Sokáig inkább csak az ágazaton belül ismerték az UBM Csoport nevét, ám 2017 márciusában bevezette részvényeit a Budapesti Értéktőzsde T kategóriájába. A ma már kilenc vállalkozásból álló cégcsoport Magyarország meghatározó fehérjeimportőre, gabonakereskedője és veze tő takarmánygyártója. „A szinergiák működnek” – mondja ténykedésükről Varga Ákos, a csoport tulajdonosi jogait gyakorló UBM Trade Zrt. elnöke, s ezzel kimondja azt is, hogy miként tudtak az elmúlt húsz évben folyamatosan növekedni.

Varga Ákos szinte rögtön az induláskor, 1997­ben csatlakozott az UB Merchants Kft.­hez, amely az addig leginkább szokásos vasúti szállítás helyett a Duna–Majna–Rajna­csatornán, uszállyal lebonyolított szójadaraimporttal kezdte meg a tevékenységét. Az akkori két tulajdonos Uzsoki András és Botos Andor volt. „Tőlem a kereskedelem felvirágoztatását várták” – emlékeztet Varga Ákos. Hozzáteszi: „Én a múltból alázatot tanultam. A partnerek és a dolgozók felé egyaránt. Nálunk nem csupán szólam, hogy az ember áll a középpontban. Élhető cégkultúrát alakítottunk ki, nyugodtan mondhatom, hogy jó nálunk dolgozni.”

Az UBM-nél a jövőre és a generációváltásra is gondoltak. Gyakornoki programjuk van, s a majdani vezetőt is megtalálták már, aki ezek után természetesen nem kívülről, hanem a cégen belülről veszi át a kormányrudat. Horváth Péter – aki ma már az igazgatóság tagja – 1999­ben érkezett a vállalathoz, és hamar bizonyította rátermettségét: aktív volt a chicagói árutőzsdén és a holland kikötői kereskedelemben is.

Ekkortájt fogtak bele a gabonakereskedelembe is és hoztak be más takarmány­alapanyagokat, például kukoricaglutént vagy szójaolajat. Az UBM­hez 2004­ben csatlakozott Bustyaházai László, akinek a vezetésével létrehozták a takarmánydivíziót. Nem volt könnyű, de megcsinálták. Állatfajspecifikusan, tanácsadással, minden partner egyéni igényét figyelembe véve. Akkoriban a készkeverék takarmányokhoz szükséges koncentrátumot, a premixet még megérte bérgyártatniuk, később viszont, a fejlődésnek köszönhetően a gyártást már saját üzemükben tudták végezni.

Premixüzemük mellett ma már országszerte több takarmánykeverőjük is van saját és résztulajdonban. „Premixből 12 ezer tonnát gyártunk, szójadarából 200­250 ezer tonnát forgalmazunk, ebből 150 ezret belföldre, ami piacvezető arány a maga 30 százalékával. Gabonából 700­800 ezer tonnát mozgatunk – ez a piac 7­9 százaléka –, melynek kisebb részét a saját takarmányokhoz adjuk, a többit exportáljuk vagy belföldön értékesítjük. A késztápok piacát az idén a 15 százaléknak számító 400 ezer tonnával szintén vezetjük, és ez a mennyiség 2019­re 600 ezer tonnára nő” – mondja Horváth Péter, aki a gabonakereskedelem tervszámairól beszélve az egymillió tonnás mennyiséget említi.

Ami az UBM-et a versenytársaktól a fentiek mellett még megkülönbözteti, hogy kiemelt figyelmet fordítanak a kutatás­fejlesztésre, a leginnovatívabb termékek forgalmazására. Szlovák és szerb kapcsolataik erősítése mellett nyitnak Horvátország, Románia és Ausztria felé. Marosvásárhelyen 2018 őszéig felépítik Európa legkorszerűbb takarmánykeverőjét, és 2017 folyamán indítanak egy kereskedelmi céget ugyanitt, s jövőre Ausztriában is. „Szeretnénk betölteni a híd szerepét a génmódosítástól (GMO) mentes szerbiai szójabab és a szintén GMO­mentes osztrák, német, svájci piac között” – szól a tervekről még Horváth Péter.

„Nem utánoztunk senkit, és nem is vágott hozzánk senki egy halom pénzt. Évről évre fejlődtünk, egyik kockát rakva a másikra. Úgy, hogy minden esztendőben a megtermelt nyereséget a cégben hagyva beruháztunk. Igaz volt ez a válság éveire is, amikor a fejlesztések visszafogása helyett mi előrementünk, amely döntést az elért eredmények utólag igazolták” – mutat rá az UBM elnöke. Varga Ákos hangsúlyozza: „A nyereség ebben az iparágban sosem kiemelkedő, de mindig stabilan jó volt.”

 100-ubm.jpg