Vélhetően a vállalkozást létrehozó Dr. Szalay Zsolt fejlesztőmérnök maga sem gondolta volna, hogy bérkiegészítésként induló tevékenységéből később egy kiterjedt nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező, globálisan is kiemelkedő tudást birtokló vállalkozás születik. Az Inventure Automotive alapítója saját otthonában, a diplomamunkája továbbgondolásaként kezdett lassulásmérők fejlesztésébe a rendszerváltást követő években. Az egyéni tevékenységből hamarosan vállalkozás nőtte ki magát. Az 1997-es évben megalakult a mai Inventure Automotive Zrt. jogelődje, akkor még korlátolt felelősségű társaságként, és nemsokára már alkalmazottak is dolgoztak a cégnél. Érdekes módon az Inventure Automotive felemelkedését annak sikerei ellenére nem a lassulásmérő hozta el. A vállalkozás mai fő tevékenységéhez az ötletet egy akkori megrendelés továbbfejlesztése adta, amelynek témája a CAN-hálózatok köré épült. Rövidesen a CANhálózatokhoz köthető termékvonal kezdte dominálni a cég portfólióját, és a mai napig ezek előállításából, fejlesztéséből, sőt licenszeléséből működik és fejlődik az Inventure Automotive – meséli Dr. Nagy Zsolt János, aki hosszú ideje vezérigazgatóként irányítja a vállalkozást, mivel időközben a cég alapítója – akinek hétköznapjait elsősorban saját kutatási tevékenysége tölti ki – egy háromfős menedzsmentre bízta a cég vezetését.
Kontaktusmentes szenzor a fő innovációjuk
Saját fejlesztésű termékeikkel a hazai piac szabta kereteket gyorsan átlépték. A külpiaci tevékenység jelentősége mára jóval felülmúlja a belföldi értékesítését, az árbevétel több mint 90 százaléka az exportból származik. Az Inventure Automotive legfontosabb ügyfelei a telematikai vállalkozások, amelyek járműflottával rendelkező cégek részére nyújtanak szolgáltatásokat – ismerteti Dr. Nagy Zsolt János, aki maga is részt vesz a termékek fejlesztésében. Minden gépjárműben típustól függően legalább 15-20, de esetenként ennél is több vezérlőegység található, amelyek többnyire CAN szabványú vezetékeken keresztül állnak egymással összeköttetésben. Az Inventure Automotive portfóliójának egyik zászlóshajója egy olyan kontaktusmentes szenzor, amely anélkül képes adatot lehallgatni a jármű CAN-hálózatáról, hogy ahhoz bárhol szükség lenne a kábelburkolat megbontására. Utóbbi azért fontos, mert így a készülék beszerelését követően nem vész el a jármű garanciája – magyarázza termékeik működését a cég vezetője. Az így kinyert gyártóspecifikus adatokat át kell fordítani egy szabványos formátumra, ezt nevezzük FMS-nek (Fleet Management Standard), ami a kereskedelmi járműipar szabványa, és azokat a paramétereket írja le, amelyeket a telematikai szolgáltatók használnak tevékenységük során. Ilyen paraméterek többek közt a fogyasztás, a megtett út, a tankszint, a kormányszög, vagy éppen a sebességváltó állása. Az Inventure Automotive ehhez kínál egy protokoll konverter eszközt, ami a kontaktusmentes szenzorból kapja az adatokat, és azokat átkonvertálja FMS szabványúra. Az így kinyert információkat pedig a telematikai szolgáltatók járművekbe szerelt dobozai képesek a saját szervereikre eljuttatni.
Óriási lehetőség előtt a szektor
Az Inventure Automotive sikerének a kulcsa azonban – bármennyire is fejlettek azok – elsősorban nem a hardverekben rejlik. Sokkal inkább a hozzájuk kapcsolódó adatbázis teszi a vállalat megoldásait egyedülállóvá. A versenyképességük központi eleme, hogy világszinten az egyik legnagyobb gyártófüggetlen adatbázissal rendelkeznek az egyes gyártók által használt protokollokról. Ennek köszönhetően rendkívül széles a cég által támogatott járműpaletta. Az egyes típusok protokolljának az ismeretét kizárólag saját maguk vagy partnereik által végzett járműfelmérések során tudják bővíteni. Az általuk így megszerzett kompetencia nemzetközi összevetésben is kimagasló, amit jól mutat, hogy hasonlóan kiterjedt adatbázissal mindössze nagyjából 5 cég rendelkezik globálisan. Ahhoz, hogy a piaci pozícióikat megtarthassák, illetve erősíthessék, évente 400-450 járművel bővítik az adatbázisukat. Mint Dr. Nagy Zsolt János rávilágított: „Ennek megoldása nem egyszerű feladat, hiszen azon túl, hogy külön-külön el kell végezni a járműves méréseket, hozzáférést is kell szerezni a járműtípusokhoz, ami még egy nagy telematikai cég számára is kihívást jelent.” Hozzáteszi: óriási lehetőség előtt áll a szektor, mivel sokáig csak az üzemanyagfogyasztás, illetve az üzemanyaglopás elkerülése foglalkoztatta a megrendelőket. Az utóbbi években azonban megjelent a használatalapú biztosítás, a bérautók használatának megfigyelése, az autó műszaki állapotának nyomon követése, továbbá számos más felhasználási terület. „Az informatika és a járműipar folyamatosan közeledik egymáshoz, ami óriási lehetőségeket rejt magában. A két ágazat metszéspontjában az adat áll. Mi épp ebben a metszéspontban helyezkedünk el, hiszen adatot tudunk kinyerni gyártófüggetlenül a járművekből” – fogalmaz a cég vezetője.
Új piacok felé indulnak
Jelenleg elsősorban Nyugat-Európában és Észak-Amerikában vannak jelen, de egyre inkább nyitnak Latin-Amerika, Kína és India hatalmas piacai felé, ahol a flottaüzemeltetők körében még csak most kezdett el kialakulni az igény a telematikai szolgáltatások iránt. Ezekre a piacokra ráadásul kevésbé figyeltek fel versenytársaik, így az Inventure Automotive kedvező piaci pozíciókat alakíthat ki a következő években. Egy hosszú távú stratégia részeként a társaságot zártkörű részvénytársasággá alakították, és a jövőben a tőzsdére lépést sem tartják kizártnak, ami elősegíthetné, hogy telematikai vállalkozások szakmai befektetőként kisebb résztulajdont szerezhessenek az Inventure Automotive-ban. Fontos fejlesztési iránynak tartják, hogy a hardvereladás helyett az adatbázis és a hozzá kötődő know-how licenszelésére álljanak át egyfajta előfizetéses konstrukció keretében. Ennek előnye, hogy egy jelentős előfizetői bázis kiépítése növeli a cég értékét. A jövőt illetően Dr. Nagy Zsolt János elmondta: örülnének, ha létszámban és árbevételben nőni tudnának, de ez nem mindenáron cél. Rövid távon az üzleti modell továbbfejlesztésére koncentrálnak, ami lehetővé teszi, hogy az árbevétel jelentős része előfizetéses modellben érkezzen. Ezen túl végrehajtják azokat a nyitásokat, amelyek szükségesek lehetnek ahhoz, hogy új piacokon is megjelenhessenek a termékeikkel.