Szűk két évtizede gyógyszeripari fejvadászattal indult, ma már számos saját készítmény, köztük az ismert Szent-Györgyi Albert C-vitamin forgalmazója a Goodwill Pharma. A társaság története 1997-ben kezdődött a Nobel-díjat érő felfedezés színhelyén, Szegeden. Ekkor ismerte fel Jójárt Ferenc, a társaság alapító vezérigazgatója, hogy a gyógyszerágazatban hatalmas igény van az értékesítési tevékenység fejlesztésére. A szakembernek már ekkor komoly egészségügyi múltja volt: fül-orr-gégészként dolgozott kórházban és egyetemi klinikán, vállalt körzeti orvosi ügyeleteket, és egy ideig egy erre a területre szakosodott multinál is alkalmazásban állt.
A kilencvenes évek közepén az orvoslátogatói tevékenységet még csak orvosok és gyógyszerészek végezhették, így érezhető munkaerőhiány volt a szakmában. Erre építette fel az üzletet a Goodwill Pharma, amelytől hamarosan teljes értékesítő teamek toborzását várták el a megrendelői, a legnagyobb hazai gyártó cégek. A munkaerő-közvetítési tevékenység során a vállalat egyre több olyan multival került kapcsolatba, amelynek ekkor még nem volt magyarországi képviselete. A cégvezetés úgy döntött, megpróbálják kibővíteni az együttműködést ezekkel a társaságokkal, és a fejvadászat mellett egyes termékek értékesítésére, vagy akár az adott vállalat itteni teljes körű képviseletére szerződnek le.
A Goodwill úgy állapodott meg ügyfeleivel, hogy csak az adott termékek árbevétel-növekménye után kap jutalékot. Az üzleti modell működött, talán túl jól is, az ilyen disztribúciós szerződések ugyanis 2-5 év után kifutottak, és a partnerek jellemzően nem hosszabbították meg ezeket, mert az időszak végére már akkora volt a forgalmuk, hogy megérte saját képviseletet alapítani.
Bár a bolt jól ment, ilyen körülmények között hosszabb távon nehéz tervezni. A Goodwillnek túl nagy volt a függősége a partnerektől, a társaságnál ezért úgy döntöttek: újabb lépést tesznek, és belevágnak a saját gyógyszerek forgalmazásába. A folyamatot a gazdasági válság csak felgyorsította, a krízis hatására ugyanis a partnerszervezetek behúzták a kéziféket, ami miatt a cég addig dinamikus növekedése lelassult.
Az előkészületek 2010-ben értek révbe, ekkor jelent meg a piacon első saját készítményeivel a vállalat. „Generikus gyógyszerek licencét szereztük meg és ezeket goodwillesítettük” – vázolja röviden a receptet a vezérigazgató. A fejlesztést és a termékek törzskönyvezését jellemzően a társaság végzi, ahogy a logisztikai tevékenységet és az értékesítést is, a gyártást azonban jórészt bérmunkában oldják meg a világ különböző pontjain. A csoport öt-hat év alatt egy teljes termékportfóliót épített ki 40-50 branddel, amelyek között vényköteles és recept nélkül kapható gyógyszerek, táplálékkiegészítők és speciális gyógyászati célra szánt tápszerek is vannak.
Közben a határokon túlra is kimerészkedett a csoport. Szerbiában már jó ideje működik ugyanezen a néven egy cég, amelynek a többségi tulajdonosa a magyar Goodwill. A közeljövőben disztribútorokon keresztül megkezdik saját termékeik forgalmazását Csehországban és Szlovákiában is, míg Ausztriában és Németországban online értékesítéssel lépnek piacra.
A nem túl távoli tervekben szerepel a gyártás fejlesztése is. „Most egy kicsit a feje tetejére állított gyógyszergyártó vagyunk, amely minden fontosabb tevékenységet végez, a termelést kivéve. Két éve működik ugyan egy nem túl nagy, táplálékkiegészítőket előállító üzemünk, de szeretnénk ezen a területen is továbblépni, akár egy kisebb cég felvásárlásával” – vázolja a terveket Jójárt Ferenc.