Az autóipari beszállítást az elsők közt kezdték a VW Jetta-tetőlécek gyártásával az 1980-as években, s ott voltak hazánk első amerikai–magyar vegyesvállalatának a megalapításakor 1982-ben, amelyet négy évre rá egy újabb, ezúttal német–magyar közös társaság alapítása követett. Mérföldkő a cég életében az 1987-es esztendő. Innen datálódik az évtizedes együttműködés a Puma sportszergyártóval, amelynek a keretében sportcipőket állítottak elő. Az 1993-as privatizáció során a PEMÜ-t a vezetőség és a dolgozók vásárolták ki, a tulajdonosi struktúra azóta is változatlan. Az autóipari beszállítás a Suzuki esztergomi gyárának az 1992-es létrehozásával vált egyre meghatározóbb szegmenssé a már akkor is a diverzifikált gyártásportfólióra voksoló PEMÜ-nél. A legnehezebb időszak a társaság életében – emlékezik vissza Hajdárné Molnár Elvira elnök-vezérigazgató – a 2000-es évek elején megélt könnyűipari válság volt, akkor a vállalat árbevételének közel a felét adó cipőipari megrendelések nagy része gyakorlatilag eltűnt. Ez az időszak három telephely kényszerű bezárásával ért véget, amit a portfólió megtisztítása követett. Ekkor helyezték előtérbe a beszállítói tevékenységet és a speciális műszaki követelményeket igénylő műanyag termékek előállítását. A stratégiaváltás mintegy négy esztendő alatt zajlott le. Ekkor építették fel a jelenlegi stabil működést garantáló diverzifikált technológiai hátteret, termékportfóliót, valamint az üzleti kapcsolatrendszert. Az igazi erősségük a gyártási technológiák ötvözése, jó példa erre az autóiparban is elterjedt fröccsöntött műanyag alkatrészekre poliuretán-habosított réteg felvitele. A PEMÜ-nél elsősorban a szériát igénylő megrendelőket keresik, de elkészítenek kisebb darabszámú vagy egyedi termékeket is. Beszállítanak az autó-, a gép-, a bútor- és a háztartásigép-ipar számára is. A beszállítói tevékenységüket a sokszínűség és az egyediség jellemzi. Az egészen kis, grammsúlyú termékektől a tíz kiló felettiekig képesek produktumokat fröccsöntési technológiával előállítani. Hasonló a helyzet a poliuretán-habosítási eljárással készített termékeknél, ahol a széles méretválaszték mellett a kemény haboktól (például bowlingcsatorna) a lágy habokig (pl. a memóriahabos párnák) van gyártási tapasztalatuk. Szerelnek össze napellenzőket is, az ezekbe beépülő alkatrészek jelentős részét cégen belül állítják elő. A vállalat a saját produktumainak az előállítását is megőrizte, ez az árbevétel 25 százalékát teszi ki. A magas színvonalú és rugalmas gyártási tevékenységet erősíti a vállalkozásnál szintén évtizedes múltra visszatekintő szerszámkészítés, -karbantartás, valamint a modern kor követelményeinek megfelelő mérőlabor.
Ritkának tekinthető ma Magyarországon a solymári társaság tulajdonosi struktúrája. A visszaemlékezések szerint az 1993-as privatizáció előtt már látszott, hogy a műanyagipar széles spektrumát lefedő feldolgozói tevékenységgel aligha birkózik meg egy szakmai befektető, a cég feldarabolását és egyes technológiai részegységek értékesítését pedig sikerült elkerülni. „Gyors megoldás kellett – emlékszik vissza a vállalat első embere. – Egy nagy beruházás állt mögöttünk, jelentős hitelkötelezettséggel, de az MRP keretein belül történt magánosítás végül kiállta az idő próbáját, és azóta is megfelelő hátteret biztosít a cég irányításához a dolgozói tulajdonlás.”
Alkotói közösséget épít a PEMÜ, együtt gondolkodik a vezetőség a munkavállalóival. A társaság előtt álló kihívásokra úgy tekintenek mint közösen megoldandó feladatokra. A tulajdonosok célja, hogy ez a különleges közösség sokáig fennmaradjon. Azt vallják róla: helye van a magyar gazdasági kultúrában.
Bár a műanyagipari feldolgozásban is problémát jelenthet a munkaerőhiány, a PEMÜ-nek több válasza van a humán erőforrással kapcsolatos kihívásokra. Mint mondták, a feldolgozási folyamataik állandóan fejlesztés alatt vannak. Napjainkban az automatizálás mellett a digitalizáció a kiemelt feladat, amelynek az eredménye három éven belül az előállítás teljes digitalizációja lesz, egy valódi Ipar 4.0-s gyártási környezetben. Emellett folyamatosan keresik az innovációs együttműködési lehetőséget egyetemekkel, kutatóintézetekkel, alapanyaggyártó vállalatokkal. Két területre a legnagyobb gazdasági visszaesések idején is kiemelt stratégiai pontként tekintettek: az egyik a társaságon belüli szakképzés (volt időszak, amikor 135 diák vett részt a duális oktatási programban), a másik pedig a kutatás-fejlesztés. A PEMÜ-nél tanuló fiatalok egy része munkát is kap a solymári vállalatnál, ahol egyébként is nagy a hagyománya a generációkon átívelő munkavállalói kötődésnek. A visszajelzések szerint a nagyközség egyik legismertebb cégére a családias munkakörülmények a jellemzők, ahol jó hangulatban, együttműködő közösséget építve telik a munka. A településsel kiváló a vállalat kapcsolata, erős a kötődés, a CSR-tevékenységük egy része is Solymárhoz kapcsolódik. Tudatos törekvésük, hogy a szemléletrendszerüket átadják a következő generáció tagjainak.
A múlt évben 5,33 milliárd forint forgalmat elért PEMÜ a profit visszaforgatásában hisz, osztalékot ezért már több mint tíz esztendeje nem fizettek a tulajdonostársaknak. A nyereséget beruházásokra, fejlesztésekre fordítják. Jelenleg 350 munkavállalójuk van, több generáció dolgozik a cégnél, a tudatos HR-szemlélet a jelek szerint meghozta a gyümölcsét. Az alkalmazottak lojálisak a társasághoz, együttműködő közösséget alkotva dekonjunktúra idején is kitartanak a PEMÜ mellett. Ragaszkodásuk érthető, a dolgozókat több módon segíti a cég (fejlesztési programokkal, képzésekkel, utazási költségtérítéssel, lakhatási támogatással, krízisalap felállításával).
A dolgozók nem csupán igényes munkakörülményekben részesülnek, de a vállalati stratégia megvalósításában is partnerként tekint rájuk a menedzsment. Több példa igazolta már, hogy a munkavállalók kezdeményezéséből végül a most 60 éves PEMÜ üzleti eredményét javító sikertörténet lett.