DSC04387_alerant(1).jpg

Magyarország első számú cloud-native szolgáltatója vagyunk, nagyvállalati ügyfeleinknek segítünk az üzleti és technológiai fejlődésük következő szintjének elérésében. Nagyon magas szintű, egyedi szoftvermegoldásokat készítünk, kifejezetten nagy cégek számára” – foglalja össze az Alerant Zrt. tevékenységét Darmai Gábor ügyvezető.

Az IT-cég sikersztorija 2003-ban kezdődött, amikor tizenkét, a szakma iránt elkötelezett informatikus kivált korábbi munkahelyéről és belevágott a közös munkába. Sikeres kezdés volt, a korábbi tapasztalatokat felhasználva egyből két nagy megrendelővel tudtak indítani. Így már az első évben megvolt az 500 millió forintos árbevétel, a következő évben pedig az egymilliárdos álomhatárt is sikerült átlépni, majd évről évre duplázni.

A cégalapítók az első perctől kezdve tudatosan célozták meg a nagyvállalatokat – praktikus okokból. Egyrészt a kis- és középvállalkozásoknak általában nincs szükségük az Alerant által fejlesztett platformokra, másrészt ez a cégméret már egy évtizeddel ezelőtt is garantálta azt, hogy a fogadó oldalon legyen egy már létező IT-szervezet, amely érti, és tudja használni az általuk szállított új megoldásokat.

Fókuszáltak maradtak

„Sikerünk egyik kulcsa a jó csapat, illetve a helyesen megválasztott koncepciónk. A magyar IT-cégeknek komoly problémát okoz, hogy a hihetetlen sebességgel érkező új technológiák dzsungelében eligazodjanak. Sokan mindennel akarnak egyszerre foglalkozni, így nem tudnak fókuszáltak maradni. Ezt a csapdát mi úgy kerültük ki, hogy kiválasztottuk a nekünk leginkább megfelelő szegmenst, és azóta is vállaljuk, hogy nem tudunk és nem is akarunk mindenre lőni” – magyarázza Darmai Gábor. Ez a kiválasztott terület a szoftvermegoldások építése, automatizálása és üzemeltetése lett.

Technológiát szállítanak a nagyvállalatoknak, értik a nyelvezetüket és pontosan tudják, hogy néznek ki náluk a folyamatok. Ezért, ha megjelenik egy-egy új technológia, könnyebben ki tudják találni, miként lehet azt transzformálni ügyfeleik számára a mindennapi használat szintjére. „Ebben ráadásul elég egyediek is tudunk lenni, ennyire fókuszáltan Magyarországon senki nem foglalkozik ezzel a területtel, legalábbis mi ezt tapasztaljuk, és az ügyfelek visszajelzéseiből is ez köszön vissza” – hangsúlyozza az ügyvezető, aki úgy látja, nagy szerencse, hogy szembejöttek a lehetőségek, de rengeteg tudás és önismeret kellett hozzá, hogy azokat tudják megragadni, amelyek passzolnak a céghez, és valóban érdemes velük foglalkozni.

A körültekintően felépített cégen a 2008-as gazdasági válság sem tudott tartósan kifogni. „Nem rögtön jelentkeztek a negatív hatások, hanem 2010 körül kezdtük el érezni, hogy baj van a világban” – eleveníti fel Darmai Gábor. Ekkor kezdett el ugyanis megtorpanni a telekommunikációs szektor, márpedig az Alerant bevételének jelentős, akkor még 50 százalék feletti része származott a telco-cégektől. Mindenki kivárt, a bankszféra is leginkább a céltartalékok képzésével volt elfoglalva.

Tetézte a bajt, hogy az IT-szektorban is tapasztalható volt egyfajta lejtmenet. „A mi világunkban korántsem példátlanok az ehhez hasonló hullámvölgyek, sőt azt mondhatjuk, hogy ezek periodikusan visszatérnek, és rendre új technológiák megjelenése vet nekik véget. Akkoriban azonban úgy tűnt, a várva várt újdonságok is megtorpantak, nem jött az új hullám, amire fel lehetett volna ülni. Ez a három negatív hatás elég nehéz helyzetet okozott, szerencsére rugalmasan le tudtuk kezelni” – mondja az ügyvezető.

Darmai Gábor szerint a covidválság már egyáltalán nem érintette meg a céget, sőt az elmúlt öt év a folyamatos fejlődésről és növekedésről szólt. Ez csak részben köszönhető annak, hogy a kényszerű bezártsággal járó nehéz esztendők a telekommunikációs szektor fellendülését hozták, ugyanis néhány éve utóbbi szereplőinek már megszűnt a dominanciája az Alerant megrendelői között.

A covid fújt ébresztőt

Jelentősen megnőtt viszont a bankok aktivitása, ma az ügyfeleik nagyobb része is már a pénzügyi területről érkezik. „A hazai bankok már nagyjából 2015 környékén elkezdtek foglalkozni a digitalizációra való felkészüléssel, de ez egy lassan mozduló szektor, ennyi idő kellett hozzá, hogy felpörögjenek, arról nem is beszélve, hogy itt bizalmi munkákról van szó” – mutat rá az ügyvezető, aki azt sem rejti véka alá, hogy a nagybankokat éppen a covid időszaka ébresztette rá, hogy muszáj ráfordulni a digitalizációra, és erre költeni is kell.

Az alkalmazásmodernizáció és a felhő technológiára való átállás kiemelt szerepet kap, és egyes bankoknál ezen költségek már meghaladják az új üzleti funkciók fejlesztésére szánt összeget. Az Alerant korán felismerte ezt a változást, és szolgáltatási portfólióját úgy alakította át, hogy ezt az igényt minél jobban ki tudja elégíteni: hagyományos szoftverfejlesztőből vált pár év alatt olyan szereplővé a magyar piacon, amely a nagyvállalatoknak biztosít magas hozzáadott értékű felhőtechnológiai szaktudást.

Ehhez jelentősen át kellett alakítani a cég belső működését, és ki kellett építeni egy hatékony kompetenciafejlesztési és képzési rendszert, amely jelenleg is a működés alapja. A folyamatos képzések által az Alerant szakemberei kimagasló tudás birtokában képesek értéket szállítani az ügyfelek számára, amellyel a mindenkori technológiai fejlődésük következő szintjére léphetnek.