DSC06013_sz-varians.jpg

Szakál János tulajdonos-ügyvezető, alapítótársaival  közösen, az 1990-es évek hajnalán kezdett el – leginkább fizetéskiegészítés gyanánt – díszdobozokat gyártani, amelyeket szezonálisan karácsonyi vásárokon értékesítettek. Saját kezűleg készítették az ízléses dobozokat, amelyekre igény is mutatkozott, ám az ünnepi időszakban keletkező bevételek mindössze pár hónapig tartottak ki. Családi összefogással 1993 végén megszületett a döntés: magasabb szintre kell emelni a vállalkozást. Így 1994-ben megalakult az Sz. Variáns Kft., melynek sikertörténete immár három évtizede tart. 

Ekkoriban sütőipari cégeknek szállítottak csomagolóanyagokat, Szakál János pedig maga járta az országot, hogy értékesítse az újonnan nyíló pékségek számára a termékeiket. A cég indulótőkéje minimális volt, épphogy elegendő néhány kartonra, pár vonalzóra és ollóra, hogy elkezdhessék a gyártást. „Ma azt mondanánk, startupként indultunk, de ez a kifejezés 30 évvel ezlőtt még nem létezett. Nem volt tőkénk és szakmai tapasztalatunk. A díszdobozokat eleinte hobbiból gyártottuk, szikével, ollóval körbevágva, amit vonalzóval megrajzoltunk. Hitünk és szándékunk azonban volt, és kitartásunk, hogy tovább vigyük a vállalkozást” – fogalmaz az ügyvezető. 

Nyugat-Európára figyeltek

Már azokban az években kifelé tekintgettek a magyar piacról. Minden reptéri üzletsoron a csomagolásokat nézték, gyűjtötték az ötleteket, figyelték, mit gyártanak Nyugat-Európában. Az áttörést egy németországi vásár hozta el, ahol először találkoztak a mikrobordázott natúr és színes hullámpapír csomagolóanyaggal egy német cég kínálatában. Az új alapanyag előállításához sikerült egy nyíregyházi partnert találniuk, az így készült csomagolások pedig hatalmas sikert arattak itthon. Költséghatékony és igényes csomagolást tudtak kínálni a magyar cégeknek, amelyek sorra rendelték az Sz. Variáns által készített, száraznyomással díszített dossziékat, papírtáskákat, borosdobozokat és különböző díszcsomagolásokat. 

Volumenében a termelés akkor futott fel, amikor az egyik jelentős nemzetközi lakberendezési tárgyakat forgalmazó áruházlánc svédországi központjából érkezett hozzájuk megkeresés 1999-ben, és két évig beszállítói lehettek a nagyvállalatnak. Végül erről a piacról a kínai áruk megjelenése kiszorította az Sz. Variánst, hasonlóan más európai vállalkozásokhoz, a cég azonban innovatív megoldásaival új piacokat hódított meg magának „Fontos, hogy megtaláljuk a megfelelő cégméretet, amikor azt keressük, kik legyenek a partnereink. Olyanokkal dolgozunk, akik számára előny a rugalmasságunk. Engem akár ünnepnapokon is elérhetnek a megrendelőink, és igyekszünk az egyedi, speciális igényeiket is kiszolgálni” – mutat rá a cégalapító. 

A folyamatos innovációnak és az alapítók újdonságokra nyitott szellemiségének köszönhetően az Sz. Variáns Kft. napjainkra meghatározó vállalkozássá vált a hazai csomagolástechnikai szektorban. Saját alkalmazottként mintegy 75 főt foglalkoztatnak, de együtt dolgoznak több szociális szolgáltatóval is, munkát adva ezzel több száz embernek. A cég az elmúlt tíz év alatt megtöbbszörözte forgalmát, amely így ma már megközelíti a kétmilliárd forintos nagyságrendet, az eredményességét pedig több mint 60 százalékkal növelte.

A tevékenység fő fókuszát az ipari és luxus csomagolóeszközök, a papíralapú marketingtermékek és a kézi készítésű papírtáskák gyártása adja. A vállalat szolgáltatásai közé tartozik a formatervezés, a grafikai előkészítés, a nyomtatás, a felületnemesítés és a konfekcionálás. Az értékesítésükön belül a magas hozzáadott értékű termékek részesedése körülbelül egyharmados, míg az általános ipari csomagolás aránya kétharmadosra tehető. Az export részaránya az árbevételből 25 százalék körül mozog. 

Számos partnernek szállítanak, így nem egyetlen nagy megrendelőtől függenek. Ikonikus magyar márkák minőségi csomagolásai fűződnek a nevükhöz. Ügyfeleik között találunk globális jelentőségű gyógyszergyártót, nemzetközi hírű borászatokat, patinás porcelánmanufaktúrát és komoly történelmi múlttal bíró édesipari vállalkozást is. 

Csomagolásaikkal számos díjat elnyertek. Az első elismerést 1997-ben kapták, amikor a cég az Europapier által kiírt Kreatívek pályázaton első helyen végzett a „mézgyertya” család csomagolásának megalkotásával. Eddig 8 alkalommal nyerték el a Hungaropack nagydíjat, 2022-ben pedig a nemzetközi WordStar Packaging Awards rangos díjjal jutalmazta az egyik legsikeresebb egri borászat részére készített díszdobozukat.

Fejlett géppark, saját nyomda 

Jóllehet az Sz. Variáns Kft. máig magyar tulajdonú családi vállalkozás maradt, és Szakál János anno cégvezetői és csomagolástechnikai háttértudás nélkül indította el a céget, napjainkra professzionális vállalatot építettek a hajdani kisvállalkozásból. Fejlett gépparkkal bírnak, amely 2022-ben egyedülálló, 3D-s UV-lakkozást végző felületnemesítő eszközzel bővült. Saját nyomdaberendezésük van, és kiemelkedő büszkeségük, hogy élen járnak a formatervezés terén. A vállalat 2012-ben megkapta az FSC® minősítést, és rendelkezik a szakmai körökben is elismert MSZ EN ISO 9001:2015 tanúsítvánnyal. 2018-ban a Lean folyamatfejlesztési rendszer bevezetése mellett döntöttek, ami szintén pozitív változást hozott a családi vállalkozás életébe. 

A jövőben szeretnék növelni a külpiaci jelenlétüket, és az új technológiák bevezetése mentén tovább fejlesztik és bővítik a gépparkot. Kiemelt figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra, célul tűzték ki a 80 százalékos karbonsemlegesség elérését. Folyamatosan monitorozzák a nemzetközi folyamatokat, melyek mozgatója az ágazatban immár Kína. A megrendelők számára pedig továbbra is magas minőségben szállítják az esztétikus csomagolásokat, újabb és újabb innovatív megoldásokkal elnyerve a fogyasztók tetszését. 

Fotón szerepel: Szakál János  |  ügyvezető