Megatherm Kft..jpg

Hódi László, a Megatherm Kft. alapító-tulajdonosa

Hódi László a rendszerváltás előtt hosszú éveken át egy villamosipari kisszövetkezetnél dolgozott, mint a kivitelező részleg vezetője. Az élete akkor vett új fordulatot, amikor a partnereik, az állami vállalatok olyan nehéz pénzügyi helyzetbe kerültek, hogy többé nem tudták állni a számláikat. Az olyan cégek, mint a Ganz-MÁVAG, készpénz helyett az elfekvő raktárkészleteiket ajánlották fel fizetségül. Mivel a nagyvállalatoknál porosodó gépészeti termékek és alkatrészek értékesítésében Hódi László látott fantáziát, ezért 1989-ben saját lábra állt, és az állami társaságoktól szerzett árukat elkezdte nagykereskedőként értékesíteni. Az igény óriási volt, hisz ebben az időben a szakboltok és a szerelők csak nagy nehezen tudtak hozzáférni az épületgépészeti eszközökhöz.

A garázsból indult vállalkozás gyorsan növekedett. Jó egy évvel az alapítás után már egy 600 négyzetméteres raktárépületet is ki tudtak bérelni. Miután az egykori óriáscégek készletei kifogytak, a termékeiket külföldről hozták be. A társaság életében jelentős előrelépést jelentett, mikor elkezdték forgalmazni az olasz importból behozott szerelvényeket, csöveket és fittingrendszereket. Jót tett a cégnek, hogy a versenytársakkal szemben nem ragadtak le a belföldi termékeknél. Így ár-érték arányban könnyedén meg tudták előzni a többi nagykereskedőt.

Az alapító sosem ijedt meg a járatlan utaktól. Ezt szemlélteti az is, hogy 1992-ben, amikor a legtöbb hazai társaság még azt sem tudta, hogy mi fán terem a digitalizáció, a cége már számítógépes könyvelést és számlázást is alkalmazott. Itthon a saját területén neki jutott először eszébe az is, hogy a kínálatot nyomtatott katalógusokkal is be lehetne mutatni. Emellett Hódi Lászlóé volt Magyarországon az egyik első olyan vállalkozás, amely a munkaállomásokat online is összekötötte. Mindezekkel annyira megelőzték a korukat, hogy mindennek az előnyeit később még néhány nagyvállalat is náluk tanulmányozta. Ezek mellett hazánkban az internetes rendelési rendszert is az elsők között vezették be.

BET50_funfact-Megatherm.jpg

Azzal párhuzamosan, hogy a konkurensek száma elkezdett növekedni, eldöntötték, hogy nem csak nagykereskedelemből fognak élni. Az első saját üzletüket a 90-es évek közepén nyitották meg. Az átalakulás közben nevet is váltottak: a céget 1995 óta hívják Megatherm Kft-nek. A vásárlóik nagy részét a szerelők, a szaküzletek és a viszonteladók teszik ki. A vásárlók nagy része ugyan csak alapszerelvényeket vásárol, viszont van egy vevői réteg, amelynek szakmai tanácsokra van szüksége ahhoz, hogy meg tudja venni a neki megfelelő terméket. Emiatt különösen fontos, hogy az eladók maguk is rendszerszinten értsenek az épületgépészethez. Ilyen felkészült értékesítőket nem volt egyszerű találni. Az alapító elmondása szerint, a növekedés terén az egyik legnagyobb korlátot mindig is az jelentette, hogy itthon nincs elég jó szakember.

A munkaerőhiányt eleinte részben képzésekkel igyekeztek orvosolni. Ezekre a 90-es években és a 2000-es évek elején már csak azért is szükség volt, mert ebben az időben zajlott egy technológiai forradalom is az ágazatban. Az épületgépészetben többek közt megjelentek a rézcsöves és a műanyagcsöves technológiák. Volt, hogy maguk a szerelők se tudták követni a gyors változást, ezért itthon a képzések egy részét maguk a gyártó cégek tartották.

Jelenleg a Megatherm üzlet-hálózata 19 boltból áll, és továbbiak állnak megnyitás előtt. Hódi László büszke rá, hogy mióta a társaság megalakult mindig nyereségesek voltak. A forgalom pedig az előző esztendőhöz képes csak egyetlen évben esett vissza: 2009-ben. Akkor megérezték, hogy az építőipar válságba került, viszont a krízis segített a piac tisztításában. A külföldi szereplők jó része elhagyta az országot. Így azután, hogy a gazdaság erőre kapott, könnyebben tudtak növekedni.

Ennek ellenére mindig is problémát jelentett, hogy a piac egy részéhez egyáltalán nem tudnak hozzáférni, mivel a feketegazdaságtól feltétlenül távol tartják magukat. A helyzet azonban Hódi László elmondása szerint az utóbbi években érdemben javult. A kiskapuk egy része bezáródott, ami náluk segítette a bővülést.

Bár a fejlődés folyamatos, hisz 2017 és 2018 között is 21 százalékkal nőtt az árbevételük, a piaci részesedésük már hosszú ideje nem változott. Ez a mutató évek óta 8 százalék körül mozog. Ahogy az alapító fogalmaz: a lapok le vannak osztva. Minden kereskedőnek megvan a maga biztos vevői köre. A Megatherm, amely mára négy kft.-ből álló cégcsoporttá nőtte ki magát, jelenleg az ágazati szereplők rangsorában a harmadik helyen áll forgalmát, de különösen eredményességét tekintve.

A szakértői gárdájuk és a termékeik kimagaslóan jó ár-érték aránya mellett, az egyik nagy erősségük az óriási, 10 ezer árucikkből álló raktárkészlet, melynek hála gyorsan ki tudják szolgálni a vevőket. „A nyereséget nem herdáltuk el fölösleges reprezentációra, helyette inkább visszaforgattuk az árukészletbe” – jegyzi meg a cégvezér.

Bár korábban voltak külföldi érdeklődők, akik szívesen bevásárolták volna magukat a vállalkozásba, az alapító nem akarja eladni a Megathermet. Jelenleg is, akár csak az indulás idején, a feleségével együtt ők a tulajdonosok. A tervek szerint a jövőben majd az egyik gyerekük fogja átvenni a vállalat vezetését, de ez egyelőre nem esedékes, hiszen Hódi László belátható időn belül még nem szeretne visszavonulni.

A koronavírusban inkább a lehetőséget látja. Egyrészt a járvány negatív hatásai hozzájuk egyelőre nem gyűrűztek be. A tavalyi évhez képest még nőni is tudtak. Másrészt komoly esély van rá, hogy akár csak az előző válságnál, a piac tovább tisztul, így azok a cégek, amelyeknek nincs elég tartaléka, ezúttal is kénytelenek lesznek megszüntetni a működésüket, ami újabb teret adhat a fejlődésre.

BET50_NSR-Megatherm-34.jpg