Mocca Negra Zrt..jpg

Ifj. Szabó Péter vezérigazgató, Szabó Péter alapító tulajdonos, Szabó Balázs Horeca-divízió vezető

Kevesen tudják, hogy az egyetlen olyan magyar kávémárka, amelynek teljes termelési folyamata Magyarországon zajlik, a Bravos, amelyet a Mocca Negra Zrt. gyártat és forgalmaz. A céget 1990-ben alapította idősebb Szabó Péter, aki akkor még se kávét, se teát nem ivott. Egy ismerőse győzte meg róla, egyszerű matematikával, hogy érdemes belevágni a vákuumos kiszerelésű kávék hazai gyártásába, mivel az importkávé akkor nagyon drága volt a luxusadó miatt.

Legelőször egy csomagológépet vásároltak, az alapanyagot, a nyerskávét pedig nyugat-európai, főleg német, belga, angol kereskedőkön keresztül szerezték be. A személyes kapcsolat, a bizalom kiépítése elengedhetetlen feltétele volt az üzletkötésnek a kávékereskedelemben több száz éves múlttal bíró országokban. Egy svájci tárgyalás során például szalvétára rögzítették a kialkudott árat, amit úgy is tartaniuk kellett, hogy másnap jelentősen csökkent a világkereskedelmi ár, és ezzel veszítettek az üzleten.

A pörkölést eleinte még kiszervezték egy ismert magyarországi kávégyárba, és a csomagolást végezték ők első, óbudai üzemükben. Közben annyira felfutott a vákuumos őrölt kávék iránti igény, hogy elhatározták, a következő fejlesztésük egy vákuumcsomagológép beszerzése lesz. Ezt egy bolognai cégtől vásárolták, csakúgy, mint első pörkölőjüket és darálójukat, és mivel több évtizedes jó partnerség alakult ki közöttük, így a legutóbbi beruházásukat, egy kapszulás gyártósort is az olasz cég szállította. Az első kilogramm saját előállítású kávéjuk 1991-ben, éppen Szabó Péter kisebbik fiának születése napján gördült le a gyártósorról – Szabó Balázs felnőve pedig már a HoReCa üzletág vezetőjeként dolgozik a családi vállalatnál. Magyarországon egyébként az elsők között jelentek meg a vendéglátóiparban is szolgáltatásukkal, amely során nagy, több százezer forint értékű kávéfőző gépeket helyeztek ki az éttermekbe, kávézókba, bisztrókba, üzemelték be és tartották karban, valamint természetesen ellátták kávéval, kiegészítőkkel is az egységeket. Mára 5-600 partnerük van országszerte, és az árbevétel 4-6 százalékát adja az üzletág.

BET50_funfact-MoccaNegra.jpg

A vákuumcsomagológépbe történő beruházással jókora árelőnyre tettek szert az import kávéval szemben, így sikerült folyamatosan piacot szerezniük a következő években. Az 1990-es években szép sorban megjelentek a Bravos-szal a magyar és multinacionális élelmiszerláncok repertoárjában. Emellett nem jelentett gondot az ezzel együtt járó kapacitásnövelés sem, mivel mindig előre gondolkoztak a gépek beszerzésekor. Jelenleg is elő tudnák állítani az aktuálisan legyártott mennyiség akár kétszeresét is. Ma már teljesen automatizált rendszerben zajlik a gyártás, mindez közép-magyarországi cégként, uniós pályázati lehetőség nélkül, csak saját forrásból és kölcsönből megvalósított fejlesztéseik eredményeképpen. Ennek előnye, hogy a fókuszt az értékesítésre tudják helyezni, hiszen a technológiai háttér biztosított.

Zászlóshajó termékük eleinte a vákuumcsomagolású, egy kilogrammos kiszerelésű őrölt kávé volt, mely az első években az értékesítés csaknem egészét lefedte. Ma már inkább a szemes kávét keresik a fogyasztók, ami jelzi, hogy fejlődik a kávékultúra Magyarországon. Emellett egyre többen választják az intenzívebb ízélményt keresve, az őrlővel ellátott kávéfőző gépeket. Legújabb fejlesztésük is ezzel kapcsolatos, most készülnek belépni a kapszulás kiszerelésű kávék piacára, felcsatlakozva az évek óta tartó töretlen nemzetközi trendre.

A kávé biztos üzlet, az emberek mindig fogyasztják, függetlenül aktuális jövedelmi helyzetüktől – így a 2008-ban kezdődő válság sem rázta meg az értékesítést, amelynek egyébként mintegy ötöde exportra megy. „A vállalat eredményességét inkább a konkurencia lépései, a két fő kávéfajta, a robusta és az arabica tőzsdei árfolyama és a dollár más valutákkal szembeni árfolyama határozza meg; az olajhoz hasonlóan a kávéval is dollárban kereskednek a világpiacon” – magyarázta Szabó Péter. A kávétermés mennyiségét nagyban befolyásolják az időjárási szélsőségek és a természeti katasztrófák, mint például egy áradás, de a kávétermelő országok aktuális politikai helyzete, akár egy kereskedelmi embargó is rányomja a bélyegét az árakra. A koronavírus gazdasági hatásai miatt esett ugyan a kávé világkereskedelmi ára, de a dollár viszont megdrágult. Eközben a HoReCa szegmens több hónapra bedőlt. Mindezek miatt a Mocca Negránál is nagyon oda kellett figyelniük, hogy sikeresen vészeljék át ezt a volatilis időszakot.

A családi vállalkozás töretlen felfutását egy rövidzárlat miatti tűzeset akasztotta meg több mint tíz évvel ezelőtt. Bár egy baleset sosem jön jókor, számukra épp a legrosszabbkor érkezett, mert éppen akkor zajlott az üzem Szentendrére költöztetése, amely miatt már több hónapja állt a termelés. A tűz során a teljes termelő gépsor leégett a gyárban, de szerencsére személyi sérülés nem történt. Ekkor muszáj volt nagyot kockáztatni és sok hitelt felvenniük az új, legmodernebb technológiát képviselő gyártósorra, még a családi házra is jelzálog került. Végül a kritikus helyzetből sikerült kijönniük, ráadásul úgy, hogy nem kellett elbocsátani senkit a Mocca Negránál dolgozó kollégák közül.

Számos, a rendszerváltás idején alapított cégnek manapság fejtörést okozó generációváltás témakörét a Mocca Negránál már kipipálták: az alapító mindkét fia a cégnél dolgozik. Ifjabb Szabó Péter tavaly vette át az ügyvezetői feladatokat édesapjától, Balázs pedig a HoReCa üzletágért felel. Mivel mindketten komoly sportolói múlttal bírnak, a kitartó, fegyelmezett munkát korán elsajátították, ráadásul a kereskedelemben alapvető fontosságú jó üzleti érzékért sem kellett a szomszédba menniük. Ennek ellenére nem várta a bőrfotel őket a családi vállalkozásba történő belépésükkor: mindketten a kávészsákok pakolásával kezdték a pályafutásukat, és onnan lépegettek előre fokozatosan a szervezetben. Épp úgy, ahogy a jövőre harmincadik születésnapját ünneplő vállalat is megalapozta a sikereit.

BET50_NSR-Mocca-35.jpg