Szegeden járunk, az Antavo irodájában, amelyről már első ránézésre látszik, jóval több munkahelynél. Sokkal inkább közösségi tér, találkozási pont, ahol a cég hazai munkavállalói elmélyülhetnek az aktuális projektjükben, és együtt lehetnek a kollégáikkal. Az Antavónál ugyanis az irodai jelenlét egyáltalán nem kötelező, csupán egy lehetőség. Mindez nem is oly meglepő, hiszen egy modern, nemzetközi technológiai vállalkozásról van szó, amely vállalati kultúra terén tengerentúli társaival is felveszi a versenyt.
A cég története egy bő évtizeddel ezelőttre nyúlik vissza. Kecsmár Zsuzsa és Kecsmár Attila – két alapítótársukkal, Csarnai Gáborral és Nemes Andrással – 2012-ben indították a vállalkozásukat. Attila a technológia, a szoftverfejlesztés világából érkezett, az egyetem elvégzését követően rövid időn belül vállalkozni kezdett. Az Antavo már a harmadik általa alapított vállalkozás, amelyet megelőzött egy webfejlesztő és egy mobilalkalmazás-fejlesztő cég is, az egyik társalapítóval pedig már ezekben az időkben is együtt dolgozott.
Ő azonban hosszabb távon, perspektivikusabban gondolkodott. „Több száz projektet valósítottunk meg, webáruházakat, weboldalakat, mobilalkalmazásokat fejlesztettünk, azonban egyre inkább belefáradtunk abba, hogy teljesen sosem lehetett befejezni egy projektet, és mindegyik után új ügyfelekre volt szükség. Ezért fogalmazódott meg a gondolat, hogy egyetlen terméket kell fejlesztenünk, amelyet folyamatosan használnak” – emlékszik vissza Kecsmár Attila.
Alapítótársával, Zsuzsával tinédzser koruk óta ismerik egymást, a sors pedig úgy hozta, hogy amikor Zsuzsa közgazdaságtant és marketinget tanult az egyetemen, hétvégén pedig egy szegedi rádióban dolgozott, újra találkoztak. Attila egy marketingvideót szeretett volna vele közösen készíteni. A videó nem készült el, ők azonban összekötötték az életüket, mint üzlettársak és mint házastársak egyaránt.
Londoni start
Az Antavót így már együtt alapíthatták meg, és közösen kormányozhatták el a sikerig. A cég története persze közel sem volt lineáris, bővelkedett a kalandokban. Az induláskor különböző akcelerátor programokban vettek részt, és cégüket – az akkor kapott tanácsok alapján – az Egyesült Királyságban
jegyezték be, ahová maguk is kiköltöztek. Londonban megfeszített munkával dolgoztak a sikerért, értékes kapcsolatokat szereztek, ám – mivel minden pénzt próbáltak visszaforgatni a vállalkozásba – a magas angliai költségek hazatérésre ösztönözték őket.
Szegeden ugyancsak komoly munka vette kezdetét.
Az első, saját fejlesztésű szoftverüket 30 ezer nemzetközi ügyfél használta, de továbbra is problémának látták, hogy terméküket csak időszakosan, kampányszerűen alkalmazzák. Ezt a problémát végül 2016-ra sikerült kiküszöbölniük azzal, hogy változtattak a terméken.
Az Antavo így napjainkban globális nagyvállalatoknak biztosít újgenerációs technológiát, amellyel menedzselhetik a saját hűségprogramjaikat. Termékük különlegessége, hogy túlmutat a hagyományos pontgyűjtős megoldásokon, sokkal inkább nyújt olyan interaktív lehetőséget, amely a vásárlás járulékos hasznaként kínál élményt a felhasználónak. Az ügyfeleik nem csak a tranzakciókat tudják jutalmazni, hanem azt is, ha a felhasználó elvégez egy bizonyos tevékenységet, például elmegy szörfözni, vagy éppen megnéz egy videót.
Fontos azonban, hogy nem végterméket értékesítenek. Úgynevezett engine-t, azaz motort adnak el, amellyel a megrendelőik képesek működtetni a hűségprogramjaik szoftvereit. A motorok sok felhasználót tudnak kiszolgálni, valamint az egyedi fejlesztéshez képest jóval rövidebbek és egyszerűbbek az implementációk.
Az ügyfeleik elsősorban a kiskereskedelem és a vendéglátás területén tevékenykedő nemzetközi nagyvállalatok, mint például a KFC, a Tommy Hilfiger, a C&A, a Scandic és a Hyatt hotel, a Peek and Cloppenburg és a Flying Tiger. „Jellemzően évi legalább 200 millió eurós árbevételű cégekről van szó, mivel a szolgáltatásunk elsősorban a nagyvállalati méret igényeire van szabva. Ebből fakadón mi nem a hazai piacra fókuszálunk” – mondja Kecsmár Zsuzsa. Így számos nemzetközileg ismert globális márkával dolgoznak együtt, gyakran olyan brandek loyalty programjait kiszolgálva, amelyek akár emberek millióihoz jutnak el.
Nemzetközi csapat
A cég növekedésében az igazi áttörés a koronavírus-járvány idején következett be, amikor felértékelődtek a digitális megoldások. Napjainkban az Antavónak mintegy száz alkalmazottja van, a világ számos országából: Magyarország mellett az Egyesült Királyságból, az Egyesült Államokból, Spanyolországból, Vietnámból, Hollandiából, vagy éppen Indiából. Az angliai központ mellett az egyik leányvállalat az itthoni.
A fejlődés természetesen azóta sem állt meg. Az alapítók kiemelt célja, hogy ne csupán technológiát fejlesszenek, de úttörők, trendszetterek is legyenek a technológiai piacon. Ennek érdekében folyamatosan bővítik a nemzetközi kapcsolatrendszerüket, számos eseményen megjelennek, és egy saját kiadványt is kibocsátanak évente, amelyben a szektor aktuális helyzetét mutatják be. E kiadvány az utóbbi években 50 ezer fontos ágazati szereplőhöz jut el, komoly presztízst adva a benne megjelenőknek. Kecsmár Zsuzsát pedig idén az Év Embere díjjal is elismerték – ezt a világon egy embernek ítélik oda miden esztendőben.
A jövőt illetően bizakodóak az Antavo alapítói. Mesterséges intelligencia alapú megoldást fejlesztenek, és változatlanul azon dolgoznak, hogy a vállalkozás tovább fejlődhessen, mindemellett a cég jellegéből adódóan előbb-utóbb exitben vagy tőzsdére lépésben is gondolkoznak.
Fotón szerepel: Kovács Miklós, Sheila Power, Taraszovics András, Hornyák László, Nemes András, Kecsmár Zsuzsa, Kathryn Wright és Kecsmár Attila | az Antavo vezetői csapata