Nagy Péter, ügyvezető-tulajdonos
Péter 2004-ben édesapjával közösen alapított egy vállalkozást, amelynek keretében a környékbeli kiváló, ám munka nélkül lévő szakembereket munkaerő-kölcsönzés keretein belül a jól működő dunántúli fémipari vállalkozásoknak közvetítették ki. Pár év múlva azonban úgy döntöttek, hogy a munkaerő kölcsönzése helyett maguk kezdenek gyártásba. 2009-ben kettévált a cég, Péter édesapja az építőipari vasbeton szerelés felé vette az irányt, míg Péter az acélszerkezetek gyártásával foglalkozott tovább. “Az elválás békés volt, egyszerűen arról volt szó, hogy két külön cégben célszerűbb volt a kétféle tevékenységet végezni, így új
céget alapítottam” - meséli Nagy Péter.
Nyíregyházán bérelt a termeléshez egy ingatlant, amelyet később meg is vásárolt. A gyártás kezdetben csak a legszükségesebb szerszámokkal indult, a minőség és a határidők tekintetében azonban már akkor sem kötött kompromisszumot. A kezdetekkor meghatározta a cég stratégiai irányát: nem kívánt az egyszerűbb acélszerkezetek gyártásába kezdeni, hiszen már akkor is túl sok hasonló profilú vállalat volt a piacon. A cél az extrém nagy méretűsúlyú acélszerkezetek gyártása volt, ehhez igazította a Gémtech az infrastruktúrát, a technológiai fejlesztéseket és az emberek képzését is. Többek között hídszerkezeteket, darukat gyártanak,
egyik fő termékük a kikötői portáldaru. Egy másik fő termékterület az energetikai berendezések, turbinák és generátorok alkatrészei, illetve gyártanak kompletten hulladéktömörítő részegységeket is. Nagy Péter elmondása szerint mindkét termékterületen nagyon magas minőségi követelményeket támasztanak a megrendelők. “Szállítottunk például a Siemensnek olyan emelőgerendákat, amelyeket ők a Shell északi-tengeri fúrótornyainak építésénél használtak. Itt nem lehet hibázni, mert ennek beláthatatlan környezeti következményei lennének”.
A cég létszáma jelenleg 90 fő, alvállalkozókkal együtt 150, de szeretnék elérni az 500 fős határt a következő években. A folyamatos munkaerő és szakember hiányra válaszul hozták létre a Gémtech Akadémia Kft.-t, ahol helyi középiskolásoknak biztosítanak szakmai képzéseket. Az első évet 40 diákkal kezdték, a nemrég lezárult másodikat már 60-nal, a jövő évet közel 100 diákkal tervezik elindítani. A legtehetségesebb diákok a Gémtechnél helyezkedhetnek el, a többieket az elmúlt években Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében megerősödött acélszerkezet gyártó cégeknek tudják kölcsönözni. A cég a kezdeti időszakban saját tőkéből növekedett, azonban a további dinamikus növekedés érdekében külső finanszírozást is terveznek bevonni.
Nagy Péter szerint a hibák az emberek és a cégek életében is nagyon fontosak, ugyanis meghatározó tapasztalatokhoz lehet jutni, ha tanulunk belőlük. “Nem tudok olyan jelentősebb dolgot mondani, amit másként csináltam volna. A cég fejlődésében a szerencsének is nagy szerepe volt. Rengeteg olyan kapcsolatra tettem szert, amelyeket a véletlennek, a szerencsének köszönhetek. A skandináv és benelux-államokbeli kapcsolataim nagy részét például egy hollandiai látogatás kapcsán szereztem, ennek révén tudtunk becsatlakozni az európai piacra”.
A vállalkozás indulásakor az egyik legnehezebb lépés az első ügyfél referenciák megszerzése, a hazai és külföldi piacokra való betörés volt. “Ugyanazt a terméket tudom most is megcsinálni, mint akkor. A Siemensnek gyártott termékekkel már egyszerűbb volt más vállalatokhoz is bekopogtatni”. Az áttörés hosszú folyamat volt, “a magyar Siemensnek már gyártottunk, de a külföldi anyavállalathoz ez nem jelentett automatikus belépőt”. Péter szerint minden induló vállalkozás számára a legnehezebb feladat egy stabil és megbízható vevőkör kiépítése. Ezért már a kezdetektől fogva törekedett arra, hogy vásárlói körét diverzifikálja, és ne egyetlen nagy megrendeléstől vagy vevőtől függjön a cég működése. Jelenleg 6-7 nagy, és körülbelül 20 kisebb vevőjük van.
A cég életében a következő stratégiai lépés a sajátmárkás termékekkel való megjelenés lehet - az emelődaruk, emelőgerendák jelentenek fejlesztési irányt. Ezek kialakításán folyamatosan dolgoznak, már elkészült több prototípus és jelenleg is zajlik ezek piaci bevezetése. “A bérgyártásban világszerte ismernek minket, a sajátmárkás termékeknél azonban ugyanaz a kezdőlépés vár ránk, mint korábban: az első referenciák megszerzése. Egykor Magyarország volt a világ vezető darugyártó országa, azon dolgozom, hogy ez újra így legyen”.
A régiós piacok számára fellendülést hozhatnak az amerikaikínai kereskedelmi konfliktus és a koronavírus járvány miatt megszakadt ellátási láncok is. “Minden óvintézkedést meghoztunk és betartottunk, így egy percre sem kellett leállítani a termelést. A korlátozások miatt ugyanakkor nem fogadták a termékeinket, ezt finanszírozni kellett.” Azok a multinacionális cégek, amelyek többségében külföldön gyártatják termékeiket, elkezdték átalakítani a beszerzési láncaikat, és a kínai gyártás helyett immár közép-kelet-európai gyártókat keresnek. Ezt a folyamatot támogatja, hogy az elmúlt években Kínában is emelkedtek a bérköltségek, így a szűkülő árrés nyomán már egyre kevésbé éri meg a multik számára a nagyon távoli gyártás kockázatait bevállalni. “Nem az lett a kérdés, hogy mennyibe kerül, hanem az, hogy van-e”.
Péter már túl van a vállalkozói lét azon fázisán, amikor vállalkozása napi szintű operatív irányításába kell belefolynia, ehelyett tud más területekre, legfőképp stratégia kérdésekre fókuszálni, és több időt tud együtt tölteni a családjával. “Az egyik legnagyobb hibája a magyar vállalkozóknak, hogy mindenről tudni akarnak, a legutolsó számláig a cégnél. Ezt a szemléletet el kell tudni engedni”.