Az 1991-ben alapított és azóta is családi tulajdonban lévő Mikropakk fő tevékenysége a fröccsöntéssel, fröccsfúvásos technológiával előállított záróelemek gyártása, ilyen csomagolási megoldások kivitelezése. Létesítményeikben évente több mint 1,5 milliárd műanyag alkatrészt állítanak elő. Ma már a cég csomagolási rendszereket és fejlesztéseket kínál a gyógyszer-, a kozmetikai, az élelmiszerszektor és a háztartásvegyipar szereplőinek. Emellett komplex műszaki technológiai megoldásokat fejleszt és szállít az aeroszolgyártóknak, az építő-, a gyógyszeripar, az elektronikai szegmens vállalatainak, valamint a gyógyászati területnek. Az európai és globális piacokon is (el)ismert Mikropakkot 2002-től vezető Fazekas Gábor nem csupán jól hangzó üzenetként, hanem valós tapasztalatokra támaszkodva fogalmazza meg a náluk dolgozók hitvallását: „Ha hobbinak tekinted a munkádat, akkor lehetsz igazán jó benne.” A szakember a saját szemszögéből is érvényesnek véli ezt a megközelítését a munkának és a vállalatvezetésnek, amelynek a napi operatív teendői mögül már évekkel ezelőtt kivonult, és jórészt a stratégiai, a k+f, valamint a növekedési célok megvalósítására fókuszál.
A Mikropakk történetének a kezdete a 90-es évek előtti időszakra datálódik. Fazekas Gábor édesapja akkoriban kezdett tervezni műanyaggyártáshoz szükséges szerszámokat. A piaci igények fokozatos felmérésével hamarosan le is gyártották az eszközöket, s ezután már adta magát az üzleti modell továbbfejlesztése: belevágtak a műanyagfröccsöntésbe.
A vállalatvezető az organikus növekedés híve. Nem tartja célravezetőnek olyan termékekre és részpiacokra támaszkodni, amelyek révén rövid idő alatt komoly forgalombővülést lehet elérni. „Az ugyanis az általunk vállalhatónál nagyobb kitettséggel és kockázattal járna, ha a cégünk csak egy-egy nagyobb területre fókuszálna” – vallja a Mikropakk első embere. Mérföldkőként tekint arra az időszakra, amikor – nem kis részben a cég kutatás-fejlesztési tevékenységének köszönhetően – a hazai gyógyszergyártók egyik vezető beszállítójává váltak. Ez a 90-es években történt. Ekkor zárult le a gyógyszeripari termelés korszerűsítése Magyarországon, amely többek közt azzal jellemezhető, hogy az üvegcséket az addig alkalmazott roppant egyszerű vattadarabkák helyett korszerű műanyag zárókupakok váltották fel. E szektor cégeinek a megrendelései továbbra is jelentős hányadát adják a Mikropakk éves forgalmának, amely a tervek szerint 8,5-9 milliárd forint körül alakul az idén. A társaság által elért, rendre az iparági átlag háromszorosára rúgó EBITDA lehetőséget biztosít arra, hogy a fejlesztési projekteket saját forrásból biztosítsák. Így, bár rendelkezésre állnak külső – elsősorban banki – források is, azokra ritkán támaszkodnak.
A cég kifejezetten büszke arra, hogy a vevőinek nagy hozzáadott értékű, komplett megoldásokat szállít. Gyakran az igények elébe menve vázolják, hol látnak fejlesztési lehetőséget a partnereik gyártósorán, a csomagolási vagy a töltési folyamatokban. Ez az előremutató gondolkodás hozta el azt is, hogy a Mikropakk tizenöt éven belül vezetővé vált egy a számára azóta is meghatározó piacon. Egy speciális szelepet fejlesztettek ki, amely végleg megoldotta a beszáradásra hajlamos PUR-palackok problematikáját.
Jelenleg 250 fő dolgozik a Mikropakk budapesti és vidéki üzemeiben, olyan szempontból egyedi módon, hogy többségük már évtizedek óta a céget erősíti. Fazekas Gábor szerint a csapat együtt fejlődött, közösen szerezték meg az organikus növekedéshez kellő gondolkodást, víziót, látásmódot. „Ez a tudás megszerezhető. Olyan alkalmazottakra van szükségünk, akiknek a látásmódja illeszkedik ahhoz a vízióhoz, amely a cég bővülési terveit támogatni tudja” – véli a vezető.
A jövőbeli kilátásokat taglalva a társaságnál úgy látják: a csomagolóiparban van most kiemelten igény a vállalat által leszállítható innovatív megoldásokra. Más ágazatokban a stabil beszállítói háttér és az olcsó munkaerő a fő elvárás. A packagingben a Mikropakk kooperatív partnere szeretne lenni a megbízónak. A partnerség alatt elsősorban azt kell érteni, hogy a cég képes legyen olyan fejlesztési lehetőségek bemutatására, amely irányokkal gyakran még maguk a megbízók sincsenek tisztában.
A társaságnál régóta kihasználják az automatizált gyártás nyújtotta előnyöket, ebben látják a minőségi és stabil termelés hátterének, továbbá az ellenőrizhetőségnek a zálogát. Mint mondják, már akkor úgy szervezték meg a gyártási mechanizmusokat, amikor annak összehangolt módját még nem hívták Ipar 4.0-nak, sőt maga a fogalom sem létezett.
Nem kerülhetők meg a csomagoló- és műanyagipart ért nemtelen támadások sem, amelyekre a cégnél egyfajta kihívásként tekintenek, de más szemszögből nézve kockázatként is értékelhetők. Köztudott, hogy nem tehetők felelőssé a műanyagipar szereplői a nekik felrótt szennyeződésekért: az ágazatban előállított termékek száz százalékban és olcsón visszahasznosíthatók, a probléma megoldásához csupán szervezettségre, koordinációra lenne szükség a felhasználók részéről.
Az organikus növekedésének hála a Mikropakk már rég átugrotta azt a méretgazdaságossági szintet, amely alatt kevésbé lenne létjogosultsága egy vállalatnak az iparágban. Jelenleg közel száz fröccsöntőgépük van, igyekeznek minél több félkész termék előállítására leszerződni. Számos szabadalommal rendelkeznek, az így „védett” eszközök gyártása hozza az éves árbevétel 40-50 százalékát, célként pedig a 80 százalékos szint elérését fogalmazták meg.