A MagiCom Kft. gazdasági igazgatója Kemény Dóra, akinek édesapja, Kemény Zsolt, illetve keresztapja, Gasparetz András alapították 2001-ben a céget, egy harmadik társukkal, Morenth Péterrel. Korábbi munkahelyeiken dolgoztak együtt, ők hárman lettek a cég tulajdonosai, majd Péter kiválása után ketten irányítottak 2020-ig; ekkor jött a generációváltás. Csuka Dénes ügyvezető 2003-ban csatlakozott a vállalkozáshoz, 2020 óta ő és Kemény Dóra alkotják a menedzsmentet, és mindketten résztulajdonosokká is váltak.
Az első érdemi lépés a cég életében az volt, hogy az éppen terjeszkedő multi szerződést kötött velük helpdesk szolgáltatásra. Ennek előzménye már az eredeti tulajdonosok korábbi munkahelyeihez kötődik, melyeknek kapcsolatuk volt a multival. A helpdesket ugyan hamarosan elvitték Indiába, viszont egy másik tendert ugyanott megnyertek: a megbízás hálózatfigyelésre, monitorozásra szólt, állandó jelleggel, heti 168 órában. A multi néhány évvel később Indiába vitte ezt a tevékenységet is, de ekkor a csapat elkezdett hálózatot építeni a nemzetközi cég különböző európai telephelyein. Vagy zöldmezős új hálózatokat hoztak létre, vagy régieket alakítottak át, ami úgy zajlott, hogy a mérnökök kiutaztak, és elvégezték a helyszínen a feladatot.
Az EU-csatlakozást követően a multinacionális partner tartósan uniós telephelyeken dolgozó embereket is kért: négy-öt országban is dolgozott kollégájuk, ezen belül az Egyesült Királyságban volt, hogy hét ember támogatott telephelyeket IT infrastruktúra szolgáltatásokkal. Ennek apropóján – piaci és foglalkoztatási megfontolások miatt – létre is hozták a MagiCom angol leányvállalatát.
Emellett akadtak kisebb üzemeltetési munkák is, de a szóban forgó multi hozta a volumen 90 százalékát. A 2008-as válság érdemi visszaesést nem okozott, miután egy felfutási időszak zajlott éppen a cégnél. Ma már viszont csak 40 százalék az első multi ügyfél súlya a volumenben, a változás 2018-tól kezdődött, új ügyfelek megszerzésével.
Gördülékeny generációváltás
Dóra bevonása 2015 körül vetődött fel a tervezett generációváltás kapcsán, hiszen ekkor már pénzügyi vonalon dolgozott vezetőként HoReCa területen. Ő eleinte tartott tőle, hogy fiatal szakemberként, az egyik főnök lányaként a régi kollégák nehezebben fogadják majd el a vezetői székben, de a beilleszkedés végül könnyen megtörtént. Csuka Dénes pedig szinte a kezdetektől ismeri a vállalatot: gyakornokként kezdte, és végigjárta a ranglétrát a 2020-ban realizálódott váltásig.
A portfólió 2020-tól új szolgáltatási elemmel bővült, mivel sikeresen keretszerződést kötöttek egy Magyarországon is jelenlévő olajipari multival, és testre szabott ipari informatikai megoldásokat kezdtek szállítani több európai helyszínre. A járvány önmagában nem jelentett gondot, az általa okozott csiphiány viszont annál inkább. Ha nincs termék, akkor szolgáltatás sincs, így ha akár csak egyetlen alkatrész hiányzott, nem tudtak teljesíteni. A normál esetben hathetes szállítási határidő 400 napra nyúlt, ami lehetetlenné tette a kiszámítható munkát. Ezzel egy felívelő üzletágat akadályozott a csiphiány, de nem vetette vissza, csak a növekedési ütemét fékezte.
A komoly késések, kiszámíthatatlan szállítások és dollár-euró árfolyamváltozások finanszírozási kihívást is okoztak, hiszen minden alkatrészt finanszírozni kellett, amíg egy-egy projekthez meg nem érkezett az utolsó darab is. A cégnek azonban ez csak az egyik üzletága volt, így a többi terület ezt kisegítette.
A kft. a következő időszakban az eddigihez hasonló dinamikával szeretne bővülni. 2020 óta évi 20–30 százalékos növekedést tudnak elérni az árbevétel szintjén: míg 2019-ben kicsivel 1 milliárd forint alatt volt a forgalom, addig a 2023-as adat már közelítette a 2,7 milliárdot, 2024-re pedig 3,5 milliárdos tervet készített a menedzsment. Az új vezetés azt a célt tűzte ki, hogy diverzifikáltabbak legyenek mind üzletágakban, mind partnerekben; ennek köszönhető, hogy az első nagy multi megrendelőjük ma már lényegesen kisebb hányadot képvisel. A növekedési tempót új vevőkkel és új üzletágakkal szeretnék fenntartani, amire jó alapot teremt, hogy minden szegmensben sikerült megduplázniuk az ügyfelek számát.
A MagiCom jelenlegi tevékenységpalettája két ágra bontható. A „People for Technology” szlogennel jellemezhető szolgáltatásoknál az adott szakemberekben összegyűlt kompetenciákat közvetítik egy adott feladat elvégzésére: egy ember az aktuális helyen és projekten dolgozik teljes munkaidőben az ügyfélnek. A „Technology for People” üzletágak a MagiCom IT infrastruktúrát támogató szolgáltatásait takarják, amit kiegészít az információbiztonsági tanácsadás.
Saját mérnökiskolát indítottak
A cég 2017-től mérnökiskolát indított Nexpery néven: ez egyrészt saját utánpótlást jelent, ugyanakkor más társaságok piaci szakemberhiányát is enyhíti. A tanfolyamra sokan jelentkeznek más szakmákból is. A munkaerőhiány és a cég oktatási elkötelezettsége hívta életre ezt az iskolát, melyet egy rendkívül lelkes csapat visz. A Nexpery-hallgatókkal a kapcsolat rendszerint megmarad, vissza tudnak térni, ha kérdésük van, a cég egyfajta támogatójuk marad hosszú távon is.
Ami a finanszírozást illeti, igyekeznek visszaforgatni a profitot, de van banki hitelállomány is különböző devizákban. A tulajdonosi kör folyamatosan monitorozza, milyen további finanszírozási lehetőségek jöhetnek szóba. Két éve tőkét emeltek, és nem kizárt, hogy társasági formát váltanak. Céljuk, hogy a finanszírozásban a saját tőke szerepét növeljék az idegen tőkével szemben, vagyis tőkeerősebbé váljanak.
Fotón szerepel: Kemény Dóra | tulajdonos, ügyvezető, Csuka Dénes | tulajdonos, ügyvezető