DSC02869_sm.jpg

„Know-how vásárlása, licencek behozatala volt a feladatom, így nemzetközi viszonylatban is láttam, hogyan működik a csomagolástechnika Nyugaton, miközben épültek a külföldi kapcsolataim. Akkoriban már érezhető volt a kapitalizmus előszele, másodállásként én is belevágtam egy saját vállalkozásba” – emlékszik vissza a 80-as évekre Reményi Antal, aki ma már Magyarország egyik legnagyobb csomagolástechnikával foglalkozó cégét vezeti. A Reményi Csomagolástechnika Kft. 1991-ben indult piachódító útjára, azzal a céllal, hogy az ügyféligényeket minél magasabb színvonalon kielégítő, komplett szolgáltatásokat nyújtson. 

Csomagológépes szakembert a rendszerváltás idején sem képeztek, ahogy ma sem. A cégvezető már csak ezért is kiválóan tudta az Anyagmozgatási és Csomagolási Intézetben (ACSI) szerzett szakértelmét kamatoztatni, például az akkor még virágzó hazai konzerviparban, de megnyíltak az ajtók a csomagolástervezés és a korszerű technológiák bevezetése előtt is.

Cégével arra összpontosítanak, hogy a hatékonyság növelése érdekében időt és költséget takarítsanak meg partnereik számára. A 90-es években belevágtak a bércsomagolásba is. Akkoriban jelent meg a Metro áruház, ahol úgynevezett akciós csomagolások is a polcokra kerültek: annak érdekében, hogy a vevők ne egyetlen terméket vegyenek, több darab össze volt fóliázva. A korszerű dolgok akkoriban kezdtek el beszivárogni Nyugat-Európából, és a fiatal vállalkozás ezek közvetítésével szerzett hírnevet és alapozta meg itthoni piacvezető szerepét. Volt olyan megrendelőjük, amelynek ezen technológiák révén, a Reményi Csomagolástechnika javaslatainak köszönhetően, 30 százalékkal sikerült csökkentenie a fóliafelhasználását.

Kisebb kiszerelés, nagy siker

„Egy időben tervezéssel is foglalkoztam, a tubusok álló csomagolásával a cég díjat is nyert egy versenyen” – meséli az ügyvezető. Az ötletet végül nagy haszonnal alkalmazta a Globus Konzervgyár. Azokban az években jöttek divatba a garázs-élelmiszerboltok, amelyek számára nem volt kedvező, hogy a gyártótól csak nagy mennyiségben – például 100 darabos kiszerelésekben – lehetett rendelni a tubusokat, ugyanis ennyit egyszerűen képtelenek voltak értékesíteni a szavatosság lejárta előtt. Így a 12 darabos csomag hatalmas siker lett, és jelentősen megdobta a konzervgyár termelését. 

A Reményi Kft. számára 2000-ben a bevételi oldalon is megmutatkozott a sikeres építkezés, a cég elkönyvelhette az első 1 milliárd forintos éves forgalmát, elsősorban az egységrakomány-rögzítő csomagolóanyagoknak köszönhetően. Ekkor már a létszámbővítés is napirendre került, és a sződligeti székhelyű, budapesti jelenléttel rendelkező cég sorban nyitotta meg vidéki telephelyeit, első körben Miskolcon, Szegeden és Győrben. 

Már ekkor próbáltak nyitni a gyártás felé, de az akkori keret ehhez kevés volt. Az impozáns bevétel ugyanakkor meghozta a pénzintézetek együttműködési kedvét, így 2002-ben banki hitel támogatásával megépült a cég légpárnásfólia-termékeket gyártó üzeme. Itt már saját termékek kerültek le a gyártósorról, ami az exporttevékenységet is megalapozta. 

Folyamatos alkalmazkodás

Reményi Antal úgy látja, cége egyik nagy erőssége az, hogy képes folyamatosan alkalmazkodni a külső és belső körülményekhez. Márpedig a szakterületükön bőven volt változás az elmúlt harminc évben. „Nagy nehézséget okozott, amikor megszűntek a KGST-piacok, és a konzervipar durván visszaesett” – eleveníti fel az ügyvezető. Ám a vállalkozás túlélte a legfontosabb megrendelők kiesését, nem utolsósorban az addigra a vállalati kultúrában meghonosított rendszerszemléletnek és a kiváló referenciáknak köszönhetően. 

A változásokat jól mutatja, hogy míg kezdetben a zsugor-csomagolás és a bércsomagolás volt túlsúlyban, utóbbi mára minimálisra csökkent. Kezdetben nagy kereslet mutatkozott a cég által forgalmazott félautomata csoma-gológépek iránt is, volt olyan év, hogy 60 darabnál is többet sikerült eladniuk; ma ez a szám csupán 2-3 darab. Jött helyette más. A covid idején az elzártság fellendítette az e-kereskedelmet, náluk pedig már akkor lehetett kész dobozokat vásárolni. A járványhelyzet első évében ez nagyon megnyomta az eladásaikat, képtelenek voltak annyit szállítani, amennyire igény lett volna. Pedig a cég egyik nagy versenyelőnyét éppen az adja, hogy a konkurenciával szemben egyedinek mondható, hatalmas raktárkészletekkel rendelkezik, ezáltal gyakorlatilag másnapra ki tudja szolgálni az ügyféligényeket.

„A csomagolás egy nagyon jó indikátora a gazdaságnak, ezt én már az ACSI-nál eltöltött időszak alatt megfigyeltem. Pontos képet ad az ország ipari és egyéb tevékenységéről: ha egy iparág nem úgy működik, ahogy szokott, onnantól a csomagolási megrendelések csökkennek” – mutat rá Reményi Antal. Éppen ezért a cég több lábon áll: kis- és nagykereskedelemmel, e-kereskedelemmel és gyártással egyaránt foglalkoznak. Jelentős termékválasztékot kínálnak gyűjtő és szállítási csomagolásokhoz, valamint a legkülönfélébb csomagológépekből is. 

A jövő nagy tervei között szerepel a raktárkapacitások további bővítése és az új telephelyek adta lehetőségek kiaknázása. A hosszú távú stabilitást az is segíti, hogy a fluktuáció alacsony, a munkatársak jó részét tíz, vagy annál is több éve sikerül megtartani, és az sem utolsó szempont, hogy Reményi Antal fiai is jó ideje a cégnél dolgoznak, ma már vezető beosztásban. A cégvezető azt vallja, keményen kell dolgozni és becsületesnek kell maradni – ez segítette át a céget a legnagyobb nehézségeken.

Fotón szerepel: Reményi Antal | ügyvezető igazgató