Fazekas Zsolt a 80-as években az ország első bevásárlóközpontjában dolgozott, Balatonfüreden. A műszaki részleg vezetőjével határozták el, hogy együtt beindítanak egy saját vállalkozást. Először egy veszprémi ipari szövetkezet balatonfüredi üzlethelyiségét bérelték ki. Amikor 1989 februárjában bejegyezték a céget, társaságuk, a Vöröskő Kft. volt az egyik első magánvállalat, amely létrejött az országban. Ebben az időben hazánkban a cégvilág még gyerekcipőben járt: a cégbíróságon nem volt számítógép, a Vöröskő pedig másfél évig nem tudott saját telefont szerezni. Jellemző, hogy kiskereskedőként az indulás idején nem a vevők felhajtása, hanem a termékek beszerzése jelentette nekik a legfőbb kihívást, mivel ezen a téren teljesen a nagy állami nagykereskedésektől függtek.
Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ha jó áron akarnak hozzáférni a minőségi termékekhez, csatlakozniuk kell egy nemzetközi beszerzési társasághoz. Először az Electromarknál lettek tagok, de mivel ez a lépés nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, pár éven belül kiléptek. Az Euronics – amelyhez 2001-ben csatlakoztak– több szempontból is vonzó volt: használhatták a jól csengő nevet, a közös beszerzések jó árat biztosítottak a Vöröskőnek, az önállóságukat viszont továbbra is megőrizhették. Csak két írott és íratlan szabályt kell betartaniuk: nem szolgálhatják ki a konkurenciát, a tapasztalataikat pedig megosztják a többi taggal.
A Vöröskő fenntartható növekedésének a válság sem tudott keresztbetenni. A recessziós időszakot gyorsan lereagálták, így a válság kellős közepén sem voltak veszteségesek.
Mivel az áruk beszerzésénél – szemben a konkurensekkel – a Vöröskő nem fél évre előre adta le a rendeléseit, a versenytársakhoz képest sokkal rugalmasabban tudtak reagálni a változó piaci helyzetre, így az árbevételük is viszonylag keveset esett. Míg a piac 47 százalékot zsugorodott, ők mindössze 20 százalékot estek vissza.
A vállalat emellett viszonylag hamar, 2008-ban elindította a webshopját. A legnagyobb kihívás az volt, hogy a netes üzletüket úgy alakítsák ki, hogy az online és az offline boltok ne versengjenek, hanem támogassák egymást. Az internetes értékesítésre a magyar vásárlók az utóbbi években különösen rákaptak: a webes eladásokból származó forgalom tavaly már harmadik éve duplázódott meg. Az online láb mára a teljes forgalom 40 százalékáért felel, ennek ellenére Fazekas Zsolt szerint a hagyományos boltjaik egyáltalán nincsenek veszélyben. A nyugat-európai trendeken is látható, hogy az embereknek a digitális világban is komoly szüksége van az offline boltokra.
„Én olyan suszter vagyok, akinek a kaptafája a műszaki kereskedelem” – jegyzi meg Fazekas Zsolt. A saját területén 30 év tapasztalatra tett szert, ami a kiélezett piaci versenyben komoly fegyvertény. Ebben az ágazatban ugyanis sokszor még a nagy nemzetközi szereplők sem tudják megfelelően felmérni az aktuális trendeket. Volt olyan versenytársuk, amelyik pár éve megszabadult a laptopoktól, mert azt hitték, hogy a táblagépek teljesen átveszik a helyüket.
Pont azért, hogy a változó vásárlói igényeket megfelelően le tudják követni, a Vöröskőnél 2015-ben a menedzsment átalakítása mellett döntöttek. Addig a felső vezetőket a vállalaton belül választották ki, a HR-vezető is közel 20 évig dolgozott a cégnél, a ranglétrát végigjárva. De rá kellett jöjjenek, hogy csak kívülről érkező topmenedzserekkel tudnak az élvonalban maradni. A céges struktúra átalakítása jelenleg is tart. Az elmúlt években többek közt az egyik nagy online áruház marketingigazgatója is náluk helyezkedett el, valamint a Vöröskőnél lett beszerzési vezető a vállalat legnagyobb beszállítója, az Electrolux korábbi első számú vezére is. Mindeközben folyik a generációváltás, a vezetést fokozatosan veszi át az alapító fia, Fazekas Bálint. A sikereikre jellemző, hogy az Euronics nemzetközi hálózatán belül jelenleg övék az egyik legnagyobb egy kézben tartott cég. Az 1250 embert foglalkoztató társaság piaci részesedése ma már a 20 százalékot is megközelíti, az árbevételük pedig tavaly a 63 milliárd forintot is elérte.
A munkájukat az csak segítette, hogy az Euronicson belül a tagok közt az utóbbi időben egyre szorosabb lett az együttműködés. Nemcsak egyre több közös fejlesztés lát napvilágot, de már a beszerzést és a marketinget is összehangolják.
A következő évekre nagyszabású tervekkel készülnek, ennek része, hogy felépítenek egy új logisztikai bázist.
Mindemellett az üzleteikben önkiszolgáló rendszereket építenek ki. Most, hogy az országot munkaerőhiány sújtja, a belső képzések is egyre nagyobb figyelmet élveznek: a belső oktatási rendszerüket úgy alakítják át, hogy a friss értékesítőket a mostani 1 év helyett 3-4 hónap alatt is ki tudják nevelni.
A műszaki cikkek mellett más terméktípusok, kertész- és barkácsáruk is megjelennek majd a kínálatukban.
Mindezeken felül egy teljesen új területbe is belevágnak, külföldön Dyras néven saját márkás termékeket fognak gyártani. A tervek szerint az új termékkör már az első években 4-5 milliárd forintos éves forgalmat termel.
Emellett, ahogy eddig, a jövőben is támogatják a rászorulókat. A vállalat ugyanis minden év végén tartós élelmiszereket adományoz a rászoruló családoknak. De tősgyökeres veszprémiként a vállalat a Telekom Veszprém KC férfikézilabda-csapatának az egyik fő vezetője és támogatója immár 25 éve.