Magyarország valóságos paradicsom a mezőgazdaság szempontjából, az éghajlat és a föld kiváló az élelmiszer-termelésre és -előállításra – vallja hazánk egyik legnagyobb húsipari cégének, a KOMETA 99 Zrt.-nek az ügyvezető igazgatója. Giacomo Pedranzini joggal büszke arra, hogy árbevételük tavaly meghaladta a 36 milliárd forintot, hiszen azt megelőzően számos nehézséggel néztek szembe. Azonban a társaság nagy erőfeszítésekkel és rengeteg munkával növekvő pályára állt, az elmúlt három évben megduplázta forgalmát, s mára nyereségessé vált.
Persze nem volt mindig így: 1994-ben, amikor két tradicionális olasz húsiparos család, a Pedranzini és a Ruffini família megvásárolta a Kaposvári Húskombinátot, úgyszólván mindent elölről kellett kezdeni. Mint a tulajdonos mondja, mára letisztult az iparág és a feldolgozott húskészítmények piaca, hiszen korábban több mint tíz nagy cég versenyzett egymással, azonban mára csak azok maradtak, amelyek megfelelő válaszokat adtak a kihívásokra.
2012-ben kétmilliárd forintos tőkebevitellel a városi önkormányzat 38 százalékos tulajdonrészt szerzett a vállalatban, ezzel segítve annak megerősödését: a tranzakció azonban meghatározott időre szól, egészen pontosan öt évre. Az olasz tulajdonosok ezt megelőzően, illetve párhuzamosan ugyanilyen összeggel növelték a társaság tőkéjét. Kaposvár pénzügyi segítsége lehetővé tette, hogy több száz család munkalehetősége megmaradjon, közben pedig a társaság állta az új befektetők felé a biztos anyagi megtérülés opcióját.
Nemrég mintegy 9 milliárd forintos hitelkeret-szerződést kötött a KOMETA 99 Zrt., amellyel refinanszírozta meglévő hitelállományát és új forráshoz jutott, amelyből tovább tud növekedni és fejleszteni.
„Az utóbbi években jelentős fejlesztéseket hajtottunk végre: egyebek mellett teljesen felújítottuk a vágóhidat és a csontozóüzemet, valamint jelentős beruházások történtek a gyártó- és a csomagolóegységeinkben is” – meséli Giacomo Pedranzini, akinek nem csak képletesen az élete a KOMETA 99 Zrt.; a cég területén található irodaház felső szintjén alakította ki lakását, itt él a családjával. Az ügyvezető kiemelte, hogy a tulajdonosok mellett a legfontosabb támogató a lojális, megbízható munkaerő és a nagy tapasztalatú, magas szintű és odaadó munkát végző menedzsment. Utóbbi a sikert a mindennap alkalmazott mottójával éri el: „A szó elszáll, a jó példa magával ragad!”
A vállalatnál kiemelten figyelnek az egészséges táplálkozás irányelveinek való megfelelésre és a környezetvédelemre is. Termékeik hozzáadott gluténtól, glutamáttól, laktóztól és tejfehérjétől mentesek, nem beszélve a szójáról, amely szinte „tiltott szó” az üzemben, mivel a húsiparban a szója a hús helyettesítésére használható. Az energiafelhasználás és a környezettudatosság szintén fókuszban van: a szennyezőanyag-kibocsátás minimalizálása úgy lehetséges, hogy a termeléshez, az infrastrukturális ellátáshoz használt berendezések, technológiák megfelelnek az elérhető legjobb technika, a BAT (Best Available Techniques) követelményeinek.
„A legkorszerűbb szennyvízkezelő rendszer működtetésével biztosítottuk, hogy a környezetből – a saját kutunkból – kinyert tiszta vizet felhasználás után közvetlenül az élővízi környezetbe, az üzemünk mellett futó Kapos folyóba adhassuk vissza tisztán, minimalizált és folyamatosan ellenőrzött terhelési mutatókkal. Ezenkívül elengedhetetlennek tartjuk a frissesség megtartását: ez a húsnál kiemelt szempont! A »maradék« szót nem ismerjük, teljesen feldolgozzuk a sertést. A kiváló friss húsok és húskészítmények mellett a csontokból például állati takarmányozáshoz, illetve a vegyiparban is felhasználható alapanyagot tervezünk készíteni” – ismerteti a várható fejlesztéseknek köszönhető változásokat Giacomo Pedranzini. A számok önmagukért beszélnek – mondja dr. Prohászka Balázs gazdasági igazgató. Összességében az éves forgalom döntő része – az árbevétel 61 százaléka – a belföldi értékesítés eredménye. Azonban a társaság tavaly 2015-höz képest már jóval többet exportált. A legfrissebb számokról annyit, hogy az exportárbevétel részaránya a 2016-os 37-ről 44 százalékra emelkedett májusban.
Idetartozik, hogy európai kivitele mellett a vállalatnak sikerült megduplázni a dél-koreai értékesítést, sőt már Japánba is exportálnak. Az olasz leánycégen – KOMETA Italia – keresztül egyre nagyobb arányban adnak el termékeket Olaszországban is.
A 140 ezer négyzetméteres ipari területen az üzem mintegy 30 ezer négyzetmétert foglal el, ahol több műszakos munkarendben állítják elő áruikat, a friss húsokat és a feldolgozott húskészítményeket. Az idén hetente 12 ezer – uniós színvonalnak megfelelő – sertést vágnak le, és naponta 70 tonna feldolgozott húskészítmény készül. Friss sertéshúsból hetente 250 ezer védőgázas csomagolású tálcára való készül, és például Olaszországba csak egy nap 13 tonna főtt sonkát exportálnak, ez minimálisan is 1000 darabot jelent. Abban a tulajdonos és a gazdasági igazgató is egyetért, hogy a minőség és a frissesség a legfontosabb, s ezt az üzleti partnereik értékelik is. Nem a véletlen műve, hogy évről évre nő értékesített termékeik mennyisége, a cég pedig egyre sikeresebb.