DSC05047_virgo.jpg

A Virgo az ezredforduló elején indult tipikus garázscégként, egy baráti társaság három tagja, Gordon Ákos, Petrovics Péter és Szantner Attila alapította. Rögtön az első megrendelésük – az Unisys egyik alvállalkozójaként, egy közel 6 milliárdos keretösszegű projektben – az Integrált Posta Hálózat fejlesztése volt, amit a mai napig használnak a postahivatalokban. A későbbi megrendelések során is alapvetően nem dobozos szoftverek testre szabásával foglalkoztak, hanem egyedi, komplex megoldásokat fejlesztettek a legkülönbözőbb területeken, a TÁRKI mikroszimulációs projektjétől az Origo társkeresőjén át az Index online rádiójáig, de részt vettek az OTP hitelaktakezelő-szoftverének és a Pesti Est teljes back office-digitalizációjának fejlesztésében is.

A cég organikus növekedésében az áttörést az iWiW hozta, amely egy baráti kör hobbi projektjének indult, majd a Virgo közreműködésével milliók által látogatott közösségi oldallá nőtte ki magát. A sikersztorit 2006-ban értékesítették a Telekomnak, innentől kezdve a cég meghatározó szereplőjévé vált a magyar webes fejlesztői szcénának. 

Az alapítók közül Petrovics Péter az akvizíciót követően megvált tulajdonrészétől és kiszállt a cégből, Szantner Attila pedig 2011-ben hagyta ott pozícióját. 2024-ben a Virgo Systems cégvezetői feladatait Tarnavölgyi Gábor, korábbi üzletfejlesztési igazgató vette át. Gordon Ákos és Laczkovich Bence az operatív cégvezetésből a háttérbe húzódtak, de a board tagként, kiemelt ügyfélkapcsolati frontokon és stratégiai oldalról támogatják a vállalatot.

Tudatos vállalatépítés

Amikor 2012-ben az iWiW-et bezárták, vagyis lejárt a Telekommal kötött, hosszú távú folyamatos bevételt jelentő keretszerződés, felszínre jött a cég egyirányú jelentős kitettsége, amely szükségessé tett egy komoly átszervezést; párhuzamosan elindult egy tudatos vállalatépítés is. A ma már 100 főt foglalkoztató cégnél jelenleg a legnagyobb ügyfél is kevesebb mint 15 százalékát adja csak a közel 3 milliárdos forgalomnak. 

Miközben a növekedés megkívánta a szervezetfejlesztést, a szakmai műhely légkörét mindvégig igyekeztek megőrizni. „Korábban a szoftverfejlesztésben nem voltak meg a mai korra jellemző moduláris felépítésű panelek, egyedi problémákra kellett megoldásokat találni, ezért ahol összejött egy okos, kreatív csapat, az idővel olyan speciális, mély technológiai tudást szerzett, amire fel lehetett építeni egy vállalatot” – mondja Laczkovich Bence. Szerinte ez a tudás, az innovatív céges kultúra a mai napig megvan, egyedi igényeket tudnak úgy az informatikai nyelvére lefordítani, hogy a végén olyan digitális termékek jöjjenek létre, amelyek könnyen használhatóak, felhasználóbarátok és jól is néznek ki. „Ez a Virgo DNS-e” – teszi hozzá.

Az évek során ugyanakkor a jól elkülöníthető területekre külön üzletágak jöttek létre. A 2008 környékén berobbanó e-kereskedelmi hullámot is sikerült meglovagolni, néhány kisebb projekt után elnyerték az Extreme Digital rendszerének fejlesztését, és az ott szerzett tapasztalatokra építve az e-kereskedelem mára a Virgo egyik húzóágazatává vált. De ki lehet emelni azt a backend kompetenciát is, amelyet kifejezetten a nagyvállalatok keresnek, és aminek köszönhetően számos nagy cég technológiai partnerévé vált a Virgo. 

A magyar IT piacnak egy meghatározó fejlődési pontja az úgynevezett erőforrás-támogatás, amelyre a cégen belül létrehozták az IT Consulting Services nevű egységet, ennek keretében tanácsadást és széles spektrumon különböző kompetenciájú kollégákat biztosítanak nagy cégek számára. Szintén a kelet-közép-európai régió sajátja, hogy a multinacionális cégek különböző kompetenciaközpontokat hoznak ide az olcsó, de magas minőséget képviselő munkaerő kiaknázására. Ilyen nearshore központot működtet a Virgo is budapesti irodájában, a magyarországi Salesforce-fejlesztők szakértelmére építve.

Projektmentők

A cég szakmai tekintélyét jól mutatja, hogy több projekt esetében is lecserélték az alvállalkozót, és a Virgót kérték fel, hogy a félbemaradt munkát határidőre teljesítse. Gordon Ákos szerint azt is látni kell, hogy a legtöbb projektnél az ügyfelek úgynevezett kritikus rendszereit fejlesztik, ami megkíván egy bizalmas beszállítói viszonyt, ahol szorosan együtt gondolkodó, innovatív partnerként működnek együtt.

Bár a megbízások zöme belföldi, több kisebb nemzetközi projekten is dolgoznak például a német piacon, miközben a sales tevékenység megerősítése is zajlik ezen a téren. Az elmúlt egy évben azonban a menedzsmentváltáson volt a fókusz: a cégvezetést Tarnavölgyi Gábor vette át, amivel párhuzamosan egy szervezeti átalakítás is történt, egy új középvezetői réteg kialakításával. „Ez önmagában egy nagyon nagy lépés a Virgo életében, hogy tulajdonosként hátra tudtunk lépni az operatív működéstől, és innentől stratégiai vezetőként, tulajdonosi jogköröket gyakorolva tudjuk támogatni a vállalatcsoportot” – mondja Gordon Ákos.

Jelenleg a szervezeti működés stabilizálása zajlik. „Az értékesítési csapatot markánsan megnöveljük, előkészítjük a jövő évi nagyobb növekedést, a hazai piacot tovább erősítjük, és zajlanak a különböző termékfejlesztések is házon belül” – ezt már Tarnavölgyi Gábor, az új cégvezető teszi hozzá. A Virgo történetében mindig fontos szerepük volt a kisebb, belső kezdeményezésként induló projekteknek, amelyekből sok esetben spin-off cégek nőttek ki. Az évek során megszerzett tapasztalatokra alapozva hozták létre a Virgo Venturest, amely az elmúlt nyolc évben közel egymilliárd forintnyi tőkét helyezett ki,  sőt, már több sikeres exitet is zárt.

Fotón szerepel: Tarnavölgyi Gábor  |  cégvezető, Gordon Ákos  |  co-founder,  Laczkovich Bence  |  CEO