DSC03291_lighting_solutions.jpg

Hosszú élettartam és fénymegtartás – a LED-es fényforrásoknak ma már közismertek az előnyei. Napjainkra a technológia fejlettsége lehetővé teszi, hogy szinte bármilyen hagyományos fényforrást LED-re váltva 60–90 százalékos energia- és költségmegtakarítást érjünk el, a beruházás pedig pár év alatt megtérül.

Szerethető termékkel tehát, de rendkívül nehéz, telített piacon kell érvényesülnie a Lighting Solutions Kft.-nek, ám köszönhetően annak, hogy együtt tudott fejlődni az iparággal, sokáig minden évben képes volt megduplázni a bevételét. A 150 millióból 300 lett, majd 600, később jött a 900, ma pedig egymilliárd forint feletti árbevételt könyvelhet el a fiatal magyar vállalkozás.

„A cég 2013-ban alakult, édesapámmal dolgoztunk együtt. Szükségünk volt egy alvó projektcégre, hogy Kínából technikai eszközöket importáljunk” – mondja Vásárhelyi Botond, aki saját bevallása szerint beleszületett a fénytechnológia világába, ám nagyon kemény döntéseket kellett meghoznia, hogy szakmai életútja során eljusson oda, ahol most tart.

Sikeres építkezés

Apa és fia útjai 2017-ben elváltak. „Egy évvel korábban kerültünk kapcsolatba egy nagy lengyel forgalmazóval, akkor fogalmazódott meg bennem, hogy vegyünk még több árut, hiszen azt lehet eladni, ami raktáron van. Az, hogy katalógusból árulunk, és annyit rendelünk, amennyit a partner igényel, számomra nem volt vonzó. Talán így is meg lehet a piacon maradni, de én nem láttam benne túl nagy potenciált. Én inkább kereskedelmi szempontokat tartottam szem előtt, míg ő elment a gyártás irányába” – eleveníti fel a cégvezető, aki abban az évben négy fővel belevágott az ötlete megvalósításába.

Az építkezés sikerrel járt, Vásárhelyi Botond kizárólagos beszállító partnere lett a már említett lengyel Spectrum-LED-nek, ezzel sikerült berobbanniuk a piacra, elkezdődött a brandépítés. De az ügyvezető nem állt meg, folyamatosan járta a világ legnagyobb szakkiállításait, vásárait, hogy bővítse beszállítói körét.

Mindig is két lábon állt a cég, a B2B-kereskedelem és a projektkivitelezés együtt adta a vállalkozás gerincét. Vásárhelyi Botond hisz benne, hogy valami újdonsággal mindig próbálkozni kell, ezért éppen most zajlik egy új láb kiépítése: az informatika irányába próbálnak elmenni szünetmentes tápok, nagy áramfejlesztők forgalmazásával.

Az ügyvezető szerint talán gyorsabb is lehetett volna a fejlődés, ha kevésbé óvatos, ha nem ragaszkodik a lépésről lépésre haladáshoz, és nagyobb készletet rendel, tágasabb csarnokot bérel – de persze ezzel együtt a bukás kockázata is nagyobb lett volna. „A hitelt nem szeretem, inkább addig nyújtózkodom, amíg a takaróm ér. De ma már látom, hogy ebbe az irányba érdemes lehet nyitni, hogy egy kicsivel nagyobbak és stabilabbak legyünk.”

A cég a kivitelezés terén is szép sikereket tudhat maga mögött: a Lighting Solutions felel többek között a Sziget, a Groupama Aréna és az FTC-MVM Népliget Sport Központ világításáért. 

„A pár száz forintos LED-lámpáktól kezdve a több százezer forintos lámpatestekig mindennel kereskedünk. Nem az a mi utunk, hogy árban legyünk verhetetlenek, nem a legolcsóbbak akarunk lenni. Ehelyett az ügyfélközpontúság lett az erényünk. Ha például olyan megrendelőről van szó, akinél csak este tíz után lehet világítástechnikai munkát végezni, annál éjszaka dolgoznak alvállalkozóink. Jól fel tudjuk mérni az ügyfél igényeit, a projektek esetében a tervezést, a kivitelezést és a karbantartást is vállaljuk” – mutat rá az ügyvezető a Lighting Solutions fő versenyelőnyére. A cégre jellemző rugalmasság a covid időszakában is jól jött, amikor ideiglenesen beszálltak a maszkok, kesztyűk, fertőtlenítőszerek kereskedelmébe.

Jelenleg a nagykereskedelemben mutatkozik némi visszaesés, viszont a projektek jobban futnak, ez a két láb szerencsésen ellensúlyozza a negatív hatásokat. Már amit lehet, nehézségek ugyanis váratlan helyről is beüthetnek: az ügyvezető felidézi, hogy a lengyel disztribútoruk, akinek itthon felépítették a brandjét, tavaly év végén közvetlenül lépett be a magyar piacra, és azzal indított, hogy magához csábította a Lighting Solutions sales vezetőjét. 

„Gondot okoz az is, hogy a régi kollégák nehezen találják meg a helyüket az új rendszerben” – vélekedik Vásárhelyi Botond. Vérfrissítésre, új munkaerő felvételére viszont most kínálkozik lehetőség, mivel a korábbi évek nehézségei után a munkaerőpiac mára rendeződött, lehet meríteni.

Dobogós helyre pályáznak

Az ügyvezető célja a következő pár évben az, hogy a világítástechnika terén a top 3-ba kerüljön a cég, illetve neki személy szerint átalakuljon a vezetésben betöltött szerepe. „Nagyjából akkor, amikor elértük az egymilliárdos forgalmat és a 15 fős létszámot, elkezdtem azt érezni, hogy ehhez már kevés leszek, túlnőtt rajtam a cég. Ezért elkezdtem a menedzsment kiépítését. Ezen a szinten már nagyon kell figyelni a belső működésre, HR, kommunikáció kell, én pedig inkább saleses beállítottságú vagyok” – ad őszinte öndiagnózist Vásárhelyi Botond, aki egyébként is úgy képzeli el a jövőt, hogy egyre jobban kivonul az operatív irányításból. 

Nem azért, mert elfáradt, hiszen – mint mondja – ha majd nélküle is forognak a fogaskerekek, akár egy új vállalkozás felépítésébe is belefog. Ez pedig szerinte, csakúgy, mint a Lighting Solutions, a kemény munkától lesz sikeres. „Egy vállalkozás beindítása kezdetben 16 órás meló hétfőtől vasárnapig. Most már arra törekszem, hogy hétvégén szabad legyek, de a legelején 8 órás munkával ezt nem lehet megúszni” – mutat rá az ügyvezető.

Fotón szerepel: Vásárhelyi Botond  |  tulajdonos-ügyvezető