Horváth Norbert, a cég ügyvezető igazgatója az ezredfordulón alapította meg az In-Food 2000 Kft.-t barátjával, Csorba Balázzsal, aki a cég kereskedelmi vezetője, illetve társtulajdonosa. A vállalkozás története nem hétköznapi, hiszen az alapítók Győrben a középiskolában ismerkedtek meg, így közös terveiket már tinédzser korukban is együtt szőtték.
A vállalat megalapításához vezető út minden lépését együtt tették meg. „A főiskolai órákon ülve együtt gondolkodtunk, hogyan lehetne vállalkozni. Az évtized elején megalapított vállalatok közül nem egyet láttunk, amelyik sikereket ért el addigra, és ez minket is inspirált. Remélem, ma mi is ilyen hatással lehetünk a fiatalokra” – meséli Horváth Norbert. „Éreztük és tudtuk, hogy nekünk is vállalkoznunk kell. Éjszakába nyúlóan számolgattunk, üzleti terveket készítettünk” – beszélt a korai évekről a sikeres üzletember. Viszonylag gyorsan rátaláltak a saját útjukra. A cég megalapítását lehetővé tevő ötlet Horváth Norberttől származott: „Azt javasoltam, vegyük fel a kapcsolatot a prémium gyümölcsleveket gyártó osztrák Pfanner vállalat tulajdonosával, Peter Pfanner úrral. Úgy láttuk, hogy a hazai piac nyitott lett az új üdítőitalok, gyümölcslevek iránt, a vásárlói szokások változását figyelve úgy ítéltük meg, hogy van egy piaci rés a prémium üdítők szegmensében” – fogalmazott. A szükséges kezdőtőkét a megspórolt pénzükön túl, családtagi kölcsönökből teremtették elő, ami komoly segítséget jelentett az induláskor. Végül egy családi összeköttetés révén felkeresték a nagy múltú osztrák vállalkozást, és személyesen is kapcsolatba léptek Peter Pfannerrel, akit sikerült meggyőzniük arról, hogy a termékeik Magyarországon is eladhatóak lehetnek.
Őrzik az első számlát
Ezután felgyorsultak az események: 2000 nyarán találkoztak Pfanner úrral, és még abban az évben, novemberben átlépte az osztrák-magyar határt az első kamionnyi áru. „Megegyeztünk az egyik hazai bolthálózattal, nevezetesen a Tescoval, és polcokra kerültek a termékeink.
Az első számukra kiállított számlát máig őrizzük, és az irodánkban bekeretezve kint van a falon” – mondta. A céget a hazai hipermarket-nyitási hullám is segítette, hiszen fel kellett tölteni az új áruházak polcait, így a kiskereskedelmi cégeknek szükségük volt a beszállítókra. „Ekkor még korántsem volt biztos Magyarország uniós csatlakozásának időpontja, csupán vízióként létezett. Végül 2004-ben hazánk is az Európai Unió tagjává vált” – emlékezett vissza Horváth Norbert.
Nem véletlenül volt fontos az In-Food 2000 számára az uniós csatlakozás, hiszen azt megelőzően komoly adminisztrációs akadályokba ütközött az importőri tevékenység, ráadásul egy kvótarendszerben is időszakosan sikeresen pályázni kellett, hogy vámkedvezményhez jussanak egy meghatározott mennyiségre. „Fiatalok voltunk. Reggel Budapesten 8 órakor nyitott a minisztérium, mi 6 órakor már sorban álltunk, hogy megszerezzük a kvótát a gyümölcslé-importhoz.” Az uniós csatlakozás azonban megszüntette az adminisztrációs akadályokat, ami hatalmas lökést adott az In-Food tevékenységének. „Tudtuk, hogy ez nem a gyors meggazdagodáshoz vezető út. Szervesen, organikusan fejlődött a vállalkozás, mi pedig a magánvagyon építése helyett visszaforgattuk a cégbe a keletkező profitot” – fogalmazott a cégvezető.
Keresik őket a gyártók
Később az In-Food új márkákkal bővítette a portfólióját. „A 2008-as pénzügyi válság megmozgatta a hazai piacot. Mi lehetőséget láttunk a gazdasági nehézségekben. Az egyik új partnerünk, a Vöslauer például szabad kapacitásokkal rendelkezett, ezért szívesen nyitott a magyar piac felé, míg a Rio Mare és a Heinz is az In-Food 2000 Kft.-ben látta a lehetőséget a dinamikus fejlődésre.” Azóta több másik nemzetközi ismertségű márka hazai disztribútorává vált a győri vállalkozás. Ami közös az általuk forgalmazott brandekben, hogy mindegyik a prémium szegmensbe tartozik. Napjainkban már őket keresik fel a gyártók, hogy felkérjék őket disztribúciós partnernek, így megválogathatják, kivel dolgoznak együtt. „A piac folyamatosan változik, és mi nyitott szemmel járunk. Viszont az elsődleges célunk, hogy a meglévő partnereinket a lehető legmagasabb minőségben kiszolgáljuk, de ha látunk rá lehetőséget, nem zárkózunk el a bővüléstől” – hangsúlyozta Horváth Norbert. Az elmúlt időszakban a koronavírus-járvány és az intenzív devizapiaci mozgások komoly kihívások elé állították a vállalkozást. A raktárkapacitás bővítésének, a megfelelő árszabásnak, a tudatos devizavásárlásoknak és a beszállítóik felé tanúsított átláthatóságnak köszönhetően azonban sikeresen áthidalták a nehézségeket.
Nagyvállalati szemléletmóddal irányítanak
A cég versenyképességének egyik kulcsa, hogy nem csupán az egyszerű forgalmazási feladatokat, hanem az általuk forgalmazott brandek teljes körű marketingtevékenységét is ellátják. „A kezdetektől tudtuk, hogy nem egy „ad-vesz kft.’’-t szeretnénk létrehozni, hanem a nagy nemzetközi márkák képviseleteként akarunk működni.” Az import logisztikát és a belföldi szállítmányozás megszervezését is az In-Food 2000 végzi, valamint egy külsős partneren keresztül saját raktározási kapacitással is rendelkeznek.
Az alvállalkozók bevonását Horváth Norbert több esetben kedvező megoldásnak látja. „Nem érthetünk mindenhez, és nem is akarunk mindenhez érteni. Ha szükségesnek látjuk, igénybe vesszük egy másik, professzionális csapattal dolgozó vállalkozás szolgáltatásait” – fogalmazott. A vállalkozásra egyébként is jellemző a nagyvállalati szemléletmód. Komoly, jól felépített szervezeti rendszert dolgoztak ki, a vállalat operatív irányítását professzionális szakmai menedzsment segíti. Összesen 35 munkavállalót foglalkoztatnak, és számos partnerrel dolgoznak együtt. Az árbevétel a cég működése során évről évre nőtt, és 2022-ben meghaladta a 10 milliárd forintot.
Horvárth Norbert úgy látja, a jövőben az online megoldásoknak és a kereskedelem centralizációjának következtében a disztribútorok szerepe vélhetőleg meg fog változni. Épp ezért kiemelt fontosságúnak tartja a vállalat szempontjából a képviseleti és marketingszolgáltatások erősítését. Az elkövetkező években ennek megfelelően főképp ezen tevékenységek jelenthetik a cégvezető szerint az In-Food piaci pozíciói megtartásának, illetve bővítésének kulcsát.