Kissé meglepőnek tűnhet a vállalatnak otthont adó település kiemelése, ám ezúttal a helyszínnek rendkívüli jelentősége van a cég létrejötte és fejlődése szempontjából. Ahogy az R-Water Kft.-t vezető és tulajdonló Nagy Ervin fogalmazott, a rendszerváltást követően, az állami gazdaságok megszűntével, a frissen bejövő multinacionális vállalatok árnyékában, épp ebben a térségben épült ki az újjáéledő kisüzemi üdítőital-gyártás új fellegvára. Így szinte kínálkozott a lehetőség, hogy a vállalkozó szellemű cégalapító ebben az iparágban kezdje el saját cégének felfuttatását.
Nagy Ervint az iskolái után vonzani kezdte a vállalkozói lét, szerette volna felépíteni a saját üzletét. A szülők már a rendszerváltás előtt is háztáji gazdálkodással egészítették ki a jövedelmeiket, majd az új érában, amikor erre lehetőség nyílt, elindították a mezőgazdasági termeléssel és szikvíztöltéssel foglalkozó családi vállalkozásukat. Nagy Ervin a szikvízüzemet vette át édesapjától, hogy levegye a válláról ezt a terhet, majd belefogott a saját tervei megvalósításába. A szikvíztöltés mellett egy közeli gyártó üdítőitalait is elkezdte forgalmazni, s a kereslet rendkívülinek mutatkozott. Barkas típusú gépkocsijával szállította ki az italokat, amelyeket gyakran már a csomagtérből elkapkodtak. Hamar kiderült, hogy a beszállító kapacitásai nem elégítik ki a piaci igényeket, így a meglévő szikvízüzemre alapozva saját üdítőital gyártásába kezdett.
Ekkoriban sorra indultak a környéken a hasonló vállalkozások. A délszláv háború miatt a térségbe érkező menekültek magukkal hozták az üdítőital-gyártáshoz szükséges know how-t, mivel az egykori Jugoszláviában kisüzemi körülmények között magánembereknek is lehetett alkoholmentes italokat előállítani. Így a környéken elkezdett kialakulni egy sajátos „üdítőital ökoszisztéma’’.
„A piac azokban az időkben egyszerűen működött: a hazai kis márkák alacsonyabban áraztak a multiknál, utóbbiak pedig a marketing és az országos logisztikai lefedettség előnyeit használták ki” – emlékezett vissza a cégvezető. Nagy Ervin, aki az elsők között jelent meg a kibontakozó kisüzemi üdítőital-üzletágban, már ebben az időszakban is próbált kitűnni a versenytársai közül. Hosszas kísérletezéssel saját maga dolgozta ki a receptúráit, bevezette a feliratos kupakot és itthon elsőként használt egyedi PET-palackot.
Kiböjtölték a nehéz időket
A piaci egyensúly azonban a 90-es évek közepén felborult. A multinacionális cégek egységesen árat csökkentettek, így a kisebb szereplők árelőnye elolvadt. A legtöbb vállalkozás ebben az időszakban megszűnt, a későbbi R-Water Kft. alapítója azonban kitartott, leállította a gépeket, kivárt, és amikor újra emelkedni kezdtek az árak a piacon, visszatért a termelésbe.
Az ágazatot azonban újabb sokk rázta meg. A hagyományos értékesítési csatornájuknak számító kisboltok – a nemzetközi kiskereskedelmi láncok megjelenésével párhuzamosan – a 2000-es évek közepére sorra húzták le a redőnyt. A nagy boltláncokhoz pedig nehéz volt magyar kisvállalkozásként bejutni, mivel nem tudtak elég nagy mennyiséget előállítani. Nagy Ervin azonban ebben az időszakban is a megoldást kereste, és nem adta fel. A termelési kapacitás bővítéséhez nem volt elég tőkéje, kreativitása azonban ezúttal is megoldást hozott.
Talált egy piaci rést, s erre építve új termékkel bővítette a cég portfólióját. Az országban ekkortájt jelent meg a kereslet a sportitalok iránt, a kínálat azonban még igen szerény volt. Nagy Ervin a külföldön kapható sportitalok tanulmányozását követően ismét termékfejlesztésbe kezdett, majd 2008-ban megalkotta a saját sportital termékcsaládját, amelyet – jelentősen kibővülve – ma Absolut Live néven ismerünk. Direkt többféle célra fejlesztett italokat, az így létrejövő kínálat pedig messze túlmutatott az akkoriban sportital néven futó izotóniás italokon. Egyes kategóriákban első volt a magyar piacon, és különleges csomagolást is bevezetett.
Semmi felesleges
„Mivel az egyik legfontosabb sportitaltípusban fő összetevőnek számító L-Carnitine a fény hatására barnává válik, a legtöbb gyártó akkoriban mesterségesen színezte az italait.
Egy jó sportital azonban nem ilyen. A hozzáadott anyagok közül a feleslegeseket, például a színezéket kihagytuk, a hasznos összetevők mennyiségét pedig megnöveltük” – mesélt a termék születéséről Nagy Ervin. Az elszíneződést a mára ikonikussá vált fehér, egyliteres palackkal oldotta meg, amely az akkoriban jellemző félliteres, átlátszó csomagolást váltotta ki. A nagyobb űrtartalom és a magas minőség ellenére sem adta azonban drágábban a termékeit a kisebb kiszerelést használó versenytársaknál, mert így is jelentős marzzsal tudott értékesíteni.
A siker nem maradt el. Ma úgy mondanánk, gerillamarketinggel pörgette a terméket országszerte. Edzőteremről edzőteremre futott az új sportital híre, a vevők egymásnak ajánlották, elkezdtek spontán ellátási láncok kialakulni körülötte. A cégtulajdonos ezt jó érzékkel rövid idő alatt szervezett keretek alá vonta, és fokozatosan országos disztribúciós hálózatot épített ki. A növekvő bevételek egyre szélesebb mozgásteret engedtek Nagy Ervinnek, aki a családi vállalkozásból társas vállalkozást alakított, így született meg az R-Water Kft.
Miután az Absolute Live márka meghódította a hazai piacot, a környező országokban is megjelentek vele; jelenleg épp az osztrák piacra való kilépésen dolgoznak. A termékfejlesztés eközben nem állt meg, sőt a sportital termékcsalád bővülése mellett olyan új márkák is megjelentek a cég portfóliójában, mint a Power Fruit.
Az alapító a jövőt az egészségtudatos életmódba beilleszthető termékek – vitaminitalok, funkcionális italok – fejlesztésében látja, s ennek jegyében folyamatos az innováció a cégnél. Az R-Water újabb sikereiért azonban már nem egyedül kell megküzdenie, mert immár a fia is mellette áll, aki alighanem hasonló vállalkozószellemmel van megáldva, hiszen máris egy teljesen új termékcsalád bevezetésén fáradozik.
Fotón szerepel: Nagy Ervin | tulajdonos, ügyvezető