbálnak meg elvinni. A lopott gépkocsik mindig visszakerülnek a tulajdonosukhoz.
A másik csapásirány a flottakövetés: 55 ezer járművet kezelnek itthon és külföldi leányvállalataikon keresztül. A piacvezető Secret Control sok mindent figyel, például az üzemanyag-fogyasztást, a hűtős kamionokban a hőmérsékletet, az élőállat-szállító járművekben a jószágok körülményeit és állapotát, vagy éppen a sofőr vezetési stílusát. A cél egyebek mellett a hatékonyság növelése, a költségcsökkentés, a jogszabályok betartásának figyelemmel kísérése. A cég szinte minden nagyvállalatnak szolgáltat, ügyfelei között van a MÁV, a Magyar Posta, a Mol, az Elmű, bankok és a Waberer’s hazai üzletága is. A jól működő flottakövetés egyik kulcsa az országos hálózat. „Még egy kis faluban is 24 óra alatt fel tudjuk szerelni a járműveket eszközeinkkel, vagy ki tudjuk javítani az esetleges hibákat” – mondja Szász János kereskedelmi igazgató. „Nem alkalmazunk alvállalkozókat, így jókora jövőbeli kockázatot tudunk elkerülni” – teszi hozzá. Így persze drágább a működés, de ők ebben a modellben hisznek.
A szakmában – az igények sokszínűsége, az elvárt rugalmasság és helyi szerviz miatt – nem igazán jöttek létre nagy, páneurópai vállalkozások. Sok a konkurens, de idehaza csak egy számottevő versenytárssal küzdenek. Korábban megvették a Skyguard márkanevet használó Auto Securit nevű céget mint a gépjárművédelem prémium szolgáltatóját, ez igazán jó lépésnek bizonyult.
A magyar piacban jócskán akad még potenciál: nyugaton a céges autók több mint ötödét felügyeli valamilyen GPS-alapú rendszer, itthon még csak 10 és 15 százalék között lehet ez az arány. A jövő a rendszerintegrációé, és van fantázia a vezetési stílus oktatásában is, mivel a későbbiekben figyelemmel lehet kísérni az elmélet gyakorlatba ültetését. Azok a cégek, amelyek súlyos százmilliókat- milliárdokat költenek üzemanyagra, hálásak minden százalékpont megtakarításért.
A Secret Control mindent saját tőkéből fejleszt: van elég nyereségük ahhoz, hogy az újbóli befektetés legyen a legjobb finanszírozási forma. A körülbelül száz alkalmazottat foglalkoztató cégben – stílusosan – sok feladatot vesznek át saját szoftverek az emberektől. Fejlesztőikre nagyon vigyáznak, tudván, hogy mekkora kincs a jó informatikus, és milyen nehéz pótolni.
A siker kulcsa a folyamatos, rugalmas innováció és az egyedi igényeket is kielégítő kiegészítő szolgáltatások életre hívása. Ilyen például a parkolás automatikus elindítása/leállítása. Hasonlóan kreatív ötlet az automatizált e-menetlevél-kiállítás. Ez tehermentesíti a sofőröket, nem kallódhatnak el a papírok, minden visszakereshető, nem utolsósorban pedig a hivatalos szervek is elfogadják.
A cél évente a 10 és 15 százalék közötti növekedés, ami hosszabb távon is fenntartható. A jól menő vállalkozásra természetesen már kaptak vételi ajánlatot a tulajdonosok, de úgy döntöttek, hogy nem adják el. Inkább ők gondolnak a nemzetközi terjeszkedésre: szívesen vennének profi lba vágó céget a környező országokban. Ha itthon ilyen remekül megy az üzlet, érdemes megpróbálni a szomszédban is.