DSC04226_tomferr_SM.jpg

Laczkó Oszkár és két alapítótársa a kilencvenes évek hajnalán Csehszlovákiából, majd Szlovákiából importáltak fém csöveket hazánkba, azonban úgy látták, bővíthetik az üzleti lehetőségeiket egy itthoni székhelyű vállalkozás elindításával. Ez a lépés vezetett el 1994-ben a jogelőd TOM-FERR Kft. megalapításához. A tulajdonosok 1998-ban sikeresen felvásárolták a csepeli Precíziós Csőgyártó Rt.-t, végül a hatékony működés érdekében a két vállalkozás 2000-ben összeolvadt, így született meg a TOM-FERR Zrt. 

A csőgyártás sajnos az acélbehozatallal szemben veszteségessé vált, így 2002-ben a gyártói tevékenységet megszüntették. A további fejlődés és a túlélés érdekében ez a döntés elkerülhetetlen volt, ezzel a bátor stratégiai lépéssel azonban a cégvezetés megalapozta a vállalat jövőjét. A csepeli telephelyet átépítették és alkalmassá tették tárolási, raktározási és darabolási munkafolyamatok elvégzésére, aminek köszönhetően máig ott található a TOM-FERR Zrt. egyik fő kereskedelmi és raktározó egysége.

Az optimalizálás sikerét bizonyítja az ezt követő növekedés, amelynek következtében hamarosan kinőtték a csepeli telephelyet. Az új egység helyszínét komoly szakmai szempontok figyelembevételével választották ki, így esett a döntés Tatára. A Komárom-Esztergom vármegyében található település mellett szólt a logisztikai szempontból kedvező elhelyezkedése, az autópálya-kapcsolat és a jelentős autóipari bázisok közelsége. 

A bővülést a cég növekedése mellett az iparági környezet változása is indokolta. A kereskedelmi tevékenység kapcsán érvényesíthető profit fokozatosan csökkent, ami arra sarkallta a cégvezetést, hogy elmozduljanak a megmunkált termékek irányába, ezzel növelve az áru hozzáadott értékét. Ennek érdekében Tatán már nem csupán raktárbázis, de egy új üzem is létrejött.

Újraélesztették a gyártást

Az új egység megnyitásakor azonban szinte azonnal belecsöppentek a 2008-2009-es pénzügyi válságba, így a nehéz gazdasági környezetben a fejlődés helyett átszervezések, átépítések következtek, a jól szervezett válságmenedzsmentnek köszönhetően viszont a sikeresen kerültek ki a krízisből. A cég tevékenységi körének alakulása végül érdekes ívet írt le, amikor 2018-2019-ben hosszas kihagyás után visszahozta Magyarországra a csőgyártást is. Ezáltal ma már az alapcső legyártása, annak megmunkálása, valamint értékesítése is teljesen a TOM-FERR Zrt. kezében összpontosul.

A vállalat növekedése mindemellett nem korlátozódott a tevékenységi kör bővülésére és a belföldi piacon való fejlődésre. Folyamatosan keresték a külpiaci lehetőségeket, ezzel diverzifikálva az értékesítési csatornáikat, így növelve a cég ellenálló képességét. Az export napjainkban nagyságrendileg 30 százalékot tesz ki a vállalat árbevételéből. Erőteljes a jelenlétük a Nyugat-Balkánon, valamint a közép-európai régióban, különösen a V4 országokban. Az export mellett sikeres kifektetést is megvalósítottak, és Szerbiában leányvállalatot hoztak létre a helyi piaci terjeszkedés segítése érdekében. 

Napjainkban a TOM-FERR Zrt. mintegy 200 munkavállalót foglalkoztat és évente körülbelül 20 ezer tonna acélcsövet értékesít, megmunkáltan és szálanyag formájában. Elsődleges célpiacukká az autóipari szektor vált, fő vevőkörük pedig japán, német, spanyol és portugál nagyvállalatokból áll. Az autóalkatrész-piacon belül a cső alapanyagú alkatrészek terén a régióban piacvezető szerepet töltenek be. Termék-portfóliójukba az ülések, üléstámlák, kormányművek részegységei, vagy éppen a járművek ütköző zónáinak az elemei is beletartoznak. 

Egy idő után a további növekedéshez szükségessé vált valamilyen külső forrás bevonása. Ennek érdekében a 2010-es évek végén szakmai befektetőként egy szlovák csőgyártással foglalkozó nagyvállalat 30 százalékos részesedést szerzett a TOM-FERR Zrt.-ben, részvényvásárlás útján. A sikeres tőkebevonás így lehetővé tette, hogy a vállalat esetleges banki hitelek felvétele nélkül fejlődhessen. 

Az elmúlt évek azonban újabb kihívások elé állították a vállalkozást. A koronavírus-járvány, az ellátási láncok akadozása és a geopolitikai események miatt romló nemzetközi gazdasági környezet hatására a cég fő piacát jelentő járműipar komoly nehézségekkel küzd Európában, ami a kereslet visszaeséséhez vezetett. Mindez megint költségcsökkentő intézkedéseket követelt a cégvezetés részéről, azonban a megrendelésállomány alakulása alapján a 2024-es év vége felé várhatóan ismét növekedési pályára állhatnak. 

Zöldítés és kibervédelem

A cégcsoportot számos olyan változás érinti, ami előrelátást igényel minden olyan vállalkozás részéről, amely versenyképes szeretne maradni a következő években. Ilyen az ESG követelményeknek való megfelelőség és a fenntarthatósági törekvések, de a kiberbiztonság területe is. A vállalat folyamatosan dolgozik a saját zöldenergia-kapacitásai kiépítésén. A csőgyártáshoz szükséges energia 60 százalékát már a saját napelemparkjuk segítségével fedezik, miközben az autóipari gyártócégek átlaga 30 százalék körül mozog. Éppígy figyelmet fordítanak a digitális fejlesztésekre és a megfelelő kibervédelmi intézkedések meghozatalára. Szintén a cég túlélését biztosítja, hogy a TOM-FERR Zrt. sikeresen megindult a generációváltás útján, ami napjainkban sok magyar és európai kkv számára nehezen megoldható kihívást jelent.

A jövőjüket azonban várhatóan az autóipari változások iránya fogja megszabni. Jelenleg nyitott kérdés, mekkora lesz a kínai autóipar térnyerése az európai piacon, mint ahogy a belsőégésű motorok, a hibrid és a tisztán elektromos hajtásláncok közötti verseny sem dőlt el teljesen. Bárhogy is alakul, a TOM-FERR Zrt.-nél folyamatosan monitorozzák ezeket a változásokat, és azon dolgoznak, hogy képesek legyenek adaptálódni a jövő autóiparának elvárásaihoz.

Fotón szerepel: Laczkó Oszkár  |  vezérigazgató