Egyértelműen a villanybringák, az e-bike-ok a slágertermékek a Gepidánál – az eladott darabszám fele, az árbevételnek pedig a nyolcvan százaléka származik ebből a kategóriából. Magyarország most zárkózik fel az elektromos rásegítéssel működő, így kisebb energiabefektetéssel használható e-bikeok terén a nyugathoz, mégpedig rohamtempóban: évek óta duplázzák az itthoni eladásokat a Gepidánál ebben a szegmensben

Az alapító-cégvezető már egészen fiatalon, az érettségi környékén belekóstolt a biciklikereskedelembe. Kalandvágyból is talán, a nyolcvanas évek vége felé kezdett egy barátjával Bécsből kerékpárokat és alkatrészeket „importálni”, áthozni a határon egy magyar bringabolt megbízásából. A rendszerváltozás után Olimpia Kft. néven saját vállalkozást alapított, mivel tetszett neki az iparág és a termék, s meglátta benne a lehetőséget. A cég organikusan fejlődött: egy kis összeszerelő műhelyből indultak, volt, hogy otthon raktározták az árukészletet, majd fokozatosan nőtték ki magukat. Ma már piacvezető gyártó Magyarországon a közép-felső kategóriában a Gepida, e-bikejaival pedig magabiztosan hódít a nemzetközi piacokon. De térjünk vissza a kezdetekhez. A 90-es évek első felében még nem volt túlkínálat jó minőségű import-kerékpárokból itthon, de már megvolt rájuk a vásárlói igény. Az első esztendőben komplett bicikliket hoztak be Olaszországból, de gyorsan rájöttek, hogy jobban megéri az alkatrészeket külön-külön importálni, s itthon összeszerelni a bringákat. Ennek több előnye volt: az akkori szabályok értelmében a kész kerékpárokra húsz-, míg az alkatrészekre csak feleakkora, tízszázalékos vámot kellett fizetni. Emellett a szállítás sokkal könnyebb volt darabonként, mint egészben, és az összeszerelést is olcsóbban lehetett elvégezni Magyarországon. Így már az első évben versenyképes áron tudtak kijönni a bringákkal.

olimpia-infograf

Már ekkor tudatosan építkeztek. Először piaci részesedést akartak szerezni, ezért kis árréssel, nagyobb mennyiségben értékesítettek az országba akkoriban betelepülő áruházláncoknak, s a produktumokat azok saját márkás termékként árulták. Mivel ebben az ágazatban csak az ár számított, s ezen a terepen veszélyes versenyezni Berkes György szerint, pár év után stratégiát váltottak és abbahagyták a tömegkerékpárok gyártását. A külpiacokra kezdtek koncentrálni, egyúttal felfuttatták a Gepida márkát, amelyet még 1996-ban vásárolt meg az Olimpia. Jó döntésnek bizonyult ez a lépés abból a szempontból is, hogy később teljesen áttértek a Gepida név használatára, a külföldi piacokon ugyanis a védjegyek miatt problémásabb az Olimpia elnevezés.

Azóta is az export a fő irány – az évente legyártott 35-40 ezer kerékpár mintegy 85 százalékát viszik külföldre. Több mint harminc országba szállítanak világszerte, még Új-Zélandon és az USA-ban is vannak vevőik, de a súlypont Európában maradt. Németország, Ausztria és Svájc a kulcsország, de erősek Belgiumban, Angliában és Olaszországban is.

Az árversenyt hátrahagyva Berkes György új irányt keresett a cégnek, és meg is találta: az elektromos biciklik mellett tette le a voksát, még a 2000-es évek elején. Azonban a piac nem állt még készen a minőségi ugrásra, a válság is közbeszólt, így az áttörésre jó tíz évet kellett várni. Akkor azonban már felkészülten érte őket az e-bringák iránti kereslet beindulása. Ahogy a hagyományos bicikliknél, itt sem az alsóbb kategóriákba neveztek be.

A Gepidánál büszkék arra, hogy mindent saját kézben tartanak: a tervezés, a dizájn, a kerékfűzés, a festés, az összeszerelés és a csomagolás egyaránt itthon történik. Ma már több mint 110 alkatrész-beszállítójuk van, Japántól Európán át az Egyesült Államokig, de az e-bikeok szívét, az elektromos hajtást, a hozzá tartozó akkumulátort Magyarországról szerzik be, az egyik legnagyobb autóipari beszállítótól. Újabb és újabb kategóriákat nyit a piacon az e-bike szegmens. Érzékletes példa, hogy egyes svájci településeken már csak elektromos járművekkel lehet közlekedni, így a postáskismotorok nem jöhetnek szóba, várhatóan átveszik a helyüket a teherszállításra képes e-cargo kerékpárok. Magyarország egyelőre nem tart itt – először meg kell ismertetni az embereket az elsőre talán szokatlan koncepciójúnak tűnő e-bike-okkal. Ezért a Gepida országos roadshow-t indít. A teljes kollekciójukat elviszik húsz nagyvárosba, hogy kipróbálhassák az érdeklődők a produktumokat. Jelenleg a legtöbb villanybringát, az összes itthoni értékesítés négyötödét Budapesten adják el – ennek egyik oka, hogy a fővárosban koncentrálódik a fizetőképes kereslet a mintegy hatszázezer forintról induló elektromos meghajtású kétkerekűek iránt. Ezen a piacon egyébként az a legújabb trend, hogy ne nézzen ki e-bike-nak a bringa, hanem minél jobban hasonlítson a normál kerékpárokhoz, ezért az akkumulátort beépítik a vázba, sőt a különböző bovdeneket is a váz belsejébe rejtik, így egy vezetékektől és akkumulátortól „mentes”, letisztult külsejű e-bringát kapunk.

Az egész gazdaságot sújtó szakemberhiány nagy problémát jelent a 110 munkavállalót foglalkoztató Gepidánál is. Annyira nem találtak megfelelő munkaerőt, hogy végül beruháztak egy elektrosztatikus elven működő ipari festőrobotba, amely két ember munkáját váltja ki műszakonként. Az innovatív technológia lényege, hogy egy zárt elektrosztatikus rendszerben töltést kap a megfestendő váz, és tulajdonképpen magára szívja a festéket. A kényszermegoldásnak induló beruházás végül nagyon jól sült el, mivel így a lehető leggazdaságosabban, a legkevesebb veszteséggel tudnak gyártani, gyakorlatilag selejt nélkül.

A jövőben mindenképpen a robotizáció felé mozdul el a gyártás Berkes György szerint, és nagy kérdés, hogyan oldják meg az emberrobot biztonságos együttműködést a gyártószalag mellett. Az e-bike-ok pedig, úgy tűnik, bevették a hagyományos kerékpárok utolsó mohikánját is, az országúti bringák körében szintén megjelentek az elektromos rásegítéssel működő e-road biciklik. Igaz, itt már problémásabb elrejteni az akkumulátort a vékony vázba – de éppen ez hajtja a fejlesztéseket a még kisebb és hatékonyabb energiaforrások irányába.

Sok év kemény munkájával és tudatos márkaépítéssel sikerült elérni az ügyvezető szerint, hogy stabilan a közép- és felső kategóriában játsszanak. Autós hasonlattal élve: a Gepida az Audi-színvonalat hozza a kerékpárok között. Céljuk, hogy itt is maradjanak, sőt még feljebb lépjenek, emellett minél jobban kivegyék a részüket a fényes jövő előtt álló e-bike-piac felfutásából.

Olimpia kerékgyártó.PNG