Az alapítástól eltelt mintegy harminc év alatt a leánykori nevén Mediterrán Kft. a régió egyik vezető vállalatává nőtte ki magát. Mára bólyi és kunszentmiklósi gyáruk mellett Szlovákiában és hamarosan Erdélyben is rendelkeznek gyártókapacitással. Leánycégekkel vannak jelen Csehország, Szlovákia, Horvátország, Szerbia és Románia piacain, valamint a Terrán cserepeivel fedik házak sokaságát Boszniában és Szlovéniában is.
A Terrán Tetőcserép Kft. alapjait az ügyvezető feleségének a nagyapja rakta le 1920-ban, aki ekkor kezdett el betonalapú cserepek gyártásával foglalkozni. A kézi gyártás egészen az 1990-es évek elejéig végigkísérte a család történetét. A mostani cég jogelődje gmk-ként alakult meg 1984-ben. Akkoriban egy dolgozó kisipari körülmények között nehéz fizikai munkával legfeljebb napi négyszáz cserepet tudott elkészíteni. Ma több mint százezer termék készül teljesen automatizált módon egy-egy gyárban naponta.
Megalakulásuk óta a folyamatos növekedéssel járó beruházások és a napi működés kapcsán is az egyensúlyt tartották szem előtt. Véleményük szerint a piaci adottságok és a családi vállalkozás lehetőségeinek észszerű összhangja lehet a siker záloga.
„Óvatos, jól megfontolt, ugyanakkor határozott lépések jellemezték cégünk eddigi működését. Mindig egy fontos alapelv vezérel minket: legyünk egyensúlyban a lehetőségeinkkel” – osztja meg alapstratégiáját az ügyvezető, Gódi Attila.
A rendszerváltást követően építőanyag-hiány lépett fel, így a család újabb lehetőséget látott a fejlődésre, noha ekkor a technológiai háttér még nem állt a cég rendelkezésére. „A feleségem édesapja, dr. Mészáros Vilmos nagy átalakításokba kezdett: 1993-ban egy új, félautomata gyártósort vásárolt, amely még kézi kiszolgálású volt ugyan, de már évi egymillió, jó minőségű beton tetőcserép gyártását tette lehetővé” – ismerteti a kezdeteket Gódi Attila. Ekkor már külső forrásokat is igénybe vettek: az eredmény visszaforgatása mellett bankhitellel is gazdálkodtak. Ez az időszak már küzdelmesebb volt, hiszen az időközben megjelenő multinacionális versenytárs nem kis kihívást jelentett. Nem is beszélve a megfelelő gyártási kapacitás hiányáról, hiszen egészen 1998ig olyan hatalmas felvevőképes kereslet mutatkozott, hogy szinte nem is tudtak elég terméket előállítani. Így a piaci lehetőségek kihasználása érdekében fejlesztésekbe kezdtek. A szlovákiai gyár 2004-ben készült el, 2005-ben pedig Erdélyben saját leányvállalatot hoztak létre, de több egykori jugoszláv országban is jelen voltak. A család büszke arra, hogy úgy tudtak hazai tulajdonban maradni, hogy időközben egyrészt egyre több versenytárs tört be az építőipari piacra, másrészt több felvásárlási kísérletet is sikerült kivédeniük. Akvizíciós célponttá váltak, de a hagyományokat követve továbbra is családi kézben tudták tartani a vállalatot.
A cég fejlődésében a 2006-os év jelentett újabb mérföldkövet. Ekkor fogalmazták meg ugyanis tízéves fejlesztési koncepciójukat, amelynek részeként felépítettek egy új gyárat Kunszentmiklóson. A 2008-ban átadott egység akkor a régió egyik legfejlettebb technológiájával rendelkezett. Az átadás után alig egy hónappal hideg zuhanyként érte őket a gazdasági válság kirobbanása. „A belföldi piac széthullását jól illusztrálja, hogy az újlakás-építések száma a korábbi 44 ezerről 6-7 ezerre csökkent, azaz a szektornak kevesebb mint a 20 százaléka maradt meg; meglehetősen kemény helyzetbe kerültünk” – idézi fel a nehéz időszakot Gódi Attila.
A krízis túlélésének a receptjét az exportpiacok felfejlesztése jelentette. Mivel Románia, Szlovákia, Csehország lakosságát kevésbé érintette a devizahitelezés, ezért ezek a piacok nem roskadtak meg annyira, így a Terrán Tetőcserép Kft. a legnehezebb időkben régiós szinten is meg tudott jelenni.
Stratégiájuk bevált, melyet az is megerősített, hogy létszámleépítésre nem került sor. Sőt, 2010-ben húztak egy merészet. Ekkor már látták, hogy a válság tovább tart majd, és mélyebb is, mint ahogy korábban gondolták. A rendelkezésre álló anyagi erőforrásaikkal nem a krízis túlélésére játszottak, hanem az akkorra már magas költségszinten termelő bólyi gyár helyett egy újat építettek. A mintegy kétmilliárdos beruházással Közép-Európa legnagyobb és legkorszerűbb betoncserépgyára épült meg 2012-re, mintegy 3500 négyzetméteres csarnokkal.
A klasszikus egytermékes, egy telephelyes vállalkozásból mára a régió egyik vezető tetőcserép-előállítójává váltak. Modern gyártórendszereik révén évente negyedmilliárd tonna alapanyagot mozgatnak meg, hogy elkészüljön a mintegy 50 millió cserép, közel százféle termék formájában. A következő lépcsőfok, hogy európai mércével mérve is középvállalattá váljanak a betoncserépgyártásban, ezt az exportpiacok további felfuttatásával igyekeznek elérni. Gódi Attila nagy reményeket fűz a hamarosan átadandó erdélyi üzem elkészültéhez. Így a már meglévő Budapest–Zágráb–Belgrád három szöget az erdélyi piacokkal tudják „négyszögesíteni”. További kitörési pontot jelenthet számukra a Nyugat-Európában való terjeszkedés.
Jelenleg a legnagyobb nehézség a megfelelően képzett munkaerő megtalálása és megtartása, míg a fejlődés legnagyobb kihívását egy regionális vállalatszervezeti struktúra és munkakultúra kialakítása jelenti. Az ügyvezető büszke arra, hogy olyan munkavállalókkal tudták eddig megoldani a társaság egyes funkcionális területeinek az irányítását, akik már 15-18 éve a cégnél dolgoznak, ugyanakkor a szervezet fejlesztése új pozíciók létrehozását is igényli.