A Detki Keksz indulásához tulajdonosai mind adtak „valami hozzávalót” 1983-ban: az Édesipari Vállalat egy régi gépet, a Detki Termelőszövetkezet (tsz) a területet, a Heves Megyei Sütőipari Vállalat pedig pénzt és embereket. A kezdetekben évi 3000 tonna kekszet előállító gyár első igazgatója Koósa Kálmán volt, aki mindenhez értő jolly jokerként kilenc éven keresztül irányított. A gazdasági társulást 1992-ben kft.-vé kellett alakítani, ekkor adta át a stafétabotot feleségének, Pavlova Olgának. Ők Moszkvában ismerkedtek meg, élelmiszeripari gépészmérnöknek tanultak mindketten. Bár Pavlova Olga szerint neki „csak” papírja van róla, hiszen az évek során inkább a vezetéssel és a kereskedelemmel foglalkozott. A Detki Keksz most három család egyenlő arányú tulajdonában van, amelyek havonta üléseznek. A jelenleg évente átlagosan 10 ezer tonna körüli legyártott keksz és linzer 95 százalékát a hazai piacon értékesítik. Ezzel az országos mennyiség (hozzávetőleg 24 ezer tonna) nagy részét a társaság adja.
A cég első nagyobb gépbeszerzésére 1999-ben került sor. Vállalatirányítási rendszerük kiépítésére 2007-ben nyertek pályázatot, ekkor csatlakozott a céghez Koósa Péter, az orosz ügyvezető asszony fia, akkor még projektmenedzserként. „Azóta mindenbe beletanult, és sok újítást vezetett be a vállalatnál” – vallja Pavlova Olga. Az ügyvezetést ma már anya és fia együtt viszi. „Ha van tudás, energia és akarás, az viszi a céget, meg a sikerek. Jó látni, hogy a fiam egyre több mindenben akar és tud bizonyítani, s mindig újabb célokat tűz ki.” Koósa Péter azt mondja: minden napot úgy fejez be, hogy megvizsgálja, mi volt jó, mi kevésbé, és hogyan lehetne még jobban legközelebb.
Bár a múlt évben intenzív márkaépítésbe kezdtek, a külföldi dömpingáru ellen „B” márkák bevezetésével, a szortiment szélesítésével védekeznek. Gyerektermékeik mellett cukor- és gluténmentes, valamint magas hozzáadott értékű árut is fejlesztenek. Hazánk nagy háztartásikeksz-fogyasztó ország: a teljes gyártási mennyiség 65 százalékát adja, amelynek 30 százalékát darált formában értékesítik. Ez volt a márkakövető Detki Keksz első olyan terméke, amelyet a legnagyobb konkurens, egy multinacionális vállalat lemásolt. „Bánom, hogy akkor nem védettem le” – hangsúlyozza a cégtulajdonos. Egyébként a háztartási keksz a maga egyszerűségével a hazai piac sajátja, gyerekeknek, de még gyomorfájósoknak is adható. Saját márkás háztartási kekszet első alkalommal az azóta már megszűnt Profi-lánc számára készítettek. Dilemmáztak is azon, hogy belépjenek-e erre a piacra, mert az így megszerezhető forgalmat nem akarták elveszíteni. Utólag helyes döntésnek ítélik a lépést, hiszen az édes keksz kategória 38 százaléka ma saját márkás termék; nagy részét a Detki gyártja.
A brandépítés érdekében márkatermékük csomagolását orgonalilára váltották – ez volt az a szín, amelyet egyik konkurens sem használ. A marketingköltéseket a korábbi háromszorosára emelték, és marketinges kollégával bővítették a csapatot. Mindeközben a gyár méretét 2012-ben 3400 négyzetméterrel növelték, így a raktározási kapacitás jelentősen nőtt, ami azóta ismét kevésnek bizonyult, így 2013 óta újra raktárat bérelnek. Még ebben az évben vettek egy 1,3 millió eurós kemencét, három csomagoló- és egy mártógépet. Az elmúlt hét esztendőben 3,2 milliárd forint értékben invesztáltak, ehhez 680 milliót nyertek EU-s pályázatokon. „A 2012es volt az az év, amikor úgy döntöttünk: a cég elég tőkeerős ahhoz, hogy egy beruházási hullámba belekezdjen. Célunk a profit mértékéig mindig beruházni” – fogalmazott Koósa Péter.
Az új gépekkel felszerelt gyárban (egyetlen lecserélendő régi kemencéjük van) további fejlesztések következtek: 2014-ben egy innovációs termékkel, a kekszchipsszel jöttek ki a piacra, amely egy új technológia, a felületízesítés segítségével alacsony sótartalom mellett ad kellemes ízélményt. Tavaly tovább gépesítették a folyamatot, így már a kartonozás is részben automatizált. Ehhez kapcsolódó innovációjuk – amellyel a végtermék térfogat-ingadozását csökkenthetik – megvalósítását önerőből és hitelből finanszírozzák. A következő másfél évre tervezett 500-600 milliós fejlesztéseik mind a hatékonyságnövelést és az automatizálást célozzák, az erős pénzügyi háttér miatt pályázatokra és csak kismértékű hitelre támaszkodva.
A Detki Keksz további célja munkáltatói márkájának erősítése. „A piacképes alapbérre még minőségi és teljesítményarányos ösztönzőrendszer is épül, valamint jó juttatási csomag és premizálás – és még így is nehéz jó munkaerőt találni, aki, mint régen, mindent belead” – fogalmaz Koósa Péter. Most 150 körüli a létszám, a dolgozók többségét saját buszszal szállítja a cég, akár 60-70 kilométerről.
Tavaly a teljes kekszpiac 3 százalékkal nőtt, de a jó árbevételt rontották a megemelkedett alap- és csomagolóanyag-árak, munkabérköltségek, valamint a fogyasztói árak csökkentése. Ez meg is látszik a 2016-os eredményeken, viszont az idén szép növekedést várnak volumenben és árbevételben is.