Mivel járt a cégek számára a koronavírus járvány?
A járvány új kihívások elé állította a cégeket, amelyek többsége nem volt felkészülve például a hibrid vagy távoli munkavégzésre, a digitális átalakulásra. A helyzet a vállalatok napi működése mellett a cégek piaci környezetére, ellátási láncaira, értékesítési lehetőségeire is jelentős hatást gyakorolt. A vállalatoknak hamar szembesülniük kellett azzal, hogy jó ideig semmi nem lesz olyan, mint a koronavírus megjelenése előtt. Néhány ágazatot elkerült a válság negatív hatása, viszont vannak a keresleti sokknak kitett, ellátási nehézségekkel szembesülő szektorok is. Sokan kényszerültek a költségek racionalizálására; a nagyüzemek visszafogták a termelést, az pedig kihatott a teljes beszállítói láncra és logisztikai szolgáltatókra is.
Hogyan hatott ez a vállalatok forgóeszköz helyzetére?
A kereskedelmi partnerekkel alkalmazott fizetési határidők és egyéb feltételek sok esetben érdemben módosultak az elmúlt időszakban. Ez nagymértékű volatilitást eredményezett a vállalkozások készlet-, vevő- és szállító állományában, amelynek kezelése komoly kihívás elé állította a vállalatok vezetőit. Azt tapasztaltuk, hogy egyértelmű trenddé vált a globális és nagyvállalatok körében a tudatos forgóeszköz-optimalizálás; szerepe folyamatosan nő és gyűrűzik le a kisebb méretű cégek körébe is, sőt, a hatékony forgóeszköz-menedzsment versenytényezővé is vált.
Maradtak azért olyan cégek is, akik beruházáson gondolkodtak?
A pandémiás helyzetben a kiszámíthatatlanságot sok munkavállaló munkahelyváltással oldotta meg. Munkáltatói oldalon a munkaerőhiány afelé sodorta a cégeket, hogy akinek lehetősége van fejleszteni, a kiesést gépberuházással hidalja át.
Hogyan tud ebben a helyzetben partner lenni az UniCredit Bank?
A helyzetre válaszul egy külön forgóeszközfinanszírozási specialistákból álló csapatot alakítottunk ki. Feladatunk, hogy a vállalati partnerek bevonásával átfogó forgóeszköz-finanszírozási elemzést végezzünk és a vállalat egyedi igényeihez illeszkedő, több banki és esetleg biztosítási termék kombinációjából álló forgóeszközoptimalizálási, és finanszírozási vagy akár kockázatcsökkentő megoldást alakítsunk ki. Ebben partnereink, mint például a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. az általuk nyújtott kezességi termékekkel is részt vesznek. Emellett azt javasoljuk a cégvezetőknek, hogy folyamatosan kövessék és az aktuális piaci helyzethez igazítva rendszeresen tervezzék a cégük likviditási helyzetét; a forgóeszköz- finanszírozási keretek mértékét úgy határozzák meg, hogy az biztosítsa a stabil működéshez szükséges forrásokat váratlan helyzetekben is. A pénzügyi tervezés mellett pedig fektessenek kiemelt hangsúlyt az értékesítési láncban bekövetkező változások vizsgálatára, illetve a vevői-, szállítói partner kockázatokat is folyamatosan kövessék nyomon. Az UniCredit a jövőben változatlanul nagy hangsúlyt fektet a magas szintű szakmai felkészültségre, a hatékonyságra, a folyamatok egyszerűsítésére és keresi az újabb digitális megoldásokat. Ügyfeleinkkel közösek a céljaink: a nehezebb időszakokban a vállalkozások támogatása, életben tartása, nyugalmi időszakban pedig a profitnövelés és piacbővítés. A digitalizáció mellett újabb finanszírozási formákra, ügyfélszegmensekre is gondolunk: a Social Impact Banking program keretében több olyan vállalkozást finanszírozunk majd, amelyek a társadalom számára mérhető értéket teremtenek.
További információ: www.unicreditbank.hu/woca