Az INDUPRO Kft. bérmunkában lézeres vágással, lézeres hegesztéssel és -fúrással, fém alkatrészek sorozatgyártásával foglalkozik, fő megrendelőik között van az Audi és a Lamborghini, akiknek karosszéria elemeket gyártanak, főleg nagyon drága luxuskocsikhoz: az Audi esetében például az RS szériához, a Lamborghini Huracán és Aventador modelljeihez. Század-, néha ezredmilliméteres pontossággal kell dolgozniuk, és mivel sok a hibalehetőség, hatalmas hangsúlyt fektetnek a minőségbiztosításra, öt fő teljes állásban kizárólag ezzel foglalkozik. Az autógyárak ugyanis olyan szerződéseket kötnek, amelyek értelmében nekik már nem kell ellenőrizniük az alkatrészeket. Így ha egy beszállító hibás terméket szállít le és azt ők beépítik az autóba, akkor azt a karosszériát a hibás félnek meg kell vennie. „Nem kellett még Lamborghini vagy Audi kasztnikat vennünk, pedig egy évben 80-100 ezer karosszéria darabot is legyártunk” – mondja Petti Csaba a cég tulajdonosa, aki büszke arra, hogy az üzemben a selejtek számára fenntartott hely szinte üres.
Meglátta a piaci rést
Petti Csaba közgazdász befektetési bankárként dolgozott, de a maga ura akart lenni, nem akart több banki összeolvadást megélni, ezért úgy döntött, inkább vállalkozó lesz. Egy főiskolai barátja, aki a GE-nél dolgozott lézermérnökként, azt mesélte neki a 2000-es évek elején, hogy Magyarországon gyakorlatilag nincsenek olyan cégek, akik ezzel a technológiával professzionális szinten foglalkoznának, ezért közösen megalapították a Lasersystems Kft.-t. Sikerült megszerezniük a TRUMPF német lézerek forgalmazási jogát, ami nagyon nagy fegyvertény volt, tekintve, hogy ez a márka a „lézerek Mercedesének” számít. Akkoriban egyre több autógyár kezdett eltávolíthatatlan lézeres jelölést használni az alkatrészeken a folyamatok nyomon követéséhez. „Évente 30-40 jelölőlézeres projektünk volt, és a TRUMPF megkért minket, hogy Romániában és Bulgáriában is mi forgalmazzuk a termékeiket. Egyszer csak a TRUMPF bejelentette, hogy szeretné a céget felvásárolni, ami büszkeség volt, ugyanakkor nagyon fájt elengedni ezt a területet, de méltányos összeget kaptunk” – meséli Petti Csaba, aki ekkor döntött úgy, hogy a kapott pénzből megpróbálja betölteni a piaci rést. Gyakorlatilag nem volt idehaza olyan vállalkozás, amelyik a 3D lézeres technológiára fókuszáltan bérmunkát végzett volna cégek számára. Az első gépet nem meglepő módon a TRUMPF-tól vásárolta, használtan. 2015-ben 5 emberrel indultak egy biatorbágyi bérelt csarnokban, az első évben 50 millió forint körül volt az árbevételük, első nagy ügyfelük az Audi volt. Innentől folyamatos volt a bővülés, a második gépük már új volt, ami szintén nagy befektetést igényelt, hiszen egy ilyen lézer 800 ezer euróba kerül újonnan. A 3D-s vágás mellett síkvágással és élhajlítással is elkezdtek foglalkozni. Emellett lézeres hegesztést is végeznek – a hibrid Mercedesekhez gyártanak egy alkatrészt –, ami 30-szor gyorsabb és összehasonlíthatatlanul precízebb, mint a kézi hegesztés.
