A cég keletkezésének a története olyan, mint egy mese – mondja Pechtol Attila, a Biropharma Kft. ügyvezető igazgatója. Adott volt egy feltaláló – Hidvégi Máté –, akiben volt elég erő ahhoz, hogy ötletét elvigye a szabadalmaztatásig, az üzemszerű gyártásig. Mindez az 1990-es évek elején történt. Hidvégi Máté biokémikus ekkor kezdett el foglalkozni a daganatos áttétek kialakulását megelőző gyógyszerek kutatásával, ő az Avemar fermentált búzacsíra-kivonat kifejlesztője. A készítmény speciális gyógyászati célra szánt élelmiszer, daganatos betegek részére. Üzemszerű gyártása húsz éve, 1998-ban indult el, a társaság kunfehértói üzemében, az előállítási formula azóta sem változott. A cég büszke arra, hogy egy magyar feltaláló szabadalmát Magyarországon, hazai munkaerővel gyártják – itthoni alapanyagokból. A kunfehértói üzem egyike volt az elsőknek hazánkban, amely növényi kivonatokat készített – 1986-ban jött létre, több átalakulás után került a jelenlegi tulajdonosi kör birtokába.

Hidvégi Máté azt szokta mondogatni: az Avemar az ő gyermeke, amely már önálló életre kelt, ő csak figyeli, hogyan fejlődik. Az ötletadót később két magánszemély, Nyíri Viktor és Szabó Ferenc kivásárolta a cégből, ők viszik tovább az üzletet. A feltalálóval továbbra is kiváló a kapcsolat.

A vállalatnak korántsem az Avemar az egyetlen terméke, de a 700-800 millió forintos éves árbevételből körülbelül 600 millió ebből származik. A készítményt besorolása miatt nem lehet reklámozni. Ám önmagában már az is nagy dolog, hogy a társaság elmondhatja a produktumról: daganatos betegek részére készült. Ennek hátterében számos publikáció áll, neves nemzetközi egyetemek is vizsgálták a terméket. „Mi is meglepődünk, hogy Németországból, az USAból, Izraelből kapunk kedvező visszajelzéseket” – mondja Pechtol Attila.

Az Avemart az emeli ki a speciális gyógyászati célra szánt élelmiszerek közül, hogy egyetlen más portékának sincs ekkora tudományos háttere. A marketingstratégia elsősorban az árucikk iránti fogyasztói bizalomra épül. A médiában a jelenlét a cél, hogy a potenciális fogyasztók tudjanak a termékről. Az informálódásban sokat segít, ha a vásárló elolvassa a vevőtájékoztatót. A készítményből eddig körülbelül 1,3 millió dobozzal adtak el, és kedvezőtlen vásárlói véleményekkel csak elvétve találkoznak. Szinte soha.

A cég fontosnak tartja, hogy a gyártás Magyarországon maradjon. „Időről időre beállít valaki egy ajánlattal, de ragaszkodunk a hazai előállításhoz” – magyarázza Pechtol Attila. Az Avemar iránti bizalom külföldön is megmutatkozik, az árbevétel nagyjából fele exportból származik. Az egyik legnagyobb partnerük dél-koreai, de szállítanak Ausztráliába, Kanadába is. Tajvanon évek óta jelen vannak, s az elmúlt fél év nagy eseménye, hogy betörtek a kínai piacra.

„Könnyebb elmondani azt, hogy hová nem szállítunk, mint felsorolni azokat a piacokat, amelyeken jelen vagyunk” – mondja Tabán Attila, a vállalat értékesítési és marketingigazgatója. Afrikába és Dél-Amerikába például nem szállítanak, Ázsiában viszont kimondottan népszerű a termék.

biopharma-infograf

A készítmény exportja – a hazai értékesítéshez hasonlóan – szintén hatósági engedélyezések sorához kötött. Nem csupán azt kell bizonyítani, mint mondjuk az élelmiszereknél, hogy a produktum nem ártalmas, hanem azt is, hogy gyógyító hatású. Ez időt vesz igénybe. Malajziában például három éve zajlik a regisztráció, Törökországban négy esztendő előkészítés után most kerül piacra az árucikk.

A rák mellett a bélrendszeri panaszok is nagyon elterjedt betegségtípusok. A bélgyulladás civilizációs betegséggé vált, mind Magyarországon, mind a nyugati világban. A megnevezés egyébként több egészségügyi problémát fog össze, s ezek legtöbbjére csak tüneti kezelés érhető el. Ezenkívül gyakran előfordul, hogy a beteg panaszai mögött álló kórt nem is ismerik fel. A tüneti kezelésre rendelkezésre álló gyógyszerek meglehetősen drágák. A Biropharma kifejlesztett egy az Avemarhoz hasonlóan búzacsírakivonat-alapú készítményt. (Az alkalmazott technológia azonban teljesen más.) „Az elvégzett állatkísérletek eredményei szerint a legjobb gyógyszerekével egyező hatást váltott ki termékünk. Csak Magyarországon több százezer ember lehet érintett, tehát érdemes megpróbálni betörni erre a piacra egy új termékkel” – mondja Pechtol Attila. Az állatkísérletek sikere után a készítményt szabadalmaztatták.

A jövő év elején zárul le Szegeden egy klinikai kísérlet, melynek során embereken is tesztelik a termék hatását. A kutatásban részt vevő betegek fele placebót kap, a többieknek az új készítményt adják. Az orvos maga sem tudja, hogy ki melyiket kapja. A vizsgálat célja, hogy az Avemaréhoz hasonló kategóriába sorolják a produktumot.

„A helyzet fordított, mint általában; nem egy szűk szegmensbe kell betörni az optimális megoldás megtalálásával. Itt a piac nagy, gyakorlatilag akkora, amennyi pénzünk van a termék megismertetésére és terjesztésére” – magyarázza az ügyvezető igazgató. A nemzetközi piacokon is óriási lehetőségek nyílnak. Azonban az új készítmény esetében már nem működik a cég hagyományos stratégiája, az önerőből való terjeszkedés. Így vetődik fel a külső tőke bevonásának a gondolata.

A termék piacra dobásánál a marketing és a terjesztői hálózat kialakítása a legnagyobb feladat. Ennek a terméknek más a jellege, mint az Avemaré, így új terjesztői hálózatot kell kiépíteni, nincsenek olyan korlátok, mint az utóbbi árucikk esetében. „A rák teljesen másként kezelendő dolog, mint egy gyulladás. Itt el lehet menni az emberekhez, a ráknál muszáj, hogy ők találjanak meg bennünket, sokkal érzékenyebb rá a közvélemény, a sajtó, bonyolultabb a szabályozás. Az Avemarnál üzemeltetünk egy webshopot, s ott vagyunk a patikákban, maguktól megtalálják a terméket a fogyasztók, óriási bizalom van a márkanév iránt” – fejti ki Pechtol Attila. Az új termék esetében ugyanúgy meg kell teremteni ezt a bizalmat, de a lehetőségek és az eszközök skálája sokkal szélesebb.

A gyártásban kapacitáskorlátoktól nem tart a cég, a kunfehértói üzem bővíthető. A bizalom a márkanevük, és esetükben ez közel sem elcsépelt szófordulat. Ezt a bizalmat ugyanis nemcsak a betegektől, de a náluk dolgozóktól is megkapja a vállalat.

biopharma.PNG