Az értékteremtés, egy szép dolog létrehozására való képesség és az ehhez szükséges kreativitás különleges adottság. Mindez a kezdetektől meghatározza a Speciálterv munkásságát, ennek köszönhetően számos általuk tervezett építmény a nyers funkcionalitáson messze túlmutatva illeszkedik a környezetébe, és laikus szemmel is lenyűgöző. Olyan projektek tervezését valósították meg, mint például a Tisza-tavat megkerülő kerékpáros kör befejező szakasza és annak hídjai, köztük a Tiszán és az Eger patakon átívelő „hullámos” hidak, a hatvani Meszlényi Zoltán híd, a bajai Petőfi-sziget és Pandúr-sziget közötti gyaloghíd, vagy éppen a 4-es metró Szent Gellért téren és Kelenföldön található állomásai. Az elmúlt huszonöt évben munkáikkal több tucat díjat nyertek, köztük nívós hazai és nemzetközi elismerésekkel.
A cégalapító és hídtervezési szakértő, Pál Gábor mindössze 29 évesen, 5 év tervezői tapasztalattal a háta mögött vágott bele élete vállalkozásába. Egy jóhírű tervező vállalatnál dolgozott, de már akkor is tudta, hogy többet szeretne létrehozni, mint amennyit egy nagy tervezőiroda alkalmazottjaként elérhet, és hajtotta a vállalkozási kedv.
„Ekkor végre már tényleg lehetett vállalkozni, nem úgy, mint a szüleink idejében. Nekünk már lehetőségünk nyílt valódi vállalkozást létrehozni, nem pedig csak GMK formában működni” – mesél a kezdeti motivációiról. Eredetileg két társalapítóval indította a céget, három év működést követően azonban kivásárolta őket. A vállalat rövid idő alatt rendkívül gyorsan kezdett növekedni, egyre szélesebb spektrumát tudta lefedni a tervezési folyamatnak. Gyakorlatilag minden munkát elvállaltak, és nem ijedtek meg a nehéz feladatoktól sem, mi több, specialitásukká váltak a kihívásnak számító megbízások. Az első munkájuk egy apró híd volt a Börzsöny oldalában, és továbbra is a hidak tervezése a cég egyik fő profilja. Ma már azonban számos más építmény tervezését is elvégzik, legyen szó utakról, vagy éppen vasúti infrastruktúráról.
Minőség és komplexitás
A siker kulcsa a minőség és a komplex szolgáltatásnyújtás volt. Ahogy Pál Gábor fogalmazott: „Mi soha nem a legolcsóbbak, hanem a legjobbak akartunk lenni. Ugyanakkor, ha kellett, »belehaltunk« az elvállalt munkába. Az első években volt időszak, hogy az irodában laktunk: éjjel-nappal dolgoztunk, a hétvége is a munkáról szólt. Fiatalok voltunk, erősek és kitartóak. A legnagyobb erényünk a munkával szembeni alázat és az alkotás szeretete, és örülök, amikor ezt látom a következő generációkban is. Természetesen mára lecsillapodtunk, és humánusabb munkarendben dolgozunk, mint húsz éve...”
A cégalapító a 2010-es évek elejére úgy látta, szervezeti szinten is fejlődnie kell a vállalkozásnak: újabb és újabb tervezési szakágakkal bővültek (úttervezés, vízi közműtervezés, geotechnika, majd a Ring Mérnöki Iroda megvásárlásával a vasúttervezés is megjelent a palettán). A fejlődés legfontosabb lépéseként pedig 2015-ben a vállalkozáshoz érkezett Dávid Gábor, aki közlekedésmérnökként egy új szemléletmódot is magával hozott. Négy éven át közlekedési igazgatóként segítette Pál Gábor munkáját, 2019-ben pedig az ügyvezetői feladatokat is átvette, azóta párhuzamosan tölti be ezt a két tisztséget a cégcsoportnál.
Dávid Gábor korábban egy hazai nagyvállalatnál és egy nemzetközi tervezőiroda itteni irodájánál is kipróbálta magát. Mint fogalmaz, az egyetem után mindez jó iskola volt, amelyet azonban tudni kellett időben elhagyni, és a megszerzett tudást kamatoztatva egy olyan vállalkozásnak a részese lenni, ahol a munkák – a magas műszaki színvonal mellett – szépek is tudnak lenni. Dávid Gábor közlekedéstervezési szaktudásának köszönhetően megnyílt az út a komplex közlekedési infra-struktúra projektek teljes megtervezése előtt is, mindezzel pedig a Speciálterv magasabb szintre lépett.
A cég a közelmúltban is több kiemelt jelentőségű projekten dolgozott. Ide sorolható a például a Nemzeti Atlétikai Központ mellett lévő, többszörös díjnyertes Robinson híd, a mohácsi Duna-híd és a Déli-Körvasút is, amelynél a már megépült, Duna fölött átívelő vasúti híd tervezésében is rész vettek. Mindemellett elkészültek a Rákosrendező fölé tervezett felüljáró terveivel is, amely komplexitásából fakadóan rendkívül egyedi munka, hiszen villamos, valamint közúti, kerékpáros és gyalogos forgalom is áthalad majd rajta. Ahogy Dávid Gábor fogalmaz: „Nem gyakran adatik meg, hogy egy tervező ilyen komplex új hidat alkothat egy többmilliós világvárosban.”
Nyitottan a világra
Európa számos országában, a Közel-Keleten és Afrikában is nyertek már el megbízásokat, jelenleg pedig egy közép-afrikai feladaton dolgoznak. Pál Gábor és Dávid Gábor egyetértenek abban, hogy a külföldi projektek rendkívül fontosak a tapasztalatszerzés és az új technológiák, illetve a hazaitól eltérő látásmódok felfedezése szempontjából. Az innovációk, újdonságok megismerése, a hazai és nemzetközi szakirodalom folyamatos gyűjtése érdekében Pál Gábor a kezdetektől sokat utazott Nyugat-Európába és a Távol-Keletre, az ott szerzett tapasztalatokat pedig a magyarországi tervezői tevékenységük során is kamatoztatták.
A titok, hogy miképp nyernek el sorra rendkívül komoly munkákat, a cég felépítésében gyökerezik. A menedzsment folyamatosan, tudatosan bővítette a vállalat képességeit, így egyre komplexebben tudták egy-egy építmény tervezői munkáit elvégezni. Jelenleg – az új megbízói igényeknek és szoftverfejlesztéseknek köszönhetően – átalakulóban van a tervezési technika, emiatt komoly fejlesztéseket végeznek a szakemberek továbbképzése tekintetében is.
„Alapjában véve az a jó, ha a munka minél nagyobb részét tudjuk saját erőforrásból, vagy a magas szakmai igényeinknek megfelelő, állandó partnereinkkel lefedni. Akkor tudunk minőséget produkálni” – összegzi Pál Gábor a Speciálterv versenyképességének a kulcsát.
A cégalapító és az ügyvezető várakozásokkal telve tekint a jövőbe. Közös szenvedélyük a tervezői munka, és szeretnének minél több izgalmas projekten dolgozni, jelenleg azonban a legfontosabb céljuk az, hogy a folyamatban lévő munkáik minél magasabb színvonalon valósuljanak meg.
Fotón szerepel: Pál Gábor | tulajdonos, hídtervezési szakértő, Dávid Gábor | ügyvezető, közlekedési igazgató