Csökkenteni a kitettséget
A Covid időszaka igazán nagy kihívás elé állította a céget. „Keretszerződéseink vannak az autógyárakkal bizonyos termékek gyártására, de ezek nem tartalmazzák a mennyiséget, hiszen azt nem tudják hosszú távra előre megmondani. Éves és havi előrejelzések vannak, de a tényleges megrendelések úgynevezett lehívásokkal jönnek, hetente, kéthetente. Egyszer csak elkezdtek jönni a nullás Excel-táblák. Pont előtte vásároltam meg a jelenlegi pátyi telephelyünk területét a tartalékaimból és a cég likviditási tartalékából terveztem az építkezés önerejét finanszírozni. De ez az összeg hamar elolvadt, mivel nem jöttek a megrendelések – mesél az eddigi legnagyobb gödörről Petti Csaba. „Mindez megtanított arra, hogy sem ügyfelek, sem iparágak tekintetében nem szabad egy szűk szegmensre szorítkozni, mert nagyon sérülékennyé tesz. Éppen ezért agresszív iparági és ügyfél portfólió diverzifikálásba kezdtünk. Korábban 90-95 százalékos autóipari kitettségünket kicsivel több mint 30 százalékra tudtuk redukálni. Vannak ügyfeleink az építőiparból, a Magyar Zene házának aranyszínű fémlemez dekorburkolatát például mi készítettük – többek között ez mentett meg minket a válság időszaka alatt” – teszi hozzá. Dolgoztak emellett az új Néprajzi Múzeum, a MOL torony, az M3-as metró egyes megállóinak fém burkolati elemein is. Emellett kondigépekhez gyártanak acélszerkezeteket, ami szintén fontos „lába” a cégnek. Jelenleg 32 ügyfelük van, ebből 18 rendszeresen rendel tőlük. 2023-ban 4 milliárd forintos árbevételre számítanak, vagyis 8 év alatt nyolcvanszoros növekedést értek el.
Növekedés családias légkörben
Jelenleg éppen bővítik az üzemet, mivel sikerült elnyerniük egy új, nagy megrendelést; a GE 16 megawattos offshore, vagyis tengeri szélturbinájának a trafóházát és hőcserélő vázszerkezetét fogják gyártani. Egy ilyen szélturbina 260 méter magas és 750 tonna, a lapátok egyetlen fordulása fedezi egy háztartás fél éves energiaigényét. Csak az Egyesült Királyság 400 darab ilyen turbinát rendelt meg a GE-től. Az INDUPRO-t 3 évig kvalifikálták, hogy megkaphassa ezt a projektet, amibe nagyon nehéz volt bekerülni, és hibázási lehetőség gyakorlatilag nincsen. Viszont ha stabilan hozzák az elvárt szintet, hatalmas előrelépés lehet a cég életében.
Az utóbbi években a megfelelő mennyiségű munka megszerzése mellett a legnagyobb kihívás a jó munkaerő megszerzése volt. „Büszke vagyok rá, hogy nagyon alacsony nálunk a fluktuáció, általában aki tőlünk elmegy, az vagy nyugdíjba megy, vagy kisbabája születik – ők általában visszajönnek. Annak ellenére, hogy a multik számára kell megfelelnünk a termékeinkkel, itt családias légkör uralkodik. Nagy a hangsúly a kölcsönös tiszteleten, mindenkit megillet az egyenlő bánásmód, és ezt nagyon komolyan vesszük. Az emberi tényezőt a legfontosabbnak tartom egy cég életében, én a kollégáimnak köszönhetem azt, hogy hol tart most ez a vállalkozás, nélkülük ez csak egy kupac fém és beton” – mondja Petti Csaba. Jelenleg 70 főből áll a cég, 2023 végére a tervek szerint 80-an lesznek. Folyamatosan keresik a terjeszkedés lehetőségét, és saját termékben is gondolkoznak, hogy csökkentsék a kitettségüket. 5 éven belül Nyugat-európai szemmel is értelmezhető vállalattá szeretnének válni, és a tőzsdére lépést is tervezik Xtend kategóriában.