Szalvéták, kéztörlőtekercsek, toalettpapírok, törlőkendők, adagolókba való kendők, ipari törlők, orvosi lepedők – ezek mind szerepelnek a BRD Papír kínálatában. Termékeik méretüket tekintve is igen változatos vevői igényeket képesek kielégíteni, a vállalat 45 métertől 1500 méterig bármilyen tekercshosszúságot képes legyártani. De például a papír szakítószilárdságát is széles skálán tudják kalibrálni, igazodva a konkrét igényekhez.
A BRD Papír elsődlegesen a nagyfelhasználói rétegnek, ipari felhasználásra gyárt, ügyfélkörében számos külföldi nagyvevő, például szállodaláncok találhatók. Az ő kegyeikért újra meg újra meg kell küzdeniük, hiszen ezek a partnerek jellemzően évente tendereztetik a beszállítóikat.
A kereskedelmi fókusztól a gyártásig
Amint azt Di Pol Márkó tulajdonostól és szakértő kollégáitól megtudtuk, a papír mint termékkör lényegében véletlenül alakult ki náluk: egy ismerőstől jött egy telefon, hogy nem tudnának-e több raklapnyi papírt szerezni. Teljesítették a kérést, de mivel nem értettek a területhez, nekiálltak kitanulni az iparágat, és a kezdeti kereskedelmi fókusztól jutottak el odáig, hogy termelőgépeket is beszerezzenek. A papírgyártásban használt gépek meglehetősen drágák; a vállalat mai formájában megtakarításokból, illetve a papírkereskedelem nyereségének visszaforgatásával, tulajdonképpen autodidakta módon épült fel a mára már automatizált rendszerrel működő társaság.
A háztartásban használatos papírtermékekkel szemben, a BRD felhasználási oldalról optimalizálja a termékeit, az ő toalettpapírjuk „nem habos-babos, nincs rajta bárány”. Ezen megközelítés megtestesülése a cég egyik fő specialitása, a magnélküli tekercses termékek gyártása, amelyekkel nemcsak a keletkező hulladék mennyisége csökkenthető, de az adagolók utántöltése is gyorsabbá, egyszerűbbé válik.
Az előállításnál rengeteg mindenre kell figyelni, a nyersanyagtól a méreten át a rétegzettségig, a szakítószilárdságtól a nedvszívóképességig. Az innováció egyik terepe lehet az is, hogy az adott terméknek milyen legyen a rostelrendezése. Papírfronton Olaszország tekinthető Európa fellegvárának, a BRD-hez is főként onnét jön a feldolgozandó nyersanyag, de vannak kapcsolataik Ukrajnában is.
Spanyolország sem ismeretlen terep az ágazatban, de ezer kilométeres táv fölött nem éri meg szállítani. Amúgy a globális piac megváltozott, felértékelődtek például az újrahasznosított papírok, de Magyarországon még most is a cellulóz számít meghatározónak.
Ebben a szegmensben is drága a munkaerő, és nincs belőle elég, egyre kevesebben akarnak dolgozni. Erre a kihívásra az automatizálás lehet a válasz, az alapanyagoktól egészen a késztermékek gyártásáig. A BRD-nél is ebben az irányban látják a továbblépés lehetőségét.
Mindemellett a papírgyártás nagy forrás-, alapanyag- és energiaigényű iparág, ráadásul a logisztikai költségek és lehetőségek is erősen befolyásolják a profitabilitást. Volt, hogy Olaszországban négy-ötszörösére emelték az árakat, vagy egyszerűen leállították a termelést. Az elmúlt évek egyre hektikusabb körülményei dacára a BRD-nél éppen a 2022-es év hozta az eddigi bevételi csúcsot, 2,2 milliárdos árbevétellel. Ezt úgy sikerült elérniük, hogy egyrészt a versenytársaknál ügyesebben manővereztek, másrészt szerencséjük is volt: még a nagy árrobbanás előtt bekészleteztek, s számításaik szerint csak ezen 20 százalékot tudtak keresni.
A fejlődés nem áll meg, továbbra is fontos cél a hatékonyság növelése, az innováció, a minőség emelése (mindennek az ügyfélkörükbe tartozó nagyvevőknél pozitív a fogadtatása). Rendre jelennek meg vonzó új technológiák – jelenleg is zajlik náluk egy gépcsere, amely fenntarthatóbbá teszi majd a termelést –, de viszonylag kis cégként nagyon meg kell nézniük, milyen fejlesztéseket vállaljanak be.
Skandináv álmok
A külpiaci jelenlétüket is erősítenék, de az ágazati szereplők kemény versenyében ez korántsem egyszerű. Nagy álmuk betörni a skandináv piacra: ha az ottani, hagyományosan legigényesebb vevőket sikerül megnyerniük maguknak, akkor nincs előttük lehetetlen. „Dicsérni nem fognak soha ezen a piacon; ha nem szidnak, már nyert ügyed van” – fogalmaznak realistán a cég vezetői.
A hatékonyságnövelés és piaci terjeszkedés finanszírozását illetően a BRD elsősorban a saját pénz visszaforgatásában hisz, ezt egészítik ki a banki hitelek és a pályázatok. Minden elérhető fejlesztési forrást organikus növekedésre igyekeznek fordítani. A papíriparban nem ritka, hogy felvásárolják a konkurens cégeket és brandeket. A bolti vevők által is jól ismert törlőkendő-márkák is cseréltek már gazdát, ha jött egy tőkeerős, nagy játékos, amely ráadásul új technológiát is tudott behozni. A BRD azonban nem gondolkodik akvizíciókban, azt meghagyják a multiknak.
A menedzsmentben is zajlanak átalakulások – van, aki hátrébb, más előrébb lépne –, de a működés alapvető struktúrái kialakultak. Korábban náluk is megfigyelhetőek voltak a kicsiben indult, de gyorsan növekvő vállalatok gyermekbetegségei: a mikromenedzselés, az ösztönös döntések, a külső segítség bevonásától való vonakodás. De ma már ők is azt vallják: ha mindenhez értesz, akkor nem értesz semmihez.
Di Pol Márkó ugyanakkor abban is biztos, hogy egy cégvezetőt a szerencse is csak akkor tudja megtalálni, ha keményen dolgozik. „Szavak helyett a tettekben hiszek.”
Fotón szerepel: Di Pol Márkó | tulajdonos, cégvezető