Noha a Hirschler családnak bőven kijutott a 20. század viharaiból, a világháborúk és a kommunista diktatúra dacára, sok-sok újrakezdéssel ugyan, de cégük 1899-től folyamatosan működik. Immár 13 ország 26 gyártójának szállítanak, termékeik 95 százaléka exportra megy.
Az egész egy regénybe illően romantikus történettel kezdődött. A jelenlegi tulajdonos, Hirschler Judit dédnagyapja, id. Hirschler Rezső egy bécsi operaénekesnő családjának nyaralóján üvegezett be egy kitört ablakot. Az egyszerű üvegesmester és a jómódú bécsi családból származó gyönyörű énekesnő között azonnal szerelem szövődött, de túl nagy volt a társadalmi szakadék, így a szülők kategorikusan megtiltották a házasságkötésüket. A fiatalok ennek dacára kitartottak egymás mellett, és miután sorban születtek a gyerekeik, végül a család is beletörődött a frigybe. Mindössze annyit kötöttek ki, hogy a házaspár nem telepedhet le Bécsben. Így esett a választásuk Sopronra, ahol – az üvegipari tevékenységet folytatva, két generációval később – Judit édesapja, Hirschler Rezső rakta le a visszapillantótükör-gyártás alapjait.
„A németek kitelepítését éppen csak megúszták a dédszüleim és a szüleim. Már fent voltak a teherautón, amikor valakinek eszébe jutott, hogy a romok újjáépítéséhez profi üvegesre is szükség lesz, ezért az utolsó pillanatban leszállították őket” – hoz példát Hirschler Judit, a Hirschler Glas Kft. mai vezetője, a cég negyedik generációs tulajdonosa arra, hogy családjukkal tényleg nem bánt kesztyűs kézzel az elmúlt évszázad. Ám, ellentétben a magyar vállalkozások többségével, az államosítást sikerült elkerülniük, nem utolsósorban id. Hirschler Rezső határozott fellépésének köszönhetően.
„A visszapillantó tükrök gyártása 1970-ben kezdődött, ekkor már apám volt a vezető, ezt követően vált a cég az Ikarus egyetlen beszállítójává” – teszi hozzá Hirschler Judit. Az akkori külkereskedelmi vállalatokon keresztül a Szovjetunióba és Angliába is szállítottak. Érdekesség, hogy a családnak jelenleg három ágát tartják számon, mindegyik az üvegiparhoz kapcsolódik valamilyen formában, és mindenhol folyamatosan sikeres a generációváltás is.
Válságtűrő felállás
A cég legnagyobb megrendelői jellemzően a haszongépjárművek gyártói, kisebb részben pedig személyautó-gyártók. Ez a felállás különösen kedvezőnek bizonyult a koronavírus-járvány idején, hiszen amikor az autóeladások visszaestek, a haszongépjármű-tükrökre továbbra is megmaradt a kereslet. Majd, amikor fordult a kocka, és utóbbi kategóriában akadoztak a megrendelések, a személygépjárművek tükreire ugrott meg az igény, így azok gyártására be lehetett indítani egy extra műszakot. Így a covidválság kellős közepén is mindössze 10 százalékos visszaesést kellett elkönyvelniük, s csupán két hétre kellett leállniuk, de még ezt is fel tudták használni a tervezett karbantartásokra.
A cég egyik legnagyobb erénye, hogy folyamatosan törekszik a fejlesztésekre, miközben odafigyel a fenntarthatóságra és a környezet védelmére is. Stratégiai céljuk volt az ipar 4.0 bevezetése. Erre jó példa, hogy ma már saját fejlesztésű kemencediagnosztikai programot használnak, amely a különböző üveghajlítási szektorokban méri a hőmérséklet-változásokat, emellett rögzíti a változó paramétereket, és ezekre tekintettel végrehajtja a szükséges korrekciókat – kedvezően befolyásolva így a termék minőségi jellemzőit. A következő lépés a program MI-szoftverekkel való összekapcsolása lesz.
Annak érdekében, hogy bővítsék a kapacitást és javítsák a minőséget, egy precíziós üveghajlító kemencébe is beruháztak, amely a cég által gyártott összes üveghajlítási kategória előállítására alkalmas. A fenntartható fejlődésre kiváló példa volt egy új rendszerű, teljesen egyedi műszaki megoldásokat tartalmazó mosóberendezés építése, amelynek üzembe állításával egyszerre valósították meg a selejtcsökkentést és a kapacitásbővítést.
A Reverz-Ozmózis rendszerű vízlágyító berendezések takarékos és környezetbarát módon biztosítják az ipari lágyvízellátást. A berendezések üzembe állításával sikerült csökkenteni a környezeti terhelést, ugyanis a lágyvízet korábban ioncserélő műgyanta segítségével állították elő.
A versenytársak előtt járni
Természetesen az autóipari beszállítás nem mindig zökkenőmentes, a 2008-as válság például nehéz időszak volt a társaság számára. „Mintha megfagyott volna a világ, teljesen leálltak a megrendelések” – eleveníti fel az ügyvezető.
Az utóbbi évek gazdaságpolitikai körülményei is sok nehézséget okoztak a Hirschler Glas Kft.-nek. A síküveggyártás különösen energiaigényes folyamat, s a megemelkedett energiahordozó-árak miatt hirtelen megsokszorozódott a legfontosabb alapanyagok költsége.
Hirschler Judit szerint a rövid távú cél előre menekülni, új projektekbe belevágni, s mindig a versenytársak előtt járni. Meggyőződése, hogy csak ez a célorientált magatartás hozhat a jövőben is sikeres működést.
Fotón szerepel: Hirschler Richárd | fejlesztési igazgató, Hirschler Rebeka | sales, Hirschler Judit | tulajdonos, Varjú László | műszaki igazgató