Stílszerűen szólva nem volt „nagy kanyaroktól mentes” az iData Kft. legidősebb alapítójának, Szabó Lajosnak a pályája. Fiatal mérnökként 1986-ban még ő beszélte rá a főnökét, hogy vállaljanak el egy teljesíthetetlennek tűnő megbízást. A Forma–1-es pálya építésekor, alig négy hónappal a verseny előtt derült ki: négyszáz nemzetközi telefonvonalat igényelt Ecclestone a magyar féltől. Csakhogy 1989 előtt másképp mentek a dolgok: a gödöllői központ mindössze tíz (!) ilyen összeköttetést tudott volna adni. Ugyanakkor a jó, hatékony szervezésnek köszönhetően négy nappal a verseny előtt összejött a szerződésben előírt négyszáz vonal.
Ez a rugalmasság és lehetetlent nem nagyon ismerő hozzáállás ma is tetten érhető az iData Kft. működésében, ám a cég megalapításig rögös út vezetett. A kilencvenes években kezdtek GPS-es lopásgátlókat fejleszteni és járműkövetéssel foglalkozni. A kezdeti sikerek ellenére a kellő szakmai támogatás hiányában alábbhagyott a lendület. Lajos mentőövként bedobta egyetemista fi át, Szabó Andrást, később az ő évfolyamtársát, Póka Balázst, ám a cég működését végül a tulajdonos megszüntette. Lajos 2005 végén megalapította az iData Kft.-t Andrással, Balázzsal és Nagy Attilával, aki a szerelésért volt felelős. András és barátja 1998-ban, saját vállalkozás keretében a Trackstar.hu képében az elsők között készítettek nyomkövető rendszert. A rendszerváltozás után a magyar vállalkozások nem működtek hatékonyan, ezért nagy szükség volt olyan struktúrára, amely átláthatóságot, mérhetőséget biztosít. Ez a trend az uniós csatlakozást követően még jobban felerősödött, amikor a magyar vállalkozások szemben találták magukat a hatékony távol-keleti és nyugat-európai cégekkel.
András és Balázs nem csak az üzleti életben ért el sikereket. András az iData üzleti modelljére a tudományos diákköri konferencián (TDK) dékáni különdíjat kapott a Műszaki Egyetemen. Balázst szintén rektori különdíjjal jutalmazták a személyi adatok védelme témájú dolgozatáért.
Az ötven felett is agilis apa járta az országot, gyűjtötte az információkat az igényekkel, kérésekkel kapcsolatban. Az üzletszerzés során a kisebb ügyfeleket is megbecsülte, akik csak egyetlen autóba kértek ilyen eszközt. Ez a rugalmas és nem csak a szavak szintjén vevőközpontú hozzáállás azután rengeteg kuncsafthoz segítette őket. Az alma pedig nem esett messze a fájától, mert András szintén mindent megtett az üzletszerzésért. Előfordult, hogy az édesapa a tárgyalás elején felhívta: meg kellene oldani egy újabb funkció fejlesztését. András az unalmas egyetemi óra alatt, ott helyben, a laptoppal összedobta a kért funkciót, így Lajos még el sem köszönt a tárgyalásról, és a döbbent ügyfél látta, hogy amiről 40 perccel ezelőtt beszéltek, már működik is.
A sikeres értékesítés másik alappillére, hogy András szemfülességének köszönhetően a cég 2006-ban szinte elsőként regisztrált a Google AdWords alkalmazáshoz. Ennek köszönhetően ugrásszerűen megnőtt a megkeresések száma. Úgy ismerték meg a céget, hogy nem kellett nagyobb összegeket például konferenciákra, PR-cikkekre költeni.
A vállalat stratégiájának legfőbb eleme a villámgyors reagálás az egyedi ügyféligényekre, fókuszálva a költséghatékonyságra.
Ez a rugalmasság elsősorban az iTrack Vizsla belső keretrendszernek és a vállalati kultúrának köszönhető. Az iTrack nyomkövető rendszer egy platform, erre építenek a teljes cégből összeálló projektcsapatok. Így akár Java-fejlesztőmérnök nélkül is leszállítják az ügyfél által kért egyedi megoldásokat, melyeket később dobozos megoldásokba forgat át a vállalat; az egész cég egy hatékony innovációs gépezetként működik.
Bár már mintegy 25 ezer járművet követnek (ezek jelentős része útdíjazó teherautó), és a létszámuk is 120 fősre nőtt, melyből közel harminc a fejlesztőmérnökök száma, mégis megmaradt a családias légkör. A szoftveres és hardveres fejlesztők közül mindig a legjobbakat igyekeznek felvenni, így lehetséges az, hogy olyan pontos üzemanyagfogyást mérő, egyedi szondát fejlesztettek, melynek segítségével kevesebb mint egy százalék hibával meg lehet mondani a tankolási és fogyasztási adatokat. A pontos mérés lehetővé teszi a vezetési stílus kontrollálását, így a járműveket és az üzemanyagot kímélő sofőrök jutalmat kaphatnak a cégtől.
A HR a társaság stratégiájának alapköve. Bejáratott módszerek és technikák vannak a felvételiztetésre, a munkavállalók motivációjára, megtartására. Büszkék arra, hogy elnyerték Az év intelligens vállalata címet is, illetve három alkalommal kerültek be a Deloitte által meghirdetett régiós versenybe, az ötven leggyorsabban növekvő technológiai cég közé (Deloitte Technology Fast50).
Az üzlet tehát egyre jobban megy, részben azért is, mert minden pénzt visszaforgattak a fejlesztésekbe. Így döntően önerőből építkeznek, csupán a házi hardvergyártás forgóeszközigényét fedezik részben banki hitelből. Disztribútorokon keresztül erősek Szerbiában (másfél ezer jármű) és Romániában, ahol mintegy ötezer jármű számára adnak szolgáltatásokat. Az évi 1,3 milliárdos árbevétel 70-80 százaléka így a havi díjas szolgáltatásokból keletkezik. Tőkebevonáson is gondolkodnak, de csak hosszú távon.
A vállalat értékét három dolog képviseli: a kollégák, az alkotó céges kultúra, valamint a kiváló platformként működő nyomkövető rendszer, az iTrack Vizsla.