Medicontur Kft..jpg

Dr. Élő Gábor, kereskedelmi igazgató, Kontur László, ügyvezető és alapító tulajdonos

Kalandos körülmények között indult a Medicontur Kft. története még a vasfüggöny lebontása előtt. A 80-as évek végén a müncheni orvosi egyetem bonctermében találkozott két magyar diák, ahogy Kontur László, a vállalat vezérigazgatója visszaemlékezett első találkozására későbbi üzlettársával, Veress Balázzsal. Veress Balázs végül egy német szemészeti lencsegyártó cégnél helyezkedett el, amely egy a lencsegyártáshoz szükséges licenszet értékesített az erre a célra alapított magyar Mediconturnak. Az első, Medicontur által gyártott lencsét 1990 februárjában ültették be egy beteg szemébe a szekszárdi kórházban; akkoriban a lencse alternatívája egy 15-20 dioptriás „szódásüveg” szemüveglencse lett volna.

A Medicontur magyar gyártású műlencséinek köszönhetően már a 90-es években nyugati színvonalúra tudott fejlődni az állami szemészeti ellátás itthon. A cég kapcsolataival is segítette a magyar szemészorvosok külföldi, főleg németországi, amerikai klinikákon való továbbképzését.

Már a vállalat indulásakor is többen érdeklődtek a Medicontur iránt, a magyar mellett amerikai és új-zélandi tőke is volt a cégben. Azonban pénzügyi, nem szakmai befektetőkről volt szó, akiket pár év múlva kivásároltak, így az teljesen magyar tulajdonúvá vált. A cég indulását követő harmadik évben egy több millió dolláros felvásárlási ajánlatot is kaptak egy amerikai cégtől, ami végül meghiúsult. 1995 után a nem szakmai alapítókon kívül Veress Balázs is távozott, és dr. Élő Gábor érkezett cégvezetőnek, a többségi tulajdonos és ügyvezető Kontur László mellé. Innentől a vállalat organikusan fejlődött, és a magyarországi szemészeti ellátás elsőszámú, stratégiai fontosságú beszállítóivá váltak.

Tevékenységük a szembe beültethető műlencsék és a beültetésükhöz szükséges, saját fejlesztésű injektáló eszközök gyártása mellett kiterjed a szemészeti technológiai eszközök itthoni forgalmazására is – minden, ami egy komplett szemészet berendezéséhez és működtetéséhez szükséges, elérhető náluk. A külpiacok a kezdetektől jelen voltak a cég életében, jelenleg is az árbevétel több mint 70 százaléka az exportból származik. Ma már a világ több mint 70 országába szállítanak Vietnamtól Argentináig, Ausztráliától Izraelen keresztül Mexikóig, és a mintegy 85 ezer magyarországi műlencse beültetés feléhez ők biztosítják a lencséket.

BET50_funfact-Medicontur.jpg

Eleinte OEM (magyarul eredetialkatrész-gyártó) rendszerben gyártottak lencséket német, francia és svájci cégek megrendelésére. 2007 után, amikor már a termelés kétharmada OEM irányba ment, úgy döntöttek, nem szeretnék kiszolgáltatni magukat a külföldi partnereknek és az esetleges felvásárlásoknak, hanem leépítik az OEM gyártást és saját arculattal, saját márkával jelennek meg a piacon. Be is igazolódott a félelmük, amikor egy osztrák cég felvásárolta azt a svájci vállalatot, amelynek gyártottak. A svájci cég felvásárlását követően alapítottak is ott egy saját leányvállalatot, ahova a felvásárolt svájci cég teljes értékesítési csapatát sikerült áthozni, aminek köszönhetően a világpiacon is meg tudtak jelenni saját márkájukkal.

Ezt követően létrehoztak cseh, spanyol és francia leányvállalatokat is, és jelenleg egyetlen cégnek gyártanak OEM lencséket, amelyikbe viszont be is vásárolták magukat. A következő nagy stratégiai döntés az volt a cég életében, hogy befolyást szerezzenek a legfontosabb disztribútor partnerekben, és nagyobb kontrolljuk legyen az értékesítési folyamat felett. Most az általuk gyártott lencsék mintegy 5 százalékát ültetik be itthon, 95 százalékát pedig külföldre, legtöbbnyire disztribútorokon keresztül értékesítik.

A 2020-as év számos kihívást hozott a Mediconturnak. Eredetileg májusban vezették volna be az orvostechnikai eszközökre vonatkozó új uniós rendeletet, a Medical Device Regulationt. Ez egy rendkívül szigorú, a kivételeket majdnem teljesen kizáró, a bevétel akár 5-7 százalékára rúgó többlet adminisztrációs terhet jelentő jogszabály, amire már 6-8 éve készült az egész iparág. A koronavírus-járvány miatt elhalasztották a bevezetését, mindenkinek adva plusz egy évet az átállásra. Bár a Medicontur felkészült, úgy véli, még így is bőven ad nekik munkát a megfelelés biztosítása az egy év múlva esedékes bevezetésig.

Az utóbbi években már nem volt elég kapacitásuk a megnövekedett kereslet kiszolgálására, ezért az idén egy nagyfokú automatizációra épülő technológiai váltással a jelenlegi háromszorosára növelik lencsegyártó kapacitásukat, a tőlük megszokott magas minőség megtartása mellett. Ez nagy kihívás Kontur László szerint, mivel jelenleg a top 3-ban vannak optikai minőségben a világpiacon. A tömeggyártásra való átállással céljuk, hogy megtartsák ezt a csúcsminőséget, miközben költséghatékonyabbá válik a termelés a hasonló minőséget gyártó versenytársakkal szemben. Ennek hátterét a több mint 30 fős kutatás-fejlesztési csapatuk biztosítja.

A koronavírus járvány drámai, 90 százalékos visszaesést okozott a keresletben itthon a műtétek elmaradása miatt. Júniusban 60 százalékos kapacitáskihasználtság mellett folyt a termelés a Medicontur zsámbéki gyárában, ahol a megszorítások ellenére nem bocsátottak el senkit a mintegy 320 munkavállalójuk közül, inkább előre dolgoztak és feltöltötték a raktárkészleteiket.

Az idén készülnek egy újabb innovatív termékkel is megjelenni a világpiacon. Az év végén kezdődik Törökbálinton a főleg a férfiak körében gyakori öröklött állapot, a színtévesztés kiigazítására fejlesztett lencséik gyártása. Ez egy óriási piac, magyarázta dr. Élő Gábor, mivel a férfiak körülbelül 8 százaléka színtévesztő a világon, és célpiacaikon pedig mintegy 200 millió színtévesztő férfi él. Így ha csak minden ezrediknek, 200 ezer embernek adnak el ilyen szemüveget 200 dollárért, az közel 40 millió dollár árbevételt jelenthet a jövőben.

BET50_NSR-Medicontur-33.jpg