DSC03612_ferrosped_SM.jpg

„A Ferro-Sped története 30 éve kezdődött, amikor szüleim elkezdtek fuvarozással foglalkozni. Apám nagyon fiatalon csöppent bele a szakmába, de akkor ebben volt lehetőség, így belevágott; kezdetben egyetlen saját járműve volt” – eleveníti fel az indulást ifjabb Suhajda Tamás. A szállítmányok között egyre hangsúlyosabb lett a betonacél, amiben a cégalapító akkora potenciált látott, hogy a 90-es években elkezdett kereskedni is vele. Ebből pár év alatt egy újabb üzletág nőtt ki – eleinte a családi ház kertjében, egy szebb napokat látott daru segítségével. Ezzel gyakorlatilag kialakult a mai napig működő struktúra. „Jelenleg is két vezető cég található a csoportban: az egyik az általam irányított Ferro-Sped 2000 Kft., a másik a vasas irányból kifejlődött Steel-Transz Kft., amelyet édesapám visz, Krisztián öcsémmel közösen” – meséli az ügyvezető. 

A 2000-es évek elején nagyon szép, erőteljes növekedést élt meg a cég. Építőipari termékeket szállítottak, és mivel szárnyaltak az építkezések, nagy volt a pörgés, még túlméretes árukhoz való pótkocsikat is beszereztek. 2008-ban azonban beütött a válság. „A tízéves születésnap kapcsán decemberben még megvolt a céges buli, január 1-én már egyetlen kamion sem indult el” – idézi fel a vállalkozás legnehezebb időszakát Suhajda Tamás.

Ő 2009-ben, gyakorlatilag az iskolapadból, tapasztalatok nélkül került a céghez, de így is egyből látta, mekkora a baj. A műhelyben elbocsájtásokkal kellett rendet rakni, miközben rengeteg svájci frankos hitel, illetve lízing várt törlesztésre. Apa és fia cégek százait látogatta végig, hogy munkát szerezzenek. Az volt a legfontosabb, hogy a 100–120 kamionjukat valahogy el tudjuk indítani, ezért nyomott árakon is munkákat vállaltak, hogy a semminél több legyen.

Kimásztak a csődből

Ekkortájt a bankok teljesen más politikát folytattak, mint napjainkban, s 2010-ben a cégcsoport másik tagjának felmondták a hitelszerződését. A keresztkezességek miatt pedig másnap inkasszózták a Ferro-Sped 2000 számláit is. Ezen a ponton utóbbi vállalkozás csődvédelem alá került. Borzasztóan nehéz helyzet volt, de egy csődbiztos felügyelete mellett szép lassan elkezdhettek újra működni, majd a következő évben már egyezséget tudtak kötni a hitelezőjükkel. 

Újabb egy év elteltével, 2012-re sikerült annyi munkát találniuk, hogy nyereséges pályára állíthatták a céget, így 3 év alatt képesek voltak előtörleszteni az 5 éves hitelt. Elkezdődhetett a fejlesztés, új kamionokat vásároltak, elindult az organikus növekedés; ekkor álltak rá a túlméretes fuvarokra is, mert újdonságra volt szükség. „Az volt a cél, hogy mindent – hosszút, nehezet, széleset, magasat – el tudjunk vinni.”

Békeidők következtek, próbálták a múltat elfelejteni és a jövőre koncentrálni. Ebben a periódusban az 5–10 százalékos éves növekedés rendre összejött, viszont az árréstömeg csökkenésnek indult, 2020-ban pedig megjelent a covid és vele a következő krízis. Az építőipar ugyan meglódult a járványhelyzetben, de a cégvezető rájött, hogy adatok nélkül, ösztönből ezt a trendet már nem tudják meglovagolni. 

„Informatikai fejlesztésekbe kezdtünk. Korábban ennek költségeit túl magasnak találtam, akkor azonban beláttam, hogy nem voltunk felkészülve az online működésre, a covid alatt emiatt nehezebben tudtunk dolgozni” – ismeri el Suhajda Tamás. Végül egy informatikai tanácsadó oldotta meg a problémát, aki bevezetett náluk egy üzleti elemző szoftvert. Ennek köszönhetően már bőven volt adat a cégvezető kezében, jöttek a diagramok, interaktív elemzések, kimutatások, amelyek segítségével teljesen új alapokra tudták helyezni a működést. Elindult a kontrolling szemléletű cégvezetés.

„Gyorsan kiderült, hol vannak bajok a hatékonysággal. Már az első adatok alapján elköszöntem például az egyik legfontosabb megrendelőmtől, a felszabadult kapacitást pedig másnaptól jóval többért tudtam eladni” – eleveníti fel az ügyvezető. A nyereség egy év alatt nagyot ugrott, aminek hatására saját vállalatirányítási rendszerbe is belevágtak. Ezt az idén vezették be, és a jövőben akár piacra is dobhatják majd.

Megtérülő csapatfejlesztés

Noha az építőipar 2023-ban megint bajba került, ők sikeres évet zártak. „Felállítottunk egy értékesítési csapatot, ami hatalmas beruházást igényelt, de gyorsan megtérült. Két éve elkezdtük nagyon komolyan venni a szállítmányozást, ez a részleg is brutális növekedést tudott elérni, egymilliárddal bővült a forgalma” – magyarázza a siker titkát az ügyvezető. Immár 12 középvezető és egy felsővezető dolgozik alatta, akikben megbízik, intézkedéseivel tudatosan nem nyúl át a fejük fölött. Tavaly létrejött a családi holding is.

„A flotta darabszámában már elértünk egy platót; amin még lehet változtatni, az a minőség. Olyan típusú pótkocsikat vásárolunk, amelyekkel egyedi, más által nem teljesíthető fuvarokat tudunk vállalni. A szállítmányozásban látok még potenciált, egyelőre vizsgáljuk a lehetőségeket.” A hiteltől Suhajda Tamás érthető okokból irtózik; a cég ma már tehermentesen működik, miközben a beszállítókat határidőre kifizetik. 

A közeljövő tervei között szerepel a külföldi terjeszkedés. Ausztriában már dolgozik értékesítőjük, és hamarosan Szlovéniában is indulhat a munka. Emellett kifejlődőben vannak a cég új „csápjai”: kamionmosó, teherautó-bérbeadás, daruzás; és tervben van egy műszakivizsga-bázis is. 

„Piacvezető pozícióban vagyunk, ilyen színes flotta-szerkezete senkinek nincs Magyarországon” – állítja Suhajda Tamás, aki jelenleg arra készül, hogy ha az építőipari válság véget ér, a digitalizáció és fejlesztések révén ott legyenek majd az első sorban.

Fotón szerepel: Suhajda Tamás |  tulajdonos, ügyvezető