Az elmúlt években az informatikai cégek fenekestül forgattak fel olyan iparágakat, amelyeknek korábban alig volt közük a digitális világhoz. Elég csak az Uber és a személyszállítói piac, vagy az Airbnb és a vendéglátóipar esetére gondolni. Hasonló bravúrra készül most a magyar Cybergastro Zrt.: a KAJAHU nevű projektjükkel ugyanis forradalmasítják az étteremláncok világát.
Rózsa Balázs vezérigazgató a pénzügyi szektorban szerzett sokéves tapasztalattal a háta mögött hozott létre egy hibrid modellt a technológiai ágazat és a vendéglátás összeházasításával. Szándékosan kis lépésekben haladt, éveken át tökéletesítette a rendszert, igyekezett a minimálisra csökkenteni a hibalehetőségeket. A technológiai irány további erősítését mutatta, hogy mindeközben olyan vezetőtársat talált Szabó Erik személyében, aki korábban közel húsz évig a legnagyobb hazai internetes ügynökség egyik kulcsfi gurája volt. Az ételkínálat kialakításánál is a kockázatok minimalizálását és a nemzetközi statisztikákat tartották szem előtt: jól ismert nemzetközi standard ételeket árulnak. Hogy a termékeik kellően egyediek, finomak és egészségesek legyenek, burgereik receptúrájában szürkemarha-hús szerepel.
A koncepciójukat viszont az teszi igazán egyedivé, hogy az éttermeik asztalaiba érintőképernyőket építettek be. Ezeken keresztül lehet rendelni, fizetni, sőt különféle tartalmak és szolgáltatások is elérhetők velük. A gyerekeknek meséket kínálnak, a fiatalok chatelhetnek az étteremben ülő többi vendéggel, a felnőttek pedig akár közös élő kvízjátékokban is részt vehetnek. A későbbiekben a digitális platform tovább bővül, zenei szolgáltatások és újabb játékok bevezetését is tervezik. Így valósul meg a közösségi élmény, azaz a #FoodTogether.
Mivel a vendégek nagy arányban regisztrálnak a Cybergastro Zrt.. rendszerébe, nyomon lehet követni a vásárlási szokásaikat, és a felépített profi lok alapján személyre szabott ajánlatokkal tudják megkeresni őket. A rendszer különféle kedvezményekkel automatikusan be is tudja invitálni az embereket. Ezek a digitális eszközök részben kiváltják a pincérek munkáját, így a személyzeti költségek is jelentősen csökkenthetők. Sőt, idővel az árazás is teljesen átalakulhat: hasonló szisztémát terveznek kiépíteni, mint ami a fapados repülőtársaságoknál már bevált. Dinamikusan alakuló ellenértékben gondolkoznak: a fogyasztói ár attól függ, hogy a vevő éppen idő- vagy költségérzékeny. Aki a csúcsidőszakon kívül, mondjuk délután négykor akar harapni valami finomat, az jelentős kedvezménnyel is vásárolhat majd a Cybergastro Zrt.-nál. Aki viszont a legforgalmasabb időben jönne és gyorsan meg szeretné kapni az ételét, akár extra díjat is hajlandó fizetni.
Az innovatív éttermet a hazai törzsvendégeken túl mind az idelátogató turisták, mind az üzleti partnerek nagyon kedvezően értékelik. Jellemző, hogy miután 2015-ben a budapesti Petőfi Sándor utcában megnyílt a korábbi egységük, máris csőstül jelentkeztek be a potenciális nemzetközi partnerek. Pedig akkor még a vezetők nem is fedték fel az érdeklődők előtt a valódi értéket, hogy az egész franchise-modellt a feje tetejére állítják. A nagy világmárkáknál a bevétel a vendéglők forgalmából lecsippentett pár százalékokból tevődik össze, míg a Cybergastro Zrt. üzleti stratégiája – egy bizonyos kritikus méret elérése után – az éttermi hálózatban eladott digitális szolgáltatásokra épül majd. Pár év múlva sokkal inkább hasonlítanak majd a Facebookra vagy a Google-ra, mint a McDonald’sra vagy a Burger Kingre. De leginkább a két kategória elegyét kívánják megvalósítani. Ha pedig kellően nagyra nő a hálózatuk, akkor a felhasználói adatbázisuk idővel akár olyan méreteket is elérhet, mint az említett IT-óriásoké.
Ami a tulajdonosi szerkezetet érinti: a pre-IPO fázisban már sikerült hazai intézményi befektetőkkel bővülniük. Ez jól mutatja, hogy az ötletükben számos független szakember is bízik. Ráadásul már több szakmai díjat bezsebeltek, ami szintén validálja a koncepciót és erősíti a bizalmat.
Ez évben, már ebben a fázisban öt országra vonatkozóan értékesítettek területfejlesztői franchise-jogot, így a következő években Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, Ausztriában és Magyarországon összesen 83 Cybergastro Zrt. egység nyílik meg. A cég saját fl agship éttermeket és kompetenciaközpontokat nyit a következő években Londonban, Madridban, Párizsban, New Yorkban és Sanghajban.
A márkatulajdonos Cybergastro Zrt. tőzsdei bevezetését is tervezik. Mind a menedzsmentben, mind a jövőbeli igazgatótanácsban ülnek tőzsdei körökben otthonosan mozgó tagok, így várhatóan ezt a lépcsőfokot is sikeresen meglépik majd, és tovább menetelnek egészen a vízió megvalósításáig: ez egy globális technológiai vállalat felépítése, amely forradalmasítja a klasszikus étteremhálózati modellt.