Katker_SBT_2977_24.jpg

Katona Zoltán tulajdonos, ügyvezető

Szó szerint a pálya széléről látta a hazai sportegyesületek problémáit Katona Zoltán, hiszen a kilencvenes években edzőként dolgozott. Érzékelte, tapasztalta, hogy rendkívül szegényes az a sportszerkínálat, amelyből a klubok válogathatnak. Ezért döntött úgy, hogy belevág a sportszerkereskedésbe, és az ezredfordulón megalapította a KATKER 2005 Kft.-t. A kezdetben lassan gyarapodó vállalkozásnak a 2011-es év hozta meg az áttörést.
„Akkor vezette be a kormány a TAO-rendszert, amely jelentős pénzeket csatornázott be a hazai sportéletbe. Megnőtt a sportegyesületek vásárlóereje, már megengedhették maguknak, hogy profi felszereléseket, sporteszközöket vásároljanak. Ez pedig húzta magával a sportruházat és sportszer-piacot is” – elevenítette fel Katona Zoltán. A kis sportszerkereskedés forgalma jelentősen felpörgött, az árbevétel pedig gyorsan kúszott felfelé. A tavalyi évben már közel négymilliárd forint körül alakult a KATKER árbevétele, igaz, ebből „csak” másfél milliárdot hozott a sportszerek forgalmazása, a többit egy új üzletág vonzotta be.
„2007-ben találkoztam először a szabadtéri kondiparkok ötletével. Annyira megfogott, hogy később elkezdtem saját márkában gondolkodni, fejleszteni, általános, egyedi és sportágspecifikus igények szerint. A kezdeti időszakban Kínából rendeltük az alapanyagokat, de hat évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hazahozzuk a gyártást” – mondta a cégvezető. Jókor, és jó termékkel jelentek meg a piacon, a KATKER kondiparkjaival Magyarországon már megközelítőleg ezerötszáz településen találkozhatunk.
„A minőség mellett köteleztük el magunkat. Ha az ember kezébe vesz egy ergonómiailag, sportszakmailag átgondolt sporteszközt, azt biztonságosabban és hatékonyabban tudja használni. Figyeljük a visszajelzéseket, folyamatosan monitorozzuk a trendeket, folyamatokat, ezek alapján fejlesztünk” – mutatott rá Katona Zoltán.

A KATKER-nél nagy hangsúlyt fektetnek a termékfejlesztésre, ezért a műszaki szürkeállomány létszáma jóval magasabb, mint más, hasonló méretű hazai kis és középvállalkozásoknál. A jó munkakörülményeken túl, a dolgozók anyagi megbecsülését is biztosítják, különös tekintettel az inflációs helyzetre. Folyamatosan újdonságokkal állnak elő. Az általános edzésekre használható kondiberendezéseken túl ma már kifejezetten sportágspecifikus parkokat is gyártanak, szakemberek bevonásával. Van már például focira optimalizált kondiparkjuk, fejlesztés alatt áll egy küzdősportokra felkészítő, és egy időseknek szánt, rekreációs céllal tervezett park is.
„Cégünk a prémium minőség mellett elkötelezett, nem az alacsony műszaki tartalmú, olcsó kínai termékekkel akarunk versenyezni. Ebben a kiemelt minőségi kategóriában nagyon fontos az innováció” – hangsúlyozta az ügyvezető.
Ezek a fejlesztések nemcsak itthon népszerűek, a KATKER kondiparkok ma már viszonteladókon keresztül eljutnak a világ 15 országába, többek között Olaszországba, Svájcba és Franciaországba, sőt olyan távoli országokban is akad vevőjük, mint Tanzánia.

Katker funfact.jpg

„Nagyon sok pénzt, rengeteg energiát és időt fektetünk abba, hogy bemutatkozzunk kiállításokon, szervezzük a külpiaci megjelenésünket, hiszen ebben hatalmas potenciál van. Az első eredmények már láthatóak, de mielőtt egyenesbe jött volna a külföldi értékesítésünk, beütött a járványhelyzet, és csaknem a start mezőre kerültünk vissza” – mondta Katona Zoltán, aki a nehézségek ellenére abban reménykedik, hogy hamarosan újra felível a határon kívüli értékesítés. Bár a hazai eladásokhoz viszonyítva a külpiacokról származó bevételek egyelőre nem jelentősek, ez az arány hamarosan megváltozhat, ugyanis a KATKER éppen most készül terjeszkedni az Egyesült Államokban.
„2019-ben ötletekért utaztam Amerikába, amelyeket az itthoni gyártáshoz akartam felhasználni, ehelyett azt tapasztaltam, hogy még a saját testsúlyos edzés hazájában is lenne keresnivalónk, az ottani kondiparkok eszközeihez képest minőségben tudnánk jobbat adni” – elevenítette fel a cégvezető. Ezért egy nagyjából kétmilliárd forintos beruházás valósul meg az Egyesült Államokban, ahol az itthon gyártott félkész termékeket fogják összeszerelni, festeni, és a kondiparkok ütéscsillapító burkolatához szükséges gumitéglákat gyártani. Az értékesítés már beindult, és a focira optimalizált kondiparkjuk már bemutatkozott Miamiban egy kiállításon, ahol sok pozitív visszajelzést kaptak.

A KATKER 2005 Kft. létrehozásához egykor családi összefogás teremtette meg az induláshoz szükséges pénzt. Katona Zoltán a mai napig az organikus fejlődés híve, ezért a profitot visszaforgatja a fejlesztésekbe. Ugyanakkor szükség esetén a hitelt sem veti meg. Az amerikai terjeszkedéshez sikerült kormányzati támogatást is szereznie, a HEPA által nyújtott Külpiaci Növekedési Támogatás keretében. Az ottani külügyi (kereskedelmi) attasén keresztül információkkal, kapcsolatokkal is támogatják a cég tengerentúli piacra lépését.

Katona Zoltán abban bízik, hogy öt éven belül a cég márkája, a BeStrong Európán belül a legnevesebb gyártók között lesz, és az Egyesült Államokban is felfut az értékesítés és beindul a gyártás, továbbá meg tudnak jelenni az arab országokban is. Ebbe – szerinte – rengeteg időt és energiát kell befektetni, de nem becsüli alá a szerencse szerepét sem. Úgy látja, ez teremti meg a lehetőségeket, amiket aztán kemény munkával ki lehet aknázni.

Katker.jpg