Dr. Karancsi János és dr. Karancsi Jánosné Erika 1989 előtt csupán két átlagéletet élő polgár volt Debrecenben. Jelenleg már sikeres középvállalatuk van. Az üzletfejlesztést és az értékesítést ma operatív szinten a lányuk, dr. Karancsi Lilla viszi. Elmondása szerint hihetetlenül szorgalmas emberek a szülei, akik nyugdíjaskoruk ellenére a mai napig igen aktívan részt vesznek a 65 állandó és többtucatnyi eseti munkatársat foglalkoztató speciális nyomdaipari cég életében. A társaságnak évek óta stabilan egymilliárd forint feletti az árbevétele, és tisztes nyereséget biztosít.
A fordulatos cégtörténet azért is érdekes, mert nem voltak mindig vállalkozók a szülők. Az apuka jogászként, az édesanya pedig vegyészként végzett. Eredetileg, fiatalabb korukban egyikük sem gondolta volna, hogy valaha is önálló nyomdaipari vállalkozásba fognak.
Az édesanya, Erika a Biogal Gyógyszergyárnál a beszerzési osztályt vezette, az édesapa pedig a Hajdúsági Építőipari Vállalatnál a jogi és a személyzeti területért felelős igazgató volt. Erika már a rendszerváltás előtt többször belefutott abba a kihívásba, hogy a vezető debreceni gyógyszergyár számára rendkívül nehéz olyan nyomdát találni, amely a gyógyszerek csomagolásának elengedhetetlen kellékét, a betegtájékoztatót képes gyorsan, jó minőségben és hatékonyan kinyomtatni. „Ahogyan jobbára ma is, akkor is menekültek az ilyen feladatok elől a nyomdák. Nehéz, macerás, pepecs technológiát igénylő munkáról van szó. Az eredménnyel pedig nehezebb büszkélkedni, mint egy szép könyvvel, vagy akár egy színes és csillogó céges katalógussal, brosúrával” – emlékszik vissza a kezdetekre Karancsi Lilla.
A kezdeteknél kifejezetten jól jött, hogy az építőipari cégnél vezető pozícióban lévő édesapára éppenséggel egy alig hasznosított vállalati nyomda irányítását is rábízták korábban. Ezért, amikor elérkezett a rendszerváltás, akkor Erika hozta a megrendelőt a Biogal képében, János pedig vitt a vállalkozásba némi éles nyomdaipari, litográfusi tapasztalatot. Így jó ideig másodállásban dolgozott a házaspár, majd 1995-ben megalakult a mai középcég, a Pharma Print Kft. jogelődje, az Onix Nyomda Kft.
Természetesen az első esztendőkben mindenféle munkát elvállaltak, hogy a drága nyomdagépek kapacitásait minél jobban lekössék. Ugyanakkor évről évre nagyobb szeletet hasítottak ki a gyógyszeripari cégek, amelyek egymásnak adták a kilincset. Mert hiszen az említett „pepecs munkát” szinte senki sem akarta vállalni. Arról nem is beszélve, hogy itt úgynevezett másodlagos csomagolóanyagról van szó, amely közvetlenül a gyógyszeripari tablettákkal, folyadékokkal vagy más anyaggal nem érintkezik, mégis roppant szigorú szabályozás vonatkozik e betegtájékoztatókra. Még az alapanyagot is rendszeresen be kell vizsgáltatni azért, hogy mennyire szennyezett például baktériumok által. A Pharma Print papírját műtőben és más tisztaszobában is lehetne használni, annyira mentes minden szennyeződéstől – árulja el Karancsi Lilla.
Másféle, de szintén szigorú követelményeket támasztottak még a kilencvenes években a további nagyvállalati megrendelők is, mint például a Hajdúsági Iparművek, a Curver vagy pár évvel később a General Electric. Így a kicsi, de gyorsan növekvő céget nem csupán a teljes körű szabálykövetésre vagy transzparenciára szorították rá, hanem a kompromisszummentes minőségi szintet is folyamatosan megkövetelték.
Később pedig, amikor jött a nagy „nyomdaipari megtisztulás” – és kis családi nyomdák százai mentek tönkre –, a Pharma Print számára óriási előny volt a kiugró minőség. A „zéró hibás” működésre Karancsi Lilla a mai napig nagyon büszke.
Azonkívül, hogy a bevételek több mint fele már 2008 előtt is a gyógyszeriparból származott, az ágazat kellően válságállóvá tette a már akkor az egymilliárd forintot közelítő bevételű vállalkozást.
A nagy fordulat, a bővülés igazi felgyorsulása 2010–11-től következett be. Ekkor mintegy egymillió eurós beruházással, részben pályázati segítséggel új, saját telephelyet vásároltak a Debreceni Innovációs Parkban. De ami még ennél is fontosabb, közel 400 millió forintért új gépsorokat állítottak üzembe, jelentősen megnövelve ezzel a kapacitásukat.
Ez ugyanakkor nagyobb felelősséget is jelentett, hiszen a kapacitás még nem bevétel és nem nyereség: azt le is kellett kötni. Értékesíteni is kellett, nem elegendő csupán a pályázati segítség – sales nélkül csak kihasználatlan „vas” a legmodernebb nyomdagép is. Így hát Lilla kiköltözött Berlinbe egy időre, hogy feltérképezze a lehetőségeket.
A szakember filozófiája az, hogy a pénzt ott kell keresni, ahol van. Így egyedül nekivágott a lehetetlennek. A szakmabeliek szerint ugyanis a német gyógyszerpiac egy bevehetetlen erődítmény. Lilla viszont nem az a típus, aki könnyen feladja. Szakmai rendezvényekre, konferenciákra járt, és mindössze két hónappal a kiérkezése után prezentálhatta is a Karancsi család vállalkozását, méghozzá csupa professzionális, konzervatív német úriember közt, egyedüli hölgyként. A Pharma Printet szép lassan befogadták a szakmába. Ugyanakkor az igazán értékes eredmények eléréséhez idő kell, így az első nagyobb megrendelést csak e bemutató után hat évvel szállíthatták le. Azaz végső soron a bevehetetlenségről szóló mítosznak volt némi alapja…
Érdekességképpen: a német piacnyitás során először egy görög gyógyszercég kötött velük üzletet. A Pharma Print magabiztos nemzetközi szállítási rutint szerzett általuk, továbbá ragyogó referenciát, melyek révén felgyorsultak a megrendelések a vágyott német/svájci piacon is.
A nemzetközi nyitás stratégiájának a sikerét bizonyítja, hogy mára az árbevétel mintegy felét a külpiaci üzletek hozzák. Szállítanak többek közt Németországba, Romániába, Oroszországba, Görögországba, Szlovákiába és Svájcba is. Az említetteken túl pedig olyan üzletfeleik vannak, mint az Aenova, a GSK, a Richter Gedeon, a Sanofi, a Mylan, az Egis, a HBM Pharma, a Genepharm, a Rafarm vagy a Pharmathen.
Persze mindeközben a fejlesztések tovább zajlanak. Az idén az újabb, nagyságrendileg egymillió eurós beruházással a kapacitásaikat ismét jelentősen növelik. Így a mai 250-300 millió betegtájékoztatónak elvben a dupláját is képesek lesznek kinyomtatni.
Külön érdekesség, hogy időközben Lilla, azaz művésznevén LLL PorzeLLLan – Fine Porcelain Jewellery néven (www. porzeLLLan.com) saját luxusékszermárkát hívott életre. Alkotásai a magyar magas kultúra és a hagyományosan elismert hazai porcelánkészítés XXI. századi virtuóz interpretációi.
Lilla és szülei a társadalmi felelősségvállalást is a szívükön viselik. Felelős vállalkozóként és a debreceni cívisközösség oszlopos tagjaiként János és Erika a Debreceni Baptista Gyülekezet fő támogatói közé tartoznak. Erika nagy szíve legendás, így a Baptista Gyülekezet szociális bizottságának a vezetője, valamint a gyülekezet kórusának szeretett énekese. János pedig igazi házigazda, a gyülekezet rendezvényein saját kezűleg készíti el a gulyást vagy a pörköltet. Ötszáz fős rekordot jelent eddig azon vendégek száma, akiket jóllakatott. János művészetpártoló tevékenységét a város vezetése a Debrecen Város Mecénása megtisztelő cím adományozásával tüntette ki.
Lilla szülei nyomában szeretettel adja át nemzetközi tudását. A hetedik évfordulóját ünneplő TEDxNagyerdő konferencia alapító tagja és lelkes támogatója.