DSC05550_laurel.jpg

„Édesapám, Bessenyei István és akkori üzlettársa 31 évvel ezelőtt vágtak bele a cégalapításba, és kezdtek el kereskedelmi informatikával foglalkozni saját tudásbázisukra hagyatkozva. Immár több mint három évtizede ez a cég fő irányvonala” – eleveníti fel a múltat Bessenyei Attila ügyvezető. 

A 14 fővel induló vállalkozás már az induláskor is jeleskedett a boltokat érintő, új nemzetközi vívmányok gyors meghonosításában, majd egyre több saját fejlesztésű termék került ki a kezeik közül, amelyeket a hazai piac igényeire szabtak. „Akkoriban az egyik első ügyfelünk a Fotex volt. A 90-es években még szinte elképzelhetetlenül nagy dobásnak számított, hogy országosan egyszerre nyitottak 93 üzletet, miközben nem egy kisboltban még vonalkód sem volt a termékeken” – jellemzi a hőskorszakot az ügyvezető.

A cég fő tevékenysége kezdetben a pénztárgépek és kasszarendszerek fejlesztése és értékesítése volt. Az évek során kibővítették portfóliójukat éttermi rendszerekre és vállalatirányítási szoftverekre is; ma már a kis- és nagykereskedelem szereplőinek egyaránt kínálnak megoldásokat működésük számos területére. 

A Laurel fejlesztette ki az első, Magyarországon engedélyt kapott online kasszát, illetve az első, teljes egészében magyar önkiszolgáló kassza is hozzájuk köthető. Jelenleg itthon mintegy hatezer berendezést működtetnek, ebből 700 önkiszolgáló, amelyeket az utóbbi három-négy évben telepítettek. A Laurel hajtotta végre például a Decathlon magyar hálózatának komplett kasszacseréjét, így a lánc már csak önkiszolgáló kasszákat használ. Emellett ők hoztak létre Európában elsőként jól működő e-útdíj-fizetési rendszert is. 

Személyzet nélkül 

Legutóbb azzal kerültek a hírekbe, hogy távfelügyelt, azaz személyzet nélküli boltok technológiáját adaptálták hazai viszonyokra. A koncepciót 2024 májusában mutatták be részletesen, és több bolthálózat szinte azonnal elkezdte előkészíteni a bevezetését. Ez az újdonság a vásárlók és a kereskedők számára is előrelépést jelent, hiszen még a kereskedelem legnagyobb globális szereplői is keresik, miként lehet a leghatékonyabban, leggazdaságosabban bevezetni az automatizált boltokat. 

A Laurel által kidolgozott megoldás teljesen automata üzemmódú, akár konténerméretű üzlet működtetésére, illetve már meglévő boltok átalakítására is alkalmas. Éppen ezért az innováció egyre népszerűbb, ráadásul a munkaerőhiány és a bérküszöbszint emelkedése is az automatizálás felé tereli az üzletlánc-tulajdonosokat.

A szakmai sikerek a számokban is visszaköszönnek: a vállalat már 2022-ben is impozáns, 3,77 milliárd forintos árbevételt produkált, ami 31 százalékos növekedést jelent az előző esztendőhöz képest. Ez nem utolsósorban annak köszönhető, hogy már 7 országban jelen vannak. „Nálunk stratégiai irány a külföldi terjeszkedés: az üzemeltetésre van egy stabil módszertanunk, ami a konkurenciához képest is megállja a helyét, és amivel nemzetközi szinten is van keresnivalónk” – mondja Bessenyei Attila. 

A nemzetközi jelenlétükre jó példa, hogy a Shell az összes szlovéniai üzemanyagtöltő állomásának célországi háttértámogatását a Laurel Kft.-re bízta. A nagy volumenű felkérés természetesen nem a semmiből jött. A Shell Hungary két évvel ezelőtt nekik adta 196 hazai töltőállomásán ezt a feladatot, amit sikeresen el is végeztek. Azóta a cég többek közt helpdesk-szolgáltatással és helyszíni szerviz biztosításával támogatja az érintett benzinkutakat, amivel a multinacionális energiaipari vállalat annyira elégedett volt, hogy amikor piacra lépett Szlovéniában, vitte magával magyarországi partnerét. Érdekesség, hogy a Laurel délnyugati szomszédunkban az ottani Decathlon révén is jelen van kassza- és önkiszolgálókassza-megoldásaival. 

Gördülékeny generációváltás

Az alapító Bessenyei István ma már leginkább a stratégiai döntésekkel foglalkozik; a generációváltás sikeres volt a családon belül, a napi operatív tevékenységet már fia látja el. „Tízéves korom óta követem a cég működését, bejártam az irodába, képben voltam a folyamatokkal” – mondja Bessenyei Attila, aki hosszú tanulási pálya után jutott el az ügyvezetői pozícióig.

„Nagyon erős informatikai affinitásom volt gyerekként, három-négy évesen már a Commodore-t nyomogattam, középiskolában ez volt a szakirányom, a főiskolán pedig gazdasági irányba mentem” – meséli az ügyvezető, aki tanulmányai után salesesként helyezkedett el, hogy később értékesítési-termékmenedzsment vonalon kapcsolódjon be a családi vállalkozás életébe. Mint mondja, voltak nehéz időszakok, mindig becsúszik egy-egy nehezebb év, ami kicsit szorosabb. A 2000-es évek elején nagyberuházások miatt lett igencsak feszes a finanszírozás, hitelhez is folyamodtak. 2014–15 környékén volt egy erős felfutás, amikor az online kasszákat bevezették, ám amikor elült a hullám, a cégek egy része jó darabig nem költött informatikai fejlesztésekre, ami miatt a Laurel bevétele is jelentősen visszaesett. Volt egy kisebb hullámvölgy a covid alatt is, utána viszont szép felívelés következett.

„Alapvetően a kemény munkában hiszek. Sosem az effektív megtérülés hajtott minket, hanem hogy szeret-hető, jól használható rendszereket hozzunk létre. Ám akármennyire próbálkozik is az ember, mindig megmarad egy kis szerencsefaktor” – véli Bessenyei Attila, hozzátéve, ha a szerencse mögött nincs teljesítmény, akkor hosszú távon garantált a kudarc. Ennek megfelelően a Laurel folyamatosan fejleszt, például profi kiengedőkapujuk iránt máris érdeklődnek németországi, lettországi és emirátusi üzletek. Évek óta foglalkoznak a mesterséges intelligenciával is, folyamatosan építik be a rendszereikbe, a küszöbön álló innovációik is részben ehhez kapcsolódnak.

Fotón szerepel: Bessenyei Attila | ügyvezető