Petrányi Zoltán tulajdonos, ügyvezető
A Petrányi Autó klasszikus családi vállalkozásnak tekinthető, a vállalat 99 százaléka a mai napig a Petrányi család tulajdonában van. Az ország egyik legnagyobb autókereskedőjének története még 1973-ra nyúlik vissza, amikor az édesapa, Petrányi István a keleti blokk autómárkáinak alkatrész-kiskereskedelmével kezdett el foglalkozni. Az ellátási nehézségek folyamatos áruhiányhoz vezettek, amit az alkatrészek helyi, kisipari gyártásával tudott orvosolni. A folyamatosan bővülő hazai beszállítói körrel és növekedő portfólióval hamar a piacon meghatározó családi vállalkozássá nőtt. A rendszerváltás és a piacgazdaság kiépülése új helyzetet teremtett, megfelelő volt a környezet a szintlépéshez.
A budapesti üzlet mellé újabb ingatlant vásároltak, ahol a tervek szerint bővítették volna az autóalkatrész-kereskedelmi tevékenységet, azonban ehelyett – történelmi távlatból nézve helyesen – hivatalos Ford márkakereskedővé váltak, értékesítéssel és szervizeléssel kezdtek el foglalkozni. A márka tudatos választás eredménye volt, fontos szempontként jelent meg, hogy a gépjárművek legnagyobb spektrumát fedje le a kínálat, személy- és haszongépjármű szegmensben is erős legyen a márka. Petrányi Zoltán, a jelenlegi ügyvezető is ekkor kapcsolódott be intenzívebben a vállalat működtetésébe, míg édesapja a kiskereskedelmi igények kiszolgálásában, ő a KKV és nagyvállalati értékesítésben volt erős, amelyek jól kiegészítették egymást.
1998-ban felépítették második kereskedésüket is, amely valódi vízválasztónak tekinthető, ekkor különült el még inkább a lakossági és vállalati értékesítés, utóbbi gyorsan felfutott, hamar közel 2000 autót adtak el évente. 2002-ben indították el a Next Auto Kft.-t, amely tartós autóbérlettel, teljeskörű flottamenedzsmenttel foglalkozik, és ma már közel 3000 autót finanszíroz több mint 15 milliárd forintnyi banki tőkével. „Mindig arra törekedtünk, hogy stabil, erős hátterű cégekkel szerződjünk, amelyek adósbesorolása még a magyar állampapírnál is jobb” – osztotta meg vezetői stratégiáját Petrányi Zoltán.
A vállalat e szemléletnek köszönhetően a 2008-2009-es gazdasági válság alatt is végig megőrizte likviditását és növekedési képességét. Amíg mások behúzták a féket, addig 2008-ban megnyitották harmadik telephelyüket is a Budaörsi úton, amely 2500 négyzetméteren szolgálja ki a budai ügyfeleket. 2019-ben bővült újra a telephelyek száma, Kőbányán nyitottak új kereskedést, ahol nemcsak Ford, hanem japán és kínai gyártókkal is együttműködnek, illetve elindítottak egy új brandet, a V8 Petrányit, amely amerikai pick-upok és izomautók forgalmazásával foglalkozik. Ugyanitt márkafüggetlen szerviz szolgáltatást is biztosítanak. A Next Auto Rent Kft.-vel pedig beléptek a rövidtávú autóbérlési piacra is.
A szolgáltatási portfóliójukat más irányba is bővítették: a Budapest Airporttal kötött szerződés értelmében az összes security zónán belüli eszköz üzemeltetését ők végzik, de már nehézgépeket is szervizelnek, a Magyar Honvédségnek is dolgoznak és egyéb nagyobb mezőgazdasági gépeknek is ellátják a helyszíni javítását. Az alkatrész kis- és nagykereskedelemben is jelentős szereplők, évente 3,5 milliárd forint értékben értékesítenek alkatrészt.
A Ford Petrányi stratégiája szerint, nem önmagában gépjárműveket értékesítenek és szervizelnek, hanem széleskörű mobilitási szolgáltatásokat nyújtanak. Egyszerre van jelen a kereskedelem, a rövid- és hosszútávú bérleti konstrukciók, a flottaüzemeltetés, és a mindezeket kiegészítő szolgáltatások. A diverzifikált működés és a magas hozzáadott érték különösen fontos akkor, amikor az autógyártók közép- és hosszútávon a disztribúciós költségeik csökkentésére törekednek, amit legegyszerűbben az autókereskedések kiváltásával érhetnek el. A vállalat számára a legfontosabb, hogy megőrizzék integritásukat, rugalmasan tudjanak alkalmazkodni a változó ügyféligényekhez, és minden értékesítési formára, legyen kész, kidolgozott modelljük.
A szektor helyzete kifejezetten bonyolult: az újautó-piac óriási nehézségekkel néz szembe, az ellátási láncok a covid járványok és a szomszédban dúló háború következményeként megszakadtak. A logisztikai kapacitások nem elégségesek, a megrendelt mennyiségnél kevesebb autó érkezik a kontinensre, sokat kell várni egy-egy új autóra. Bizonytalan, hogy a világpiaci folyamatok mikor fognak helyreállni, egyedül a biztos partnerkapcsolatokkal, nagyobb raktárkészlettel lehet a negatív hatásokat tompítani. „Én azt kérem az összes kollégámtól, hogy pénz ne legyen a bankszámlánkon, hanem mindent áruba fektessünk, mert aki ma ki tudja szolgálni az ügyfelet, az a holnap nyertese” – vallja Petrányi Zoltán.
A cég üzemeltetésében a forgóeszköz-finanszírozás folyamatos, és a vállalat – szolgáltatáspalettája növelésével párhuzamosan – folyamatosan beruházásokat hajt végre, a közelmúltban új telephellyel bővült, amit mára gyakorlatilag egy szolgáltatóközponttá fejlesztettek. A jelenleg Budapesten működő car-sharing szolgáltatásoktól eltérő modelleket vizsgálnak, a városi forgalomcsökkentésben nagy szerepet szánnának a közösségi autózásnak. Az infrastrukturális be[1]ruházások mögött az IT fejlesztések sem maradnak le: tavaly állapodtak meg a brit Green Motion informatikai bérautó platformot üzemeltető céggel, amely új értékesítési csatornát nyitott a külföldi turisták piacán is. Az együttműködéssel lehetővé vált a személyes ügyintézés nélküli bérlés, egy applikáción keresztül tudnak az ügyfelek autót foglalni, látják, hol áll az autó, az alkalmazással segítségével pedig kinyithatják és el is indulhatnak vele.
A vállalat sikeréhez az alkalmazkodóképesség és a hosszútávú stratégia konzisztens követése szükséges. „A sikert a jó döntések sorozatával lehet elérni” – mondja Petrányi Zoltán. A vállalat szeretne megmaradni családi vállalkozásnak, és a következő generáció számára egy prosperáló, biztos jövőképpel rendelkező céget átadni.