Schvarcz Zoltán világéletében vállalatirányítási és ügyfélkezelési szoftverekkel foglalkozott, s a legnagyobb cégek által kedvelt régi, ámde rugalmatlan, a mai kor igényeivel lépést tartani képtelen programmatuzsálemekkel próbálta felvenni a harcot. „Emlékszem, a kezdeti időkben az egyik japán ügyfelünk apró autóalkatrészeket szállított, s szüksége volt egy a számvitelt és más folyamatokat koordináló rendszerre. Csakhogy a nagyvállalatok nem igazán tudtak olyan programot mutatni a megrendelőnek, amely az általuk gyártott mütyüröknek az árát kezelni tudta volna, hiszen dollárban egészen hét tizedesjegyig kellett lemenni. Az elérhető rendszerek többsége 2-4 tizedesjegyig számolt, és volt talán egy olyan is, amely 5-ig le tudott menni. A mi programozóink viszont negyedóra alatt lekódolták az ügyfélnek azt, amire szüksége volt” – idézi fel az XAPT Kft. ügyvezetője.
A korábban ezen a területen, globális cégeknél is sok tapasztalatot szerzett Schvarcz Zoltán közel hetven vállalatirányítási programot vizsgált meg, miután céget alapított. Kollégáival tízet találtak jónak, de a rövid listára csak három került: a Navision, a Great Plains és az Axapta. Ez utóbbi lett végül a befutó, s innen jött a társaság neve is. Az Axapta azért volt különleges, mert amíg egy robusztus rendszerben mondjuk a hét tizedesjegy problémáját ázsiai programozók tucatjai tipikusan 3-4 hónap alatt tudták csak kezelni, addig a dán gyökerű Axaptát úgy fejlesztették ki, hogy egy hozzáértő szinte minden egyedi ügyféligényt képes volt megoldani.
Precíz elemzés, rendszerbeli rugalmasság és gyorsaság: ez tulajdonképpen üzleti modelljük mixe. A jól időzített 2000es indulással pár év alatt az XAPT a legjobbak közé került.
Ugyanakkor a cégfelvásárlás ebben az üzletágban sem ismeretlen tényező. Az Axaptát felvásárolta a Navision, az utóbbit pedig bő egy éven belül a Microsoft. A redmondi multi a Great Plains szoftvercéget is megvette, így az XAPT mindhárom kinézett programja az amerikai óriásnál kötött ki. Nem is csoda, hogy a vállalatirányítási rendszerek terén a Microsoft legfontosabb partnere nálunk Schvarcz Zoltánék cége.
A Microsoft Dynamics néven futó nagy rendszercsalád hozzáértő telepítője és támogatója lett a látványosan bővülő XAPT, amely a 2000-es négyfős vállalkozásból hat-hét év alatt egy százfős informatikai céggé nőtte ki magát. Az első hazai nagy ügyfeleik közt volt a Diagon, a Marso, a Diego, a Lindab és a Masterplast. A hazai nagy- és középvállalati kliensek közt a Caterpillar itthoni képviselete, a Huntraco Zrt. is felsorakozott, ahol olyan jól oldották meg a régi szoftverekről történő átállást, hogy több Caterpillar-díler is felfigyelt e rugalmas termékre, és ma már Amerikában is rengeteg nehézgép-kereskedésnek ők adják a rendszereit. De szállítanak Ausztráliába és Óceániába, Vietnamba, Jordániába, Líbiába, Japánba és újabban Kolumbiába is munkagépkereskedésekbe. A Marso itthoni referenciája révén pedig egy nagy kanadai gumiszerviz-hálózatot is ügyfeleik közt tudhatnak. A 2008-as válság előtt találtak egymásra az osztrák New Frontier Grouppal, amely pénzügyi-szakmai befektetőként segítette át őket a válságon és juttatta őket új piacokhoz is tőkeereje, referenciái révén.
Az XAPT Kft. és külföldi leányai értékesítésének jelenleg a 80 százaléka export, méghozzá magas hozzáadott értékű hazai szoftverfejlesztést, -telepítést és -támogatást adnak el, a munkatársak száma pedig 400 felett van. A legjobb években 30-35 százalékos bevétel- és EBITDA-növekedést tudtak felmutatni, így a tőzsdei bevezetés is felmerült. Most nagyon megváltozott a piac, mert a több tízmilliós szoftverlicencek helyett a válság után egyre inkább a havi díjas, felhasználónkénti fizetésre állnak át az ügyfeleik. Így egészen más finanszírozási modellre van most szükség, mint korábban; félezer ügyfelüket is részben új módszerekkel kell kiszolgálni, megtartani. Ebben segíti őket a Microsoft, hiszen az XAPT tagja annak a nemzetközi, csupán tucatnyi partnercéget magában foglaló szűk körnek, amellyel a transznacionális vállalat együtt dolgozik. Megkapták a Global Independent Software Vendor (GISV) címet, amellyel a Microsoft anyagilag is elismerte, hogy vállalatirányítási szoftvereit a magyar cég kivételes mértékben képes testre szabni és lokalizálni. Jelenleg új stratégián dolgoznak, előrehaladott tárgyalások zajlanak egy új partner bevonásáról az üzletbe, de erről Schvarcz Zoltán egyelőre nem árulhatott el részleteket.