A hetvenes évek elején az Uvatervnél dolgozott geodétaként Gablini Gábor, aki álmainak valóra váltásához használta fel azt, hogy egy nézetkülönbség miatt kirúgták a főiskoláról. Már gyerekkorától autómániásnak számított, ezért akart gépkocsikkal foglalkozni. Az első autó, amelyben életében ült, egy süppedős ülésű Pobjeda volt, még 1957 körül. Az AFIT IV-es számú autójavító műhelyben megengedték neki, hogy megtanulja a gépkocsijavítást, ugyanis bevállalta a szamárlétra végigjárását. Az egyik legnagyobb autófelújító üzemnek számító egységben az akkor népszerű modellek motorjainak, futóműveinek és sebváltóinak szét- és összeszerelését tanulta meg.
„Itt olyan apró fogásokat tanulhattam meg, amelyeket ma már sehol sem lehet. Ilyen a csapágyhántolás vagy a dugattyúgyűrű-illesztés. Nagyon élveztem az egészet, szívtam magamba a tudást, gyorsan haladt az előremenetelem, ezzel párhuzamosan a szakmát is tanultam, így két év múlva már a szervizbe kerültem. Külföldi tanfolyamokra is küldtek, jártam a Škoda, a Wartburg, de még a Volvo központjában is. A svéd márka a nyolcvanas években jelent meg itthon mint valutáért értékesített autó. A Dózsa György úton, a közép-európai régió legnagyobb szervizkomplexumában, a Spirálban a fődarabműhely csoportvezetője voltam 1983-ban” – elevenítette fel a múltat Gablini Gábor, a Gablini Vagyonkezelő Zrt. tulajdonos-vezérigazgatója. A szakember sok motort javított, de kollégáival készítettek sportmotorokat és sperrdifiket, azaz önzáró kiegyenlítőműveket is. A jó munkának hamar híre ment, és otthon is elkezdett dolgozni. Néhány év alatt olyan nagy lett az ügyfélköre, hogy saját műhely építésébe vágott bele. Első, még fűtetlen garázsát egy tyúkólból alakította ki apósával, de már ebbe is került akna. A családi házukat az alsó szinten lévő, már fűtött garázshoz illesztve alakították ki 1988-ban. Itt már az aknában is volt világítás, sőt egyedülálló módon kipufogógáz-elszívót is építettek. Ekkor lett önálló vállalkozó is, ahol az volt az alapvetése, hogy nem fogad el borravalót.
„Kisipari szinten ilyen korszerű műhely nem sok létezett akkor itthon. Így a keleti autók idejének lejárta után a Peugeot egyből megadta nekünk a szerviz- és kereskedelmi jogot. Harmadmagammal kezdtem el a munkát. A Peugeot autók nagyon népszerűek lettek, a rengeteg behozott járműből sok került hozzánk az ország minden részéről, mert a ritkább hibákat is ki tudtuk javítani. Az ügyfélkör annyira megnőtt, hogy a kliensek 1991-től tőlem akartak új autót venni. Akkor még nem az értékesítésre koncentráltam. Aki nagyon akart venni, az a szomszédtól bérelt garázsban lévő asztalnál rendelhetett egy munkatársamtól. De az eladásra csak ennyi figyelmet fordítottunk az elején” – tette hozzá Gablini Gábor.
A szomszéd telkét 1993-ban vette meg, ahol egy sátor alatt hat gépkocsit állítottak ki. Innen 1995-re több autót adott el, mint a többi rendes Peugeot-kereskedés az országban. Ultimátumot kapott a francia igazgatótól, hogy egy éven belül szalont kell építenie, különben nem foglalkozhat Peugeot-val. A Bokros-csomag idején nem volt egyszerű finanszírozást találni, nekik is csak 33 százalékos kamatra sikerült. A Nótárius utcában, a Gelka korábbi telephelyén nyitották meg az első autószalont, 23 munkatárssal. Az előre meghirdetett árfolyam-leértékelés miatt nagyobb árrésük maradt a behozott gépkocsikon, így két és fél év alatt visszafizették a hitelt. Addigra ki is nőtték a telephelyet. Az M3-as melletti területen, 1999-ben kezdett el épülni a kor trendjeit meghaladó, városszéli, úgynevezett Blue Box-kereskedés.
„A zárt dobozban a kialakítással úgy vezetik az ügyfelet, hogy szinte minden autót megnéz, míg elkezdi intézni az ügyeit. A javaslatomra az eredeti tervhez képest több természetes fényt engedtek az épületbe, és galériát is kialakíthattunk a 2001-re elkészült kereskedésben. Ezzel a Peugeot márka történelemkönyvébe is bekerültünk mint az első új koncepció szerint megépült kereskedés. A módosítási javaslatainkat egyébként annyira megfogadták, hogy utána már azok szerint alakították ki világszerte az új kereskedéseket” – fűzte hozzá a szakember.
Az ezt követő években dinamikusan fejlődött a hazai autókereskedelem. 2004-től megjelentek a 0 százalékos induló befizetéssel kialakított, devizaalapú hitelek a piacon, de a Gablini-csoport nem adott el így autókat. Ezért sok kritika is érte a társaságot, üzleteket is veszített, de a válság így kevésbé érintette őket, sőt a hitelességük megnőtt az ügyfelek szemében. Ezekben az években azonban problémák merültek fel a Peugeot-k minőségével kapcsolatban. Ez arra késztette Gablini Gábort, hogy újabb márka felé nyisson. A Nissan pedig ezzel egy időben olyan partnert keresett, akinek a nagy mennyiségű értékesítésben van tapasztalata, így lett többmárkás kereskedő. A cégcsoportot 2006-tól, az új márkával való bővülés óta profi menedzsment irányítja, amelyben több fiatal családtag is szerepet kap. A tulajdonos-vezérigazgató pozícióját is ők vehetik majd át.
Egy korábbi Nissan-kereskedőt is megvettek 2008-ban, a Summitot. Közben Kia, később Hyundai modelleket is forgalmazott a Gablini. 2009-ben a Nissan prémium márkájának, az Infinitinek az importőri jogait nyerték el. Ez év nyarán pedig bejelentették, hogy 2020-tól az Aston Martin márka importőri feladatait Magyarországon és a nyugat-balkáni régióban a Gablini-csoport látja el. A szakember fontosnak tartja, hogy a jelenleg 200 fős cégcsoportnál a kollégáit ösztönözze arra, hogy tanuljanak, és előrelépési lehetőséget is biztosít nekik.
Tavaly 2500 új és 450 használt autót adtak el, s mintegy 30 ezer kocsit javítottak a szervizeikben. A cégvezető jelenleg egy Infiniti Q60-nal jár.
„A reexport nélküli, azaz a ténylegesen magyarországi forgalomba kerülő új autók piaca nagyjából 140 ezres, miközben több mint 160 ezer használtat hoznak be külföldről. Ha a gépjárművek adóztatása a károsanyag-kibocsátás alapján történne, akkor kevesebb tizenöt-húsz évnél öregebb, rendkívül környezetszennyező gépkocsi érkezne be. Sőt ez az intézkedés az új autók piacán is 5-10 százalékos növekedéssel járhatna” – vélekedett Gablini Gábor, aki szerint az új járművek piacának 20- 25 százaléka lenne az egészséges arányú használtautó-import.
Úgy véli, hogy az újautó-kereskedelemnek nagyjából húsz-huszonöt éve van még. Az internetalapú értékesítés és az elektromos autózás is komoly változásokat hoz. Utóbbinak olyan alacsony szintű a normál karbantartási igénye, hogy álláspontja szerint a mai szervizhálózat mérete nem lesz fenntartható az elektromos autózás korában. Igaz, az azonnal rendelkezésre álló teljes nyomaték miatti rendkívüli gyorsulásból adódóan az autók 90 százalékának törik meg az eleje, ami még sokáig munkát ad a lakatosoknak, fényezőknek. „Az autózásban hihetetlen változás zajlik. Mi is figyeljük az új technológiákat, az elektromos gépkocsik értékesítésében is úttörők vagyunk, hiszen már ezer Nissan Leafet adtunk el. A jövőben kevesebb, de nagyobb kereskedő lesz, ami a hatékonyság növelésére kényszerít bennünket is. Fontos, hogy a gyártóknak szüksége legyen ránk, a márkakereskedőre. Ezt csak akkor érhetjük el, ha az ügyfeleink és a partnereink elégedettek velünk” – fűzte hozzá Gablini Gábor.
Sikerességüket a számok mellett abban is mérik, hogy mennyire tudnak részt vállalni a társadalmat érintő ügyekben. A cég működésének a jellegéből adódóan a környezetvédelemre kifejezetten nagy figyelmet fordítanak, ugyanakkor a beteg gyermekek támogatása is szívügyük. A Beteg Gyerekek Alapítványával vannak kapcsolatban, a Heim Pál Gyermekkórháznak adtak át nemrég életmentő berendezéseket.