OptiMonk_SBT_3004_31.jpg

Zajdó Csaba ügyvezető

Már gyerekként programozott, a Microsoft termékek bűvöletében nőtt fel és példaképe is Bill Gates volt – igaz, Zajdó Csabának volt egy nem elhanyagolható helyzeti előnye, ugyanis már a szülei is az informatikában dolgoztak. Egy idő után azonban az üzleti rész és a cégépítés jobban kezdte érdekelni, mint a kódolás, megmaradt viszont az IT-s szeme, aminek nagy hasznát is vette később.

Amellett, hogy tudatosan készült a cégvezetői életformára, azt is korán kiválasztotta magának, melyik terület érdekli az IT-n belül: webáruházak készítésével, optimalizálásával és tanácsadással akart foglalkozni. Az elmúlt tíz évben számos startup születésénél bábáskodott már Debrecen első startup stúdiójában, az Innonicban. Jó pár itt inkubált cégben most is részt vesz mentorként, tanácsadóként, de a napi operatív feladatokba már nem szól bele náluk, ideje nagy részében az Optimonk vezetésével foglalkozik.

Az Optimonk a magyarországi webshop platform szolgáltatásban piacvezető cégből, a Shoprenterből vált ki, ami még 2011-ben indult. A repülőrajt után, 2014-ben jött az ötlet, hogy válasszák le a webáruházfejlesztés egyik szegmensét – a perszonalizációt – és önállóan csinálják tovább, mert van benne potenciál, kinőheti magát egy komolyabb üzletággá. Ez lett később az Optimonk.

A perszonalizáció lényege, hogy segít a megfelelő üzenetet a megfelelő időpontban, a megfelelő emberekhez eljuttatni – szaknyelven ez a digitális ügyfélélmény optimalizáció, és nemcsak webáruházak, bármilyen típusú portál hasznát tudja venni.

Pár évig még a Shoprenterrel együtt növekedett a divízió, majd 2018-ban megalapították az Optimonk International Zrt.-t, amely ma már magyar piacvezető digitális ügyfélélmény optimalizációban. Globálisan nagyjából száz céggel osztoznak ezen a piacon. Az e-kereskedelem és online marketing szolgáltatások egy nemzetközi piac, így ők sem belföldön versenyeznek.

Sok vállalkozás nagyon megszenvedte, de az e-kereskedelemben működő cégek megerősödve jöttek ki a koronavírus járványból. A tömeges otthonmaradás miatt korábban nem látott magasságokba lőttek ki az online értékesítések világszerte és Magyarországon is – itthon csaknem 50 százalékos forgalombővülést tudtak felmutatni 2020-ban az egy évvel korábbihoz képest, amely szintén erős év volt. Ezt a hullámot az Optimonk is meglovagolta, készen is áll a továbblépésre.

A startupoknál a nemzetközi siker általánosan elfogadott fokmérője az unikornis státusz, ami a piac által legalább egymilliárd dollárra értékelt cégeket illeti meg. Ez tehát a következő kihívás Zajdó Csaba és csapata számára. „Mivel Magyarországnak még nincs igazi unikornisa, szeretnék, ha az első a debreceni műhelyből kerülne ki” – mondta.

Optimonk funfact.jpg

Számokban jól állnak: az Optimonk három teljes működési év után, tavaly már 660 millió forint ismétlődő, azaz partneri előfizetéséből származó jövedelmet tudott felmutatni. Az árbevétel háromnegyede jön külföldről, leginkább az Egyesült Államokból, és más angolszász országokból, Nagy-Britanniából, Kanadából és Ausztráliából. Nagyságrendileg 30 ezer weboldal használja az Optimonkot, fizetős ügyfelük közel ötezer van – hiszen egy ügyfélnek több portálja is lehet.

Zajdó Csaba pesszimista becslése szerint az évtized végéig lesz meg az első debreceni unikornis, míg optimista nézőpontból a következő öt éven belülre várja. Annyit látni, hogy nemzetközi szinten már vannak egymilliárd dollár feletti értékeltségű cégek a digitális ügyfélélmény szegmensben, amelyek főleg a nagy multikat szolgálják ki. Szerinte a perszonalizációs piacot alulról építkezve lehet felforgatni, amiben a főleg kis- és középvállalkozásokkal dolgozó Optimonk nagyon jó, így piacvezető eszközzé is fejlődhet.

Ez a cégkultúrán és a csapaton biztosan nem fog múlni. „Magyarország legjobb szakemberei dolgoznak nálunk, okos, lelkiismeretes kollégák, akik élik a céget, a közös víziót, és lehet számítani rájuk” – mondta. És mindeközben az e-kereskedelmi szakmában is nevet szereztek maguknak azzal, hogy megosztják a felhalmozott tudást, ingyenesen hozzáférhetővé teszik belső tréningeiket, oktatóanyagaikat, előadásaikat – már több mint száz előadás látható az Innonic Academy oldalán a legnagyobb videómegosztó portálon.

Legnagyobb céljukat számok nyelvére is le tudják fordítani. Mivel az unikornis státuszhoz mintegy 100 millió dolláros árbevétel kellene, és most 2,5 millió dollárnál vannak, így negyvenszeres növekedésre volna szükségük. Zajdó Csaba tudja, hogy ezt a szintet a fokozatos, organikus, és még így is évi 30 százalék körüli növekedéssel nem fogják tudni elérni belátható időn belül. Folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, sales-marketing csatornákat, amelyeknél azt érzik, hogy ha sok pénzt elköltenek a fejlesztésükre, akkor a sokszorosát hozza majd vissza.

„A piac nagyon gyorsan változik, pár évente fel kell találni magát minden cégnek, mert a kezdeti előnyt gyorsan lemásolják a versenytársak”– mondta Zajdó Csaba. Azaz nem elég megkérdezni, mit szeretnének az ügyfelek, hanem helyettük kell gondolkodni, hogy mi az, amivel szintet tudnak lépni. Ezek ritkán egyértelmű dolgok – ráadásul kockázata is van, ha fél évnyi erőforrást és több tízmillió forintot egy olyan termék fejlesztésére fordítanak, amiről nem tudni, megtérül-e. Emiatt is próbálnak agilisak lenni, minden új fejlesztést előre, kicsiben tesztelnek, hogy mennyire életképes, és csak ha bevált, akkor tökéletesítik.

A folyamatos megújulás lassan a napi rutin része lesz az Optimonknál, és ennek egyre többen szeretnének a részesei lenni. Amikor két éve stratégiaváltás volt a cégnél, visszaforgatták a profitot, amelyből a duplájára bővítették a csapatot – nem túl távoli céljuk egy olyan növekedés beindítása, ami indokolja a külső tőke bevonását. Érdeklődés volna a piac és a kockázati tőkebefektetők részéről, de Csabáék szeretik saját kézben tartani a gyeplőt, az idén még az önfinanszírozásos vonalon haladnak előre.

Optimonk.jpg