DSC04141_billingo2.jpg

Hatvanöt online számlázó volt a piacon, amikor egyéves belső használat után, 2014-ben mindenki számára elérhetően elindult a Billingo, ám sokáig mégsem a digitális versenytársak jelentették a legnagyobb konkurenciát, hanem a kézi számlatömb. Az erős piaci verseny ellenére az elmúlt 10 évben – két hónapot leszámítva – folyamatosan nőtt a szolgáltatás felhasználóinak száma.

„A Billingo indulásakor a legtöbbször azt kaptuk a környezetünkből, hogy minek öntünk a Dunába vizet, minek még egy számlázó a piacra, nem tudunk majd kitörni” – meséli Sárospataki Albert vezérigazgató. Hogy mégis sikerüljön, ők például az indulástól kezdve tegezték az ügyfeleiket (az akkoriban jellemző magázás helyett), az online felületeken és az ügyfélszolgálaton egyaránt, ami nem mindenkinek tetszett, de – többek között – ez is megkülönböztette őket a többiektől. Az első években a marketingkampányuk is ambivalens érzéseket váltott ki: az egyik hirdetésükben egy szilikonos melltartópánt, egy szandál–zokni kombó, illetve egy kézi számlatömb volt látható, az „Egy a közös bennük: mindegyik ciki.” felirattal. 

Ez többeket felháborított, viszont ennek a merész és szokatlan hangvételnek köszönhetően kezdett el kialakulni egy jól megfogható billingós közösség, amelynek tetszett újszerű hangvételünk és hozzáállásunk a piachoz.

Szintén bejött, hogy a kezdetektől működtettek telefonos ügyfélszolgálatot, pedig eleinte anyagilag ezt sokan elhibázott döntésnek véltek, hiszen a regisztrálók nagy része a szolgáltatás ingyenes verzióját vette igénybe. Utóbbi ma is igaz, ám így olyan fejlesztéseket tudtak megvalósítani, amelyek valós ügyféligényekre reagáltak. A Billingo volt az első online számlázóprogram, amelynek nemcsak asztali gépre, hanem bármilyen elektronikus eszközre – mobiltelefonra, tabletre – optimalizált verziója is létezett, illetve mindvégig hangsúlyos volt a különböző szoftveres, webáruházas integrációk és számlázási automatizmusok beépítése a működésbe.

Megküzdöttek a sikerért

„Sokan mondják, hogy könnyű dolgunk volt, hiszen 2018-tól a NAV is az online számlázás felé terelte a piacot az online bekötésekkel, de mi már ezt megelőzően, 2017 végére a második legnagyobb piaci szereplővé váltunk” – teszi hozzá a vezérigazgató.

Ennek ellenére nem volt egyszerű az útjuk. „9 évig pénzügyileg veszteségesen működtünk, de ez egy tudatos döntés volt; éreztük, hogy folyamatos lehetőség van a növekedésre, és erre fordítottuk az összes belső és külső forrásunkat. Így banki hitelt nem tudtunk igénybe venni, mert kockázatos cégnek minősültünk, viszont több alkalommal is vontunk be kockázati tőkét. Ettől sokan óvtak, de mindig teljesítettük a vállalásokat, ezért érdemben sosem szóltak bele a működésünkbe.”  2020-ban, a tőkebevonás előtt a Billingo kft.-ből zrt.-vé alakult, hogy a befektetett tőkét megfelelően tudják strukturálni és differenciálni.

A rendszer újraírása 2019–2020-ban vált szükségessé, mert addigra a fejlesztési kapacitások közel 60 százalékát felemésztette a hibák javítása, s csupán a fennmaradó részből jutott termékfejlesztésre. A váltást olyan módon kellett végrehajtani, hogy közben egy pillanatra sem állhatott le a rendszer, a számlázófelületnek folyamatosan elérhetőnek kellett lenni az ügyfelek számára. „Ahhoz tudnám hasonlítani a helyzetet, mintha egy repülőnek menet közben kéne ki-cserélni a hajtóműveit, anélkül, hogy az utasok észrevennék” – teszi hozzá Sárospataki Albert, elismerve a lépés kockázatos mivoltát.

Komoly változást jelentett, amikor 2021-ben – a Wizz Airt otthagyva – megérkezett a céghez stratégiai és operatív igazgatónak Besztró Szabolcs, akinek nagy szerepe volt a működés átstrukturálásában. „Eredményfókuszúak vagyunk: nem az a legfontosabb, hogy ki mennyi munkaórát dolgozik, hanem hogy végül milyen eredményeket tud felmutatni. Néha nem könnyű billingós munkatársnak lenni, de akik szakmai kihívásokat keresnek, azok nálunk megtalálják a számításaikat, és kifejezetten jól érzik magukat.”

Szélesedő paletta

A Billingo fejlődési irányát évek óta meghatározza, hogy milyen számlázáson túli szolgáltatásokat tud kínálni a vállalkozásoknak. Legelőször a pályázatfigyelést vezették be, de azóta már számos további funkcióval bővítették a kínálatot: banki számlainformációs integrációk, céginformációs rendszer, átalányadós megoldások és így tovább. A jövőbeli növekedés irányát is ez határozza meg. „Folyamatosan keressük azokat az együttműködéseket, amelyekkel bővíthetjük a palettát. A leendő és vizsgálat alatt lévő felvásárlások kapcsán is az a fő szempont, hogy az új megoldások kiszolgálják a vállalkozások igényeit és versenyelőnyt biztosítsanak.” Az előfizetéses modellben működő cégnél az ügyfelek nagy része jelenleg is elsősorban számlázásra használja a Billingót, de egyre növekszik azok aránya, akik más szolgáltatásokat is igénybe vesznek. 

A külföldi terjeszkedés lehetőségét nem vetik el, de nem is ragaszkodnak hozzá. „Mindenhol nagyon leosztott a piac, ha egy nemzetközi cég lépne be Magyarországra, nem lenne könnyű dolga, és ez fordítva is igaz. A különböző országokban máshogy működik az adórendszer, máshol tart az online adóhatósági bekötés, a szokások, a könyvelők gondolkodása is jelentősen eltérő, más szoftvereket használnak. Alapvetően az a célunk, hogy a saját területünkön kiemelkedőt alkossunk, és ennek megfelelően alakítjuk a további terjeszkedési terveinket.”

Fotón szerepel: Sárospataki Albert  |  vezérigazgató