Több mint 110 éves fennállása alatt a Graboplast válságok egész sorát élte meg: a világháborúk és a gazdasági krízisek is nagy hatással voltak a cégre. De a társaság azóta is töretlenül fejlődik, a rendszerváltást követően új lendületet vett. Ennek fő oka a hosszú múltra visszatekintő, kiszámítható üzleti modelljük, amelyet csak az egyes piaci válságok írtak felül, olykor nem kis mértékben. Például az 1998-as orosz krízis a Graboplast egész profiljának újragondolására késztette a cég vezetőit. Döntés született: fókuszálni szükséges! Először a „lakásbelsőkre” összpontosítottak, ezt követte „a jövő a padlógyártásban van” szlogen. Ennek a víziónak köszönhető több ágazat megszüntetése is, olyanoké, mint a szőnyeg- vagy épp a textil- és vliesgyártás. S hogy ez jó döntésnek bizonyult-e? Az biztos, hogy a cég 2016-ban értékesített parkettáiból kirakott ösvény akár Kazahsztánig is elérne.
De az átalakítás a teljes üzletpolitikára kiterjedt. Mivel a 80– 150-szer nagyobb volument képviselő piacvezető vállalatokkal nehéz versenyezni, ezért a Graboplast a speciális padlók irányába mozdult el, ami nagyobb hozzáadott értéket, k+f tudást, akár egyedi gyártást igényel.
„Csak ott van esélyünk, ahol komoly hozzáadott értékre van szükség” – emeli ki Jancsó Péter vezérigazgató. Hozzátette, hogy a sportcsarnokokhoz például olyan intelligens sportpadlót gyártanak, amely kíméli a játékosok térd- és bokaízületeit, egyben biztosítja a szabvány által meghatározott labdapattanást is. Ez a terület jelenleg a zászlóshajójuk: a sportpadlójuk FIBA-minősítése lehetővé teszi azt is, hogy akár olyan csarnokokba építsék be, amelyek rendszeresen adnak otthont nemzetközi kosárlabdameccseknek. Ez pedig komoly piaci lehetőséget nyújt.
A speciális padlók körében jelentős a járműipari termékcsalád. Ezek az árucikkek megfelelnek az előírásoknak, vagyis csúszásmentesek, könnyen tisztíthatók, és még a lángállóságuk is kiváló. A Graboplast közületi padlóin belül külön kiemelendők a baktériumelimináló egészségügyi termékek, továbbá a show-padlók, amelyek a londoni olimpián, sőt még a Harry Potter-filmek forgatásán is fellelhetők voltak.
A padlógyártás érett, ezért összességében nem egy gyorsan növekvő ágazat: az egész szegmens évente 1,5-3 százalékos bővülést tud felmutatni. Ezzel szemben vannak olyan részterületek is, amelyek akár évi 15-20 százalékos növekedést produkálnak. Dinamikusan nő a kereslet például a dekoratív megjelenésű dizájnpadlók iránt, amelyeket főleg hotelekben, éttermekben és irodákban használnak.
Az innovációra komoly hangsúlyt helyeznek: például van olyan fejlesztésük, amelynél a fát úgy keverték a műanyaggal, hogy ötvözték a két anyag előnyeit, ezért ezt a speciális padlót könnyedén lehet fúrni, viszont nem szorul külön, állandó kezelésre. Az ehhez hasonló fejlesztéseiket részben k+f támogatásokból fedezik.
A Graboplast innovatív társaság. Fontos megemlíteni, hogy árbevételének több mint 3 százalékát költi kutatás-fejlesztésre, ami megfelel a konkurens cégek színvonalának. A vállalat rendszeres vendége szakmai kiállításoknak, valamint rendezvényeknek.
A Graboplast igazi exportorientált cég, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy bevételük 92 százaléka kivitelből származik: az értékesítés mintegy harmada nyugat-európai relációjú, de a fontos piacaik között ott vannak még a kelet-európai államok, Törökország, Szaúd-Arábia és Kína is. Az ázsiai óriásban különösen nagy lehetőségeket látnak. A piac mérete mellett speciális padlókkal a helyi tendereken jelentős sikereket érnek el.
A Graboplast jövőbeli fejlesztései két fő irány mentén haladnak: a győri gyáruk kapacitásának növelése, valamint egy új WPC-padló-üzem kialakítása a cél. Mindkét projekt esetén GINOP-pályázatokon indulnak.
A vállalat fenntartja a tőzsdére lépés lehetőségét, a BÉT kapcsán egyébként is kedvező tapasztalataik vannak. A parkett világa nem ismeretlen számukra: a 90-es évek derekán az itt szerzett friss tőkéből jelentős beruházásokat és cégakvizíciókat finanszíroztak. A börzére lépés gondolata a közelmúltban újból felmerült, de végül más utat választottak: akkor egy 1,5 milliárd forintos tőkeemelésre került sor, melynek során a PortfoLion Zrt. által kezelt Fordulat Tőkealap 16 százalékos részesedést szerzett a cégben. A Graboplastban a tőkealap mellett a Dakron Kft. a vezető részvényes, amely szintén pénzügyi befektető.