Az 1994-ben alapított Pannon Csapágy Kft. erős piaci helyzetét elsősorban csapágyak, csapágytartozékok, szerelési szerszámok értékesítésével alapozta meg. Kezdetben az 1883 óta működő FAG csapágy gyártó termékeit forgalmazta. „Cégünk kezdetektől a kereskedelmi tevékenységének folyamatos fejlesztésén dolgozik. 1998-ban a csapágyforgalmazó cégek körében elsőként szereztük meg a TÜV által kiállított, nemzetközileg is elismert, minőségügyi tanúsítványt” - mesél az indulásról Papp Gábor ügyvezető igazgató, aki hatalmas váltásokkal jutott el idáig, a végzettségét tekintve építőmérnök szakember korábban sportoló, illetve edző is volt. A hazai kereslet folyamatosan nőtt a csapágyak iránt, így a cég fejlődni tudott. 2002-ben az FAG (Kugelfischer AG) összeolvadt az INA (Schaeffler) gyártóval. Az INA-FAG szinergia hozzájárult, hogy a Pannon Csapágy Kft. még dinamikusabban fejlődjön. Az évek során több neves hajtástechnikai gyártó termékeinek forgalmazásával bővítette a szállítási programját, például BOSCH-REXROTH, EZO, GMN, OPTIBELT, PERMAGLIDE, RENOLD. Jelenleg a legnagyobb csapágy raktárkészlettel áll a hazai partnerek rendelkezésére.
Felismerték a veszélyeket a rendszerben
A prémium hajtástechnikai alkatrészeket forgalmazó cég termékei iránt folyamatosan bővült a kereslet. Dinamikusan növekedett a szerződött kereskedők száma. A 2000-es években már közel 1000 végfelhasználóval, valamint kis- és nagykereskedővel állt közvetlen, vagy közvetett kapcsolatban. Ennek dacára, ha csak ennyi lenne a Pannon Csapágy története, akkor most aligha írnánk róla. A cég nem szorult be a rendszerváltás után néhány évig virágzó forgalmazók közé, amire jó bizonyíték az utóbbi pár év eredménye. Míg 2019-ben 2 551, 2020-ban 2 717 millió forintos árbevételt könyvelhettek el, 2021-ben négymilliárd forint fölé kúszott, 2022-ben közel ötmilliárd volt. A látványos siker okai a világgazdaságot formáló tényezőkben, és a cégvezető filozófiájában keresendők. A „just in time” korszak beköszöntével sokan úgy gondolták, hogy felesleges a költséges raktárkészleteket fenntartani, hiszen gyorsan, egyszerűen és kedvezően beszerezhetők a termékek. Papp Gábor felismerte a rendszerben rejlő veszélyeket, sérülékenységet és megtartotta a korábbi raktározási gyakorlatát. A hazai kereskedők tevékenysége is többnyire kimerült abban, hogy a végfelhasználók aktuális igényeit kiszolgálták. Ehhez a Pannon Csapágy raktárkészlete jelentett számukra biztos forrást. Az idő a cégvezetőt igazolta, a boldog békeidőknek drámai gyorsasággal vetett véget a gazdasági válság, a koronavírus-járvány, majd a pandémia lecsengése után kitört az orosz-ukrán háború. A beszállítói láncok akadoztak és a világszerte megnövekedett kereslet ismét helyzeti előnybe hozta a Pannon Csapágy Kft.-t.
Nyugat-Európából is érdeklődnek
„Soha nem gondoltam volna, hogy a cégemnek a globalizáció új lehetőségeket teremt. Kezdetben inkább azt láttam, hogy azok a magyar cégek, akiket mi kiszolgáltunk, találtak a nemzetközi piacokon kedvezőbb beszerzési lehetőségeket. Európa szerte nagyon erős piaci szereplők vannak több évtizedes múlttal. Mivel a logisztikai lehetőségek robbanásszerűen fejlődtek és egyre kedvezőbbek lettek a költségek, hát mi is éltünk a lehetőséggel” - eleveníti fel Papp Gábor. Fokozatosan bővül a külföldi vásárlóik köre. Meglepő módon még Nyugat-Európából is fellendült az érdeklődés, egyszerűen azért, mert a keresett termékek készletükről azonnal elérhetőek voltak.
„Olaszország, Ausztria, Németország – számos helyről megkeresnek a vevők, mi pedig igyekszünk megfelelni a vevői igényeknek” - mondja a cégvezető, hozzátéve, jól követhető, hogy amikor a piac telített, akkor szerényebb a cég forgalma, áruhiány esetén viszont fordított a helyzet, ezért folyamatosan a raktárkészletek bővítésén dolgoznak.
Felismerni a lehetőséget
A Pannon Csapágynál nem dolgozik sok alkalmazott, mindössze 10 emberrel működik a cég, ami annak köszönhető, hogy a vállalatirányítás korszerűsítését már nagyon korán elkezdték. Elsőként vezették be a kis- és középvállalkozások körében az SAP Business One integrált vállalatirányítási rendszert. „Minimális manuális adatrögzítést végzünk, a vevőink egy B2B rendszeren keresztül, elektronikusan intézik a beszerzéseiket. A jól felépített rendszer miatt nem volt szükséges a csapat létszámának jelentős bővítése” - magyarázza a cégvezető.
Árbevétel tekintetében a 2008-as válság jelentette a mélypontot a cég életében, amikor megtorpant a gazdaság. Ekkor indult el a hajtástechnikai termékpaletta intenzív bővítése, a csapágyak mellett szíjat, láncot, kenőanyagokat, tömítéstechnikai és rögzítéstechnikai termékeket is forgalmazni kezdtek. A prémium minőség mellett megjelentek a másodpiaci termékek is a kínálatukban.
„Ezt a céget a kilencvenes évek elején a tenisz utáni előremenekülésemnek gondoltam, ami később minden várakozásomat felülmúlta. Sok minden kell a sikerhez; szorgalom, kitartás, nyilván a szerencse is ” - vélekedik Papp Gábor hozzátéve, minden ember életében van egy vonat, amire vagy felszáll, vagy elszalasztja és persze az sem mindegy, hogy jó vonatra száll-e fel, felismeri-e a lehetőséget.