Kis-Márton Vidor CEO, Tegzes Dániel stratégiai igazgató
A Continest innovatív megoldásokkal egy olyan moduláris, összecsukható konténert fejlesztett ki, amely könnyű szállíthatóságával és sokoldalúságával nagy segítséget, illetve fenntarthatósági szempontból is jó alternatívát nyújthat különböző rendezvények lebonyolításához, de szükség esetén akár az egészségügy, a védelmi ipar és a hadiipar területén is bevethető. A cég termékei megjelenésük óta már számos területen és országban bizonyítottak.
A Continest termékei világviszonylatban is egyedinek számítanak, ugyanis unikális kialakításuknak köszönhetően az összecsukható konténerek néhány perc alatt felállíthatók – ezért a hagyományos merevvázas megoldásokhoz képest jóval több konténer szállítható egyszerre. Így a szállításból adódó károsanyag-kibocsátás, valamint a logisztikai költség akár 80 százalékkal is csökkenhet, szállításnál egy hagyományos üres konténer helyén öt összecsukható is elfér.
A cég jelenleg négy célterületre fókuszál: az egészségiparra, a védelmi iparra, a rendezvényiparra, valamint az úgynevezett „urban” jellegű (például lakossági, oktatási projektek) igényekre. A konténerekben – azok moduláris tulajdonságából adódóan – igény esetén olyan szolgáltatások is elérhetőek, mint például az elektromos ellátás, napelem és akkumulátor rendszerek, vizesblokk egységek, a medikai célú konténerekből pedig laboregység, vagy akár kórterem is kialakítható.
Kis-Márton Vidor, a Continest vezérigazgatója és Tegzes Dániel stratégiai igazgató 2016-ban, a Sziget fesztiválon találkoztak először a Flexotel nevű megoldással, amit az öszszecsukható konténerek feltalálója, Rob van den Berg mérnök hozott létre. A magyar vállalkozók együttműködést kerestek a holland fejlesztővel, akinél a termékfejlesztéshez csak minimális gyártási kapacitás állt rendelkezésre. 2017-ben már több jelentős magyar fesztiválon működött a technológia, a folyamatos fejlődésben pedig a befektetők is fantáziát láttak: 2019-ben jelentős, 1,25 milliárd forintos tőkebefektetést kapott a cég egy hazai kockázatitőkealap-kezelőtől. A 2021-es évet már 1,8 milliárd forintos árbevétellel zárták, 2022 tavaszán pedig a korábbi és két további kockázatitőkealap-kezelő hajtott végre együtt 2,4 milliárd forintos tőkebefektetést a társaságban.
2021 február óta gyártják székesfehérvári üzemükben az összecsukható konténereket, amiket a világ számos pontjára szállítanak Skandináviától Amerikán át, egészen Ausztráliáig. Elkezdődött egy újabb gyártócsarnok építése is, már az idei évben beindul a Continest Factory 2, és tervben van a harmadik gyártósor is. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg gyártott évi ezer konténer helyett 3000 konténerrel nőhet a magyarországi gyártási kapacitás – többek között az automatizálódó gyártási folyamatnak, például a robot-hegesztőcelláknak köszönhetően. A fém alapanyagok egy német beszállítótól érkeznek, a beszerzés pedig az ukrajnai háború miatt kialakult alapanyag-drágulás hatására némileg nehezebb és költségesebb lett.
A cég kizárólag gyártással és értékesítéssel foglalkozik, azaz konténereket már nem lehet bérelni tőlük. Ahogy a vezérigazgató fogalmaz, elsősorban kutató-fejlesztő cégként tekintenek magukra, amely egyébként gyárt és elad is, a rental üzlet teljesen másfajta gondolkodást, stábot és üzleti modellt feltételez. Ugyanakkor több olyan partnerük is van, akiknek fő tevékenysége a konténerek bérbeadása. Az alapmodelleket jelenleg kétféle méretben gyártják, felhasználási lehetőségeik szinte határtalanok. A Continest szállít konténereket fesztiválokhoz, kiállításokhoz, sportrendezvényekhez, mint például a Formula-E vagy az UEFA Futball EB, de kiemelkedően sikeres projekt volt a 2019-es svédországi alpesi sí-világbajnokság is, ahová 122 konténert szállítottak, mindössze 8 kamionnal. A tavalyi évben az Egészségügyi Világszervezetnek (WHO) is szállítottak egy mobil egészségügyi ellátó egységet Ugandába. Folyamatosak a megrendelések a hamarosan debütáló cargo-konténerre, és új termékként jelent meg a kínálatukban a CN Retail Unit konténer is, ami felnyíló oldalpanellel és egy lehajtható vevő pulttal rendelkezik. A társaság 2020 őszén indította el medikai üzletágát, a ContiMedet, amelynek keretében mobil egészségügyi platformok fejlesztését és gyártását végzik.
Egyre növekvő piacot jelent a Continest számára a védelmi- és hadiipar: több NATO-ország hadseregének is beszállítói. Konténereik lehetnek szálláshelyek 2-4 katona számára, de speciális funkciójú létesítményként, például hangszigetelt moduláris lőkonténerként is működhetnek – utóbbit a Magyar Honvédség Modernizációs Intézetével közös, 260 millió forint értékű kutatás-fejlesztési projekt keretében fejlesztették. Ehhez természetesen jelentős technológia beruházás szükséges, de az itt megszerzett tudás felhasználható például akkor is, amikor a megrendelés golyóálló konténerre érkezik. A cégvezetők szerint a hadiipar nehéz, de stratégiailag fontos piac: a sales ciklus jóval hosszabb és összetettebb, mint a versenyszférában, ugyanakkor az egyes országokban megszerzett referenciák jól hasznosíthatóak más hadseregeknél, ráadásul a terület biztos, hosszú távú bevételi forrást jelent. A Continest menedzsmentjének tervei között komoly beruházások szerepelnek: kilépve az európai piacról, a következő években gyártási kapacitást visznek az Egyesült Államokba és Ausztráliába, valamint technológiai transzfert terveznek a Közel-Keletre, Szaúd-Arábiába, illetve Dél-Amerikába is.
Az egyre határozottabb piaci térnyerésnek köszönhető, hogy a Continest év végére várhatóan megduplázza dolgozóinak létszámát, így már 100 főnél is több munkatársuk lesz. Köztük sokan az új gyáregységben dolgoznak majd, de jelentős a fejlesztői, mérnöki kapacitás is a cégnél